Announcement

Collapse
No announcement yet.

Restauratie 140mm "Dekkerscoop"

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ach.....heb het inderdaad door mekaar gehaald. Kzaltnooitniemeerdoen -
    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

Ach JP, het overkomt de besten......

Vanmiddag nogmaals met volle concentratie de hele optiektrein uitgelijnd.
      Eerst de hoofdspiegel richten op de vangspiegel, dit gedaan met een stokje door de 2 diafragma's van de baffle.
      Het bleek dat dit prima werkte en merkte ook dat de afstelling niet optimaal was, Licht draaien aan 2 van de drie collimatiemoeren bracht net de verbetering die nodig was.

Daarna, gekeken met het cheshireoculair door de focuser en zag gelijk dat de schmidtplaat en vangspiegel een klein beetje buiten het beeld vielen. Dus mbv de collimatiemoeren aan de voorkant de schmidtplaat bijgesteld, totdat ik met de cheshire, kijkend door de 2 diafragma's, de gehele vangspiegel precies rondom kon zien (inclusief de 2 chips).
      Met een zaklamp door de cheshire gekeken en het liht door het gaatje op de vangpiegel was behoorlijk 'Spot on" zoals de amerikanen zeggen.

Helaas is het de komende dagen bewolkt, maar een test op boomtoppen ruim 600 meter verderop wees uit dat het beeld toch duidelijk beter was dan bij de voorgaande keren. Meer contrast en ook wat meer scherpte,

Ik heb goede hoop dat ik het lek boven heb van de "flare": een niet optimaal afgesteld systeem en ik denk dat ik nu op 95% zit van de maximaal goede afstelling. Met een stertest hoop ik richting de 100% te komen, ook met het focus zo dicht mogelijk achter de kijker, waardoor de vignettering nog minder wordt.

Wordt vervolgd!
      Last edited by ido.oosterveld; 25-02-17, 09:14.
      C-8 Orange (Sandcast) 1975. 60mm F-15 "Towarex" (1958) Kenko 60mm F-15 (EQ 1970) (C14 en Lunt 10cm van sterrenwachtGooi & Vechtstreek)

Comment

Afgelopen zondagavond 19/2 was het (tegen de verwachting in) mooi helder en ik had net genoeg tijd om de Dekkerscoop met de opnieuw gecollimeerde optiek te testen.

Na een te korte afkoeltijd eerst de stertest op Betelgeuze.......en inderdaad: de kijker staat "dead on" gecollimeerd!!
        Prachtige ronde buigingsbeeldjes binnen en buiten het focus en ook vrijwel identiek. Geen astimatisme, wel ietsie pietsie sferische abberatie, maar te gering om het beeld te verminderen. De 18e in de pauze van de Opticadag mag deze kijker als enige getest worden (omdat Hans Dekker er ook bij is) en dan mogen de experts hun "oordeel" geven..

Wat opviel was de minieme zwarte spot in het midden, wat door de hele kleine vangspiegel wordt veroorzaakt. Die vangspiegel is heel klein (30mm en dus 21% obstructie) en de zwarte spot is echt nauwelijks te zien, zo klein, met in het midden het lichte puntje.

Dit geeft toch wel de voldoening!! Ik heb het eindelijk voor elkaar!! De slagroom op de taart als het ware.

Ik besloot om om de hoofdspiegel iets naar achteren te trekken waardoor het focus nog wat dichter achter de kijker komt. Dus alle 3 moeren een kwartslag aangedraaid waardoor het focus circa 2 cm naar binnen schuift met net genoeg ruimte om met verschillende oculairen toch te kunnen scherpstellen. De buigingsringen bleven mooi rond en toen de kijker richting Venus."gezwengeld"
        Venus was loeischerp hoewel de seeing (en de luchtonrust in de nog niet afgekoelde kijker) probeerde het beeld te vertroebelen. De hinderlijke flare aan een kant was ook verdwenen (dit kwam dus door de iets scheefstaande schmidtcorrector) en bij 77X en 100X was het een fraaie aanblik. De seeing en de nog niet afgekoelde kijker lieten het niet toe sterker te vergroten, maar dat komt binnenkort wel..
        Venus overstraald het beeld altijd door z'n enorme helderheid maar ik had geen tijd en zin om een geelfilter en grijsfilter van binnen te halen en in het oculair te s chroeven. Helaas door tijdnood gedereven besloot ik nog even de Orionnevel te bekijken bij77X en dit was ook wel een prachtige aanblik, met de uitlopers behoorljk ver doorlopend tegen de zwarte hemelachtergrond!

