Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Polarex-adept stelt zich voor

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Polarex-adept stelt zich voor

Na enige tijd wat rondkijken heb ik me ook maar eens aangemeld voor dit forum
    In de zestiger jaren was sterrenkunde een hobby en de 6 cm azimuthaal van Polarex de kijker, waarmee ik keek en ook fotografeerde.
    Met een twee-ogige Rolleiflex uit de hand achter het oculair...
    Daarna nog wel een Oranje Celestron C8 gehad, maar dat is ook al weer 35 jaar geleden.
    Met de inmiddels verkregen vrije tijd dan toch weer de oude hobby opgepakt.
    Laat het me nu onlangs gelukt zijn- ik beschouw me echt als bevoorrecht- een nog vrijwel gave Polarex 75 mm parallactisch uit 1979 over te nemen.
    Was bovendien zeker tien jaar niet gebruikt.
    Inmiddels is een fraai oculair plateau ( dat was er niet meer) gemaakt door een restaurateur/meubelmaker.
    Nu ben ik bezig met een volgmotor: zoals bij de Polarexen gebruikelijk: op één as.
    Via Ido Oosterveld ben ik terecht gekomen bij "Astronomy shope" in de VS die een volgmotor maakt voor dit type kijker.
    In een draadje uit 2010 las ik dat "NOP" daar blij mee was, maar dat het wel duur was voor wat geboden werd.
    Een motor van een EQ3 was de basis.
    Ook ben ik - voor de vervaardiging van adapterringen voor deze kijkers- de naam van Herman ten Haaf tegengekomen.
    Deze uitermate vriendelijk nestor nodigde me uit om deze jeugdliefde te tonen en wil wel aan de slag met de vervaardiging van een aandrijving.
    Hij geeft aan: informeer eens of je aan een motor kunt komen waar een programmeerbaar kastje bijzit waarmee je de overbrenging naar de 171 tanden ( wat een gedoe om dat uit te tellen) van het wormwiel kunt aanpassen.
    In het kader van perfectioneren van deze "grand old lady" ( is een telescoop wel vrouwelijk?) mijn vraag: Iemand die iets ter overname heeft of iets zinnigs kan zeggen over een aandrijving voor deze kijker?
    Met bewondering en een zekere jaloezie kijk ik naar waartoe deelnemers op dit forum in staat

Welkom op het forum, Loukh! Ik hoop dat je er een hoop van opsteekt om de hernieuwde hobby weer nieuw leven in te blazen.
    Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Leuk zeg! Welkom. En foto's mogen altijd De astronomy shoppe motor is belachelijk duur. Maar werkt goed. Het is gewoon een motortje uit de handel (synta), met een zelfgemaakte overbrenging. Ik denk niet dat het tussen de 300 en 500 euro moet kosten. Ik heb de mijne nog wel, die wil ik laten ombouwen om te passen op mijn 10cm polarex.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Loukh Bekijk bericht
        .
        Nu ben ik bezig met een volgmotor: zoals bij de Polarexen gebruikelijk: op één as.
        Het mooiste is natuurlijk de originele volgmotor van Polarex/Unitron.
        Echter die zijn nauwelijks nog te krijgen. Je zou eens kunnen proberen een advertentie te zetten op astromart of cloudynights.
        Herman kan natuurlijk ook wat voor je maken, en dat zal zeker ook goed werken.

Af en toe worden op te-les-koop of marktplaats nog wel Polarex accesoires aangeboden, alleen moet je dan dus regelmatig kijken en er snel bijzijn.
        Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Werken...
        X