Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hoe een elfje weer mooi wordt

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
    Mooi werk....loop je niet het risico dat die plamuur na verloop van tijd afbladdert?
    Nee, want ik heb bewust de duurdere auto-plamuur gebruikt, gekocht bij een autospeciaalzaak. Geen problemen van -50 tot +60 graden.
    Ik doe meerdere dunnen laagjes en voordat het volgende laagje erop komt schuur ik grof met papier 80, voor maximale hechting.

Zo heb ik ook 'm'n 120mm refractor strak gemaakt met op sommige plekken 3 lagen (auto)plamuur en tot op heden blijft dat helemaal goed.
    Ook bij -10 afgelopen maanden en afgelopen zomer +30 bij een zonnewaarneming.
    Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

De restauratie (want dat was het) van de 11,4 cm F-8 Pollux kijker, is klaar.

Er was nauwelijks eer aan te behalen, zo vol butsen, glassplinters, krassen, kale plekken en roest heb ik zelden een kijker gezien.
      Het leek alsof de telescoop van een betonnen trap was gerold....En dat is eigenlijk nog een understatement.

Maar omdat ik de kijker eerst optisch getest heb met een stertest en op de maan heb ik de kijker toch een kans gegeven: prima beelden, echt goeie optiek!

Na totaal een uurtje of 12 werk en 21, 50 (lak, schuurpapier en plamuur) armer is er toch een redelijk mooie kijker voortgekomen uit het verfomfaaide geval.
      Die in ieder geval zonder schaamte verhuurd, uitgeleend of verkocht kan worden.
      Hij brengt dan veel meer op dan in de oorspronkelijke staat en in de vernieuwde staat ook duidelijk meer opbrengst dan de restauratiekosten.
      Dus wel een zinvolle investering in ieder geval.
      En natuurlijk ook voor eigen gebruik weer inzetbaar.

Wat is er gebeurd:
      • Kijker gedemonteerd,
      • Buis opgeschuurd,
      • De ergste butsen (stuk of 10!) en deuken dichtgeplamuurd met speciale autoplamuur, de diepste butsen kregen 3 a 4 lagen,
      • Alles opgeschuurd en in de primer gezet (soms bleek er hier en daar een buts toch wat meer plamuur nodig te hebben),
      • alle zwarte onderdelen (zoekervoet, focuser, buisringen in de matzwarte lak gezet zodat ze er weer fraai uitzien,
      • Na primer uitharden de hele buis opgeschuurd voor 2e laag primer,
      • buis weer opgeschuurd en afgelakt met 2 lagen Motip autolak,
      • Over de autolak 2 lagen transparante lak als beschermlaag,
      • Buis aan de binnenkant met schoolbordenverf mooi zwart gemaakt,
      • Kijker weer helemaal in elkaar gezet.
      • De optiek weer helemaal uitgelijnd

Hier de foto's van de telescoop na de metamorfose.
      Voeg bestanden toe
      Last bewerkt door ido.oosterveld; 12-03-17, 17:55.
      Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Zoals we al jaren gewoon zijn van jou Ido: vakwerk!!
        Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Mooi werk. En nu de montering?

Commentaar

Super netjes ido

Daar word men vrolijk van.
            Laten we de buurt plat gooien...

Commentaar

Werken...
            X