Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renovatie Revue (Kenko) klassieker

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Renovatie Revue (Kenko) klassieker

Van een mede forumlid heb ik de vraag gekregen om wat werkzaamheden te doen aan z'n prachtige Revue/Kenko klassieker uit de jaren "60 of "70 van de vorige eeuw.

Om nieuwe spacers aan te brengen in het 60mm fraunhofer achromaat en om een kromme statiefpoot weer recht te krijgen.

Ik heb al wat werkzaamheden uitgevoerd en moet nog wat dingen doen...eerst wat foto's.

Attached Files
    C-8 Orange (Sandcast) 1975. Sudiball under construction

Hoe krijg ik deze enorme kromme statiefpoot weer recht. Bovendien is deze ook nog om z'n as getordeerd,zie foto..

Ik heb het plan om het hout deels kaal te schuren, de poot een paar dagen in water te leggen zodat het hout goed doordrenkt is, om het vervolgens tussen m'n workmate te klemmen en het stuk je bij beetje aan te draaien totdat de poot weer recht is. Zo laten drogen en hoop dat dit succesvol is.

Heeft iemand tips??
    Attached Files

Comment

Het was de huidige eigenaar al opgevallen dat de spacers er wat vreemd uitzagen. Bovendien heeft hij het gevoel dat de lens beter zou moeten kunnen presteren.
      Dus ik besloot om de lens uit de vatting te halen om er eens goed naar te kijken.

Wat ik aantrof was toch wel verrassend:
      1 originele spacer en twee stukjes dik tape als andere 2 spacers.
      Dat waren met recht spacers door hun dikte, ik schat dat er 1mm ruimte ontstond tussen de 2 lensdelen. Omdat er nog een originele spacer is die dus wel dun is (1/10-mm?) stonden de 2 lensdelen ook dus scheef tov van elkaar.

Zie de foto's.

De 2 stukjes tape verwijderd, de lijmresten met alcohol verwijderd en 2 spacers erbij gezet, naast de ene originele.

Vermoedelijk zal de achromaat nu wel naar behoren presteren.

Wordt vervolgd.
      Attached Files
      Last edited by ido.oosterveld; 12-06-17, 20:59.

Comment

Beste ido, Ik denk dat je de poot eerst een aantal dagen in water moet leggen en het daarna weer in de juiste hoek moet buigen onder verwarming dat deden de oude scheepmakers ook met de botters de huid van zon botter is 2. 2,5 duim dik en dat werd dan in een dag erop gebrand. ik hoop je hiermee te hebben geholpen. mvr gr jan bonte

Comment

Hallo Jan, hij ligt inmiddels in het water, want dat had ik zelf ook gedacht.
          Tegenwoordig wordt kaal onbewerkt hout gestoomd in een afgesloten ruimte om het vervolgens makkelijker te kunnen buigen.
          Vroeger werd hout nat gemaakt aan een kant en verwarmd aan de andere kant om hout te buigen.

Ik laat dit gebeitste hout een dag of 5 in water liggen en ga dan met lijmtangen terug buigen, elke dag 1 of 2 slagen met die lijmtang tijdens het drogen tot de poot weer recht is en dan het hout verder laten drogen. Dat weken en laten opdrogen (terwijl het hout onder spanning staat van de lijmtangen) duurt al met al wel een dag of 10-14.

Mocht het gebeitste hout het water niet goed opnemen dan maak in de binnenste kant kaal, zodat het opnemen van water beter gaat. Die beits ik dan wel weer in de originele kleur. Die zit aan de binnenkant van de 3 delen van het statief dus het valt niet op dat die kleur misschien iets afwijkt tov van de andere delen van de driepoten.

Duurt al met al wel een week of 2 maar dan heb je ook wat.
          Last edited by ido.oosterveld; 13-06-17, 09:53. Reason: Iets uitgebreidere tekst met uitleg

Comment

De originele spacers die ik in een Vixen 102mm achromaat aantrof waren 0.24mm dik. Kon je die originele spacer meten? Een goede schuifmaat laat al een hoop zien.
            Huishoud-alufolie geeft 4X gevouwen 0,05 mm. Wellicht kun je ze dan nog wat preciezer op elkaar afstemmen. Het is maar een idee.
            Schiedam: Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Evostar 120, UK OMC140 op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
            Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Hmm.. als je folie 4x vouwt dan heb je 16 laagjes

Op Rohr's archiefpagina's staat nog een uitleg voor het maken van tinnen lensspacers te vinden.
              C9,25 - Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
              www.neophoto.nl

Comment

Hmm.. als je folie 4x vouwt dan heb je 16 laagjes
                Oeps, chips. Verkeerd uitgelegd. Dank je wel voor de correctie.

