Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hoe een elfje weer mooi wordt

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hoe een elfje weer mooi wordt

Sterrenwacht Gooi en Vechtstreek heeft onlangs een aantal telescopen gekregen die al een tijd niet meer gebruik werden,
    Ze zijn vrijwel allemaal uit de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw.
    De meesten zijn in redelijke tot goede conditie op eentje na: een "elfje", die er uit ziet alsof hij van een betonnen trap is gerold. Verkreukeld, verpieterd, verwaarloosd en eigenlijk best wel triest.

Maar de optische prestaties van deze Pollux 114mm F-8 zijn gewoon prima, dus hebben we besloten hem in oude luister te herstellen.

Ik maak er een kort verslagje van, zie hier de foto's van de staat van onderhoud, de demontage en het begin van de restauratie.

De kijker heeft daadwerkelijk een enorme klap gemaakt, want bij loshalen van de spiegel bleek de schade aan de achterkant....met heel veel losse glassplinters in de spiegelhouder.
    Ook de buis bij de focuser en zoeker heeft een paar grote butsen, dus daar wordt het uitdeuken en plamuren om alles weer strak te krijgen.

Hier wat foto's van het begin van het herstel.
    Voeg bestanden toe
    Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Nog wat foto's
    Voeg bestanden toe
    Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Sterkte!!

Commentaar

Dank je. Elfjes zijn best cool en fun.

Commentaar

Objectief gezien is 'ie totall loss. Loont niet om er zoveel tijd in te steken. Maar dat boeit niet; go for it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
            Objectief gezien is 'ie totall loss. Loont niet om er zoveel tijd in te steken. Maar dat boeit niet; go for it!
            Total loss?!.......In de huidige staat is die niks meer waard. Maar als je de 0 waarde afzet tegen de kosten van reparatie (circa€ 20 euro aan lak en plamuur) met als resultaat een kijker die weer mooi is en een waarde heeft van circa €50 euro (incl EQ montering) is dat geen total loss.
            Bovendien is die na reparatie/restauratie weer mooi met een 2e leven. Dat is nog meer waard..
            Last bewerkt door ido.oosterveld; 12-02-17, 12:44.

Commentaar

Altijd schitterend om te zien hoe "afgeschreven" instrumenten in de bezielende handen van liefhebbers weer in ere worden hersteld!
              Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Zo, die is er echt beroerd aan toe. Knap als je die weer mooi strak krijgt. Maar die spiegel, die ziet er echt wel heel brak uit. Ga je die ook (laten) herstellen of vervangen?
                In elk geval succes, lijkt me een nobel project.
                16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                True light is from above

Commentaar

Origineel geplaatst door Rem Bekijk bericht
                  Maar die spiegel, die ziet er echt wel heel brak uit. Ga je die ook (laten) herstellen of vervangen?.
                  Ondanks de schade aan de achterkant presteert de spiegel eigenlijk heel goed. De coating is als nieuw (van de vangspiegel ook) dus ik doe er niks aan.

De focuser en de houder van de zoeker heb ik een nieuw zwart laklaagje gegeven en die zijn weer mooi geworden: van vaal grijs naar zwart.

De buis is opgeschuurd en de butsen zijn zo goed mogelijk met plamuur gevuld. Na uitharden en opschuren eens kijken of het al aardig goed is gekomen.
                  Wellicht moet er nog een extra laagje plamuur op om het nog wat strakker te krijgen..
                  Voeg bestanden toe

Commentaar

Natuurlijk heb je gelijk, Ido. Waar ik op doelde: als je het commercieel aangaat, en de uren die je besteedt meetelt, is het zinloos. Gelukkig gaat het niet altijd zo.

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
                      Natuurlijk heb je gelijk, Ido. Waar ik op doelde: als je het commercieel aangaat, en de uren die je besteedt meetelt, is het zinloos. Gelukkig gaat het niet altijd zo.
                      Ja en jij ook want als je het inderdaad commercieel bekijkt is hij inderdaad total loss. Stel dat je een uurloon rekent van 20 euro en je bent er al met al 4 uur mee bezig dan kom je al op meer kosten dan de waarde, nog even los van onderdelen, lak, plamuur etc.

Commentaar

Prachtig hoor! Mijn eerste kijkertje was een Pollux Elfje. De persoon waar ik haar (het was een meisje!) bijna 30 jaar geleden aan verkocht heeft haar nog steeds. Heel af en toe kijk ik er nog eens doorheen. Soms heb ik zin om haar terug te kopen...
                        12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Onder de wat oudere mensen onder ons is zo'n elfje ook (jeugd)sentiment, Ook voor mij, hoewel mijn hart (zoals bekend is) wat meer uitgaat naar Polarex.

En deze Pollux, die ik nu onder handen neem, is optisch verrassend goed. Het zou best eens kunnen dat de spiegel een parabolische is. Heeft iemand een idee?
                          En F8 is ook een hele prettige openingsverhouding. Ik heb er even mee naar de maan gekeken en ik denk dat m'n 120mm F-8 refractor (die ook erg goed is) er een flinke kluif aan heeft....

Commentaar

Na wat andere renovatieactiviteiten gisteren weer de draad opgepakt. De butsen in de buis aardig strak geplamuurd. Alleen de scherpe diepe knik in de buis bij de focuser en zoeker heeft meerdere lagen plamuur nodig om weer behoorlijk opgevuld te worden zodat de buis er weer strakker uitziet.

Na 2 lagen primer (spuitbus) zie je des te beter nog kleine oneffenheden. Die ook weer gevuld met plamuur en het geheel nogmaals opgeschuurd.
                            Vandaag ga ik de plamuur van de diepe knik verder schuren en daar waar nodig nog wat aanvullen, Dan kan er nog wat primer op en kan ik beginnen de aflak van de hele buis. Daarna de binnenkant goed zwarten met schoolbordenverf en kan alles weer in elkaar gezet worden.
                            Voeg bestanden toe
                            Last bewerkt door ido.oosterveld; 26-02-17, 14:05.

Commentaar

Mooi werk.

Gewoon een vraag uit interesse (ik heb geen ervaring met plamuur): loop je niet het risico dat die plamuur na verloop van tijd afbladdert?

Commentaar

Werken...
                              X