Gisteravond was het (tegen de verwachting in) mooi helder en ik had net genoeg tijd om de Dekkerscoop met de opnieuw gecollimeerde optiek te testen.

Na een te korte afkoeltijd eerst de stertest op Betelgeuze.......en inderdaad de kijker staat "dead on"gecollimeerd!! Prachtige ronde buigingsbeeldjes binnen en buiten het focus.
        Wat opviel was de minieme zwarte spot in het midden, wat door de hele kleine vangspiegel wordt veroorzaakt. Die vangspiegel is heel klein en de zwarte spot is echt nauwelijks te zien, zo klein, met in het midden het lichte puntje.

Dit geeft toch wel de voldoening!! Ik heb het eindelijk voor elkaar!! De kers op de taart als het ware.

Ik besloot om om de hoofdspiegel iets naar achteren te trekken waardoor het focus nog wat dichter achter de kijker komt. Dus alle 3 moeren een kwartslag aangedraaid waardoor het focus circa 2 cm naar binnen schuift met net genoeg ruimte om met verschillende oculairen toch te kunnen scherpstellen. De buigingsringen bleven mooi rond.

Toen de kijker richting Venus."gezwengeld".
        Venus was loeischerp hoewel de seeing (en de luchtonrust in de nog niet afgekoelde kijker) probeerde het beeld te vertroebelen. De hinderlijke flare aan één kant was ook verdwenen (dit kwam dus door de iets scheefstaande schmidtcorrector) . Bij 77X en 100X was het een fraaie aanblik.
        Venus overstraald het beeld altijd door z'n enorme helderheid maar ik had geen tijd en zin om een geelfilter en grijsfilter van binnen te halen en in het oculair te s schroeven. Helaas door tijdnood gedreven besloot ik nog even de Orionnevel te bekijken bij 77X en dit was ook wel een prachtige aanblik,met de uitlopers behoorlijk ver doorlopend tegen de zwarte hemelachtergrond!

Leermoment voor iedereen die dit leest, de maximale goede collimatie.van met name SCT en korte brandpunt Newtons luistert zeer nauw en maakt het verschil tussen een goed beeld en een zeer goed beeld.
        Ik vond het beeld de vorige keer al best goed, maar zie nu toch het verschil tussen een goed en zeer goed beeld, het is allemaal net een tikje scherper en mooier..
        Voor elke waarneemavond in het verleden liep ik standaard het collimatieproces door om alle SCT die ik in het verleden had maximaal te laten presteren.

Ik moet de bevestiging van de kijker op de (zwengel)montering even verbeteren en hoop op een heldere avond binnenkort om langer te gaan genieten van wat deze Dekkerscoop te bieden heeft!!

Wordt dus vervolgd!
        .
        .
        ...
        Attached Files
        Last edited by ido.oosterveld; 26-02-17, 09:55.
        C-8 Orange (Sandcast) 1975. 60mm F-15 "Towarex" (1958) Kenko 60mm F-15 (EQ 1970) (C14 en Lunt 10cm van sterrenwachtGooi & Vechtstreek)

Comment

Hier de specificaties en het spotdiagram van de Dekkerscoop, beiden onlangs gemaakt door Hans Dekker, de maker van de Dekkerscoop.
          Attached Files