4 laagjes geven 0,05 mm. 2X vouwen dus.
                Schiedam: Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Evostar 120, UK OMC140 op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Originally posted by John Baars View Post
                  De originele spacers die ik in een Vixen 102mm achromaat aantrof waren 0.24mm dik. Kon je die originele spacer meten? Een goede schuifmaat laat al een hoop zien.
                  Huishoud-alufolie geeft 4X gevouwen 0,05 mm. Wellicht kun je ze dan nog wat preciezer op elkaar afstemmen. Het is maar een idee.
                  Ja, en ik heb op het forum van Cloudynight gelezen dat de spacers van oudere 60mm achromaatjes gemiddeld meestal 0.030 mm dik zijn.
                  Ik heb alufolie gebruikt van 2 laagjes (1x gevouwen dus.... haha) en dus circa 0.025mm dikte. Kom ik aardig in de buurt.
                  Ik ga de lens testen en zie dan wel of die al goed is qua spacer dikte.
                  In ieder geval zal het beeld aanzienlijk beter zijn dan met 2 stukken tape van dikte ergens tussen 0.5mm - 0.7mm en één spacer van 0.03mm.

Comment

De zeer kromme statiefpoot poot,(zie foto in het begin van dit topic) staat sinds dinsdag helemaal onder water en een pvc pijp, om zoveel mogelijk water op te nemen. Dat gaat goed, moest het water al 2X bijvullen, dus het hout loopt vol met water.

Ik laat hem tot en met het weekend staan en ga dan met lijmklemmen aan de slag om die poot recht te krijgen. en onder spanning te laten drogen.
                    Attached Files

Comment

Na een week in het water houden van de statiefpoot is de poot gisteren strak in de lijmklemmen gezet, om zowel de torsie als de grote bocht eruit te halen.
                      Merkwaardigerwijs was het van het water verzadigde hout uit zichzelf al een beetje rechtgetrokken, maar de lijmklemmen moet hem weer kaarsrecht maken.

Dit is in een schuur/werkplaats van een vriend van mij, schuur met een plat dak. Binnen met dit weer is het daar ver boven de 30 graden, ideaal om het hout zo te laten drogen.
                      Ik laat de poot een week zo zitten en dan maar eens kijken wat het resultaat is.

Op de foto is de statiefpoot nauwelijks te zien onder en tussen de blokken, en tussen de lijmtangen. .
                      Attached Files

Comment

Over de dikte van de folie: op de plek van een vouw is de dikte iets groter dan 2x de dikte van de folie. Ik zou dus geen dubbelgevouwen stukje tussen de lenzen steken, maar echt 2 losse stukjes.

Met die poten komt het volgend mij helemaal goed!
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Comment

Originally posted by Roel View Post
                          Over de dikte van de folie: op de plek van een vouw is de dikte iets groter dan 2x de dikte van de folie.
                          Klopt. Maar oh zo weinig hoor. Heb net 4 losse velletjes gemeten met een micrometer en 4 gevouwen velletjes ( op de vouw). De eerste meting net onder de 5/100, de tweede net erboven
                          Op mijn micrometer ( Swiss made, Tesa) komt geen fijnere verdeling voor dan 1/100 mm. Wel kun je ( met gemak) zien of twee streepjes recht tegenover elkaar staan of niet. Beide metingen met de slip gemeten. Zonder slip vastdraaien geeft standaard lagere getallen. Ik schat het verschil tussen beide metingen op 1/500 mm.
                          Een gewone standaard digitale schuifmaat die tot 1/100 nauwkeurig aangeeft, meet in beide gevallen gewoon 5/100
                          Ik heb het sterke vermoeden dat je een verschil van 1/500mm bij stertesten op de sterrenhemel niet ziet.

Comment

Voor de renovatie van de achromaat maakt het niet uit of je losse vellen neemt of gevouwen vellen folie. Het verschil zal niet waarneembaar zijn.

De lens is sowieso al veel beter na verwijdering van de 2 stuks 0.7mm dikke tape als spacer, waardoor het ene lenselement min of meer scheef stond t.o.v. het andere lensdeel.

Nu afwachten of de poot weer recht is geworden, die ligt nog te drogen tussen de lijmklemmen. Ik laat hem zitten tot eind van de week en dan maar eens kijken naar het resultaat.

De kleine speling in de uuras is er inmiddels ook uit en loopt supermooi.

Comment

De poot is recht geworden en al 3 maanden recht gebleven, dus dat is gelukt!! Dus gewoon nat maken en goed laten inweken en strak in de lijmklemmen weer laten opdrogen werkt dus heel goed!.

Last edited by ido.oosterveld; 16-09-17, 13:00.

Comment

Working...
                              X