Comment

Gisteren weer waargenomen met de Dekkerscoop.. Ik heb nog geen tijd gevonden om te kijken naar het pinching-probleem, en mijn verbazing was dan ook groot, toen ik moest constateren dat de pinching verdwenen was..
            Ook heb ik de Dekkerscoop nog getest met mijn perfecte oranje C5 als collimator: Ook daar geen enkele hint van wat voor'n fout dan ook, een vrijwel perfect ogend buigingsschijfje was het gevolg.
            Bijna perfect: door de kennelijk iets scheef zittende baffle in de hoofdspiegel, werd een asymmetrisch deel van de buitenrand van de hoofdspiegel iets afgeschermd, waardoor het buigingsschijfje ietsjes minder perfect was. Iets buiten de optische as deed de hoofdspiegel wel helemaal mee, en zag het buigingsschijfje er, na iets collimeren (coma) perfect uit.

Wat wel duidelijk bleek: Ik meen mij te herinneren dat Ido tijdens zijn presentatie in Almere zei dat het ontbreken van het baffle bij de vangspiegel geen problemen gaf bij waarnemen overdag, of ik moet iets gemist hebben.. Feit is, dat het formaat van de vangspiegel genoeg ruimte laat, om licht naast het spiegeltje, de beeldkwaliteit te laten verminderen door het contrast omzeep te helpen.
            Maar gedurende de meeste waarneemsituaties 's nachts merk je daar niets van.
            Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Comment

FirstLight

Ik heb nog geen tijd gevonden om te kijken naar het pinching-probleem, en mijn verbazing was dan ook groot, toen ik moest constateren dat de pinching verdwenen was..
              Neo en ik hadden een tijdje geleden een gedachtewisseling over een probleem dat hier op lijkt.
              https://www.astroforum.nl/forum/visu...verschijnselen
              Zou een soortgelijk probleem hier ook spelen? Ik moest bij lezing van jouw verslag hier onmiddellijk aan denken. De verschijnselen lijken erg op elkaar.
              Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140 op GPDX, Jena 10X50, Gucky
              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Het oorspronkelijke bericht van FL over het pinching-probleem weet ik niet te vinden maar het zou zomaar een tijdelijk temperatuurprobleem kunnen zijn geweest. Ik herken het ook regelmatig in mijn C9,25 en Mak180 als die nog aan het afkoelen zijn en vooral de voorkant veel warmte verliest.
                C9,25 - Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                www.neophoto.nl

Comment

Originally posted by FirstLight View Post
                  : Ik meen mij te herinneren dat Ido tijdens zijn presentatie in Almere zei dat het ontbreken van het baffle bij de vangspiegel geen problemen gaf bij waarnemen overdag, of ik moet iets gemist hebben.. Feit is, dat het formaat van de vangspiegel genoeg ruimte laat, om licht naast het spiegeltje, de beeldkwaliteit te laten verminderen door het contrast omzeep te helpen.
                  Maar gedurende de meeste waarneemsituaties 's nachts merk je daar niets van.
                  Hoi Ralf, Nee bij het waarnemen s nachts merk je daar niks van behalve wat miniem vals licht als de maan buiten beeld staat. Overdag merk je het wel, soort dagblindheid zeg maar.
                  Ik gaf aan toch een soort baffle te maken van zwart karton rond de vangspiegel.
                  De obstructie gaat dan van 20% naar iets van 22% a 23%, maar dit zal toch wel wat helpen om het beeld te vrijwaren van "vals" licht.

Overigens heb ik van een licht scheefstaande baffle van de hoofdspiegel niks gemerkt...maar het oog van van jou (de meester) is daar meer op getraind dan ik denk ik zo.
                  Wel de minieme pinching gemerkt maar alleen tijdens het afkoelen, daarna verdween het vanzelf. Komt doordat de 3 metalen clipjes de hoofdspiegel vast klemmen en anders afkoelen dan de spiegel zelf.....
                  Verder blij te horen dan dit kijkertje zo goed presteert...duidelijk het vakwerk van Hans Dekker, de alleen gaat voor topkwaliteit en met minder geen genoegen neemt!

Comment

Working...
                  X