Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kent iemand deze nog? Sterrenwacht Nysa

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kent iemand deze nog? Sterrenwacht Nysa

Ongeveer 15 jaar geleden werd alles achtergelaten, hoe het verhaal in mekaar zit, is niet aan mij om uit de doeken te doen.
    Vandaag mocht ik een kijkje gaan nemen in de gebouwen en koepel te Neigem.

Kan iemand deze kijker identificeren? 't is een Newton, ik schat 16 inch bij ong. 1500mm. De focusser is breder dan 2".

De kijker, als die nog te redden valt, heeft een goede beurt nodig, ik vermoed dat de spiegel opnieuw moet gecoat worden want die zit onder allerhande vuil en vogelpoep.
    De koepel is een sterk staaltje huisvlijt maar is overal vastgeroest.
    De parochiale werken zijn van plan om er opnieuw "iets" mee te doen, 't zou natuurlijk leuk zijn om door zo'n kanon te kunnen waarnemen :-)

Deze ken ik!
    Ik heb me altijd afgevraagd of er in de koepel nog iets te vinden zou zijn, maar dacht eerlijk gezegd dat de pastoor dit eigenlijk al jaren als berghok of kippenhok gebruikte.
    Ik meen dat de pastoor destijds alle inboedel gekocht had nadat de sterrenwacht verdween?
    Last bewerkt door stevenvdb; 04-12-16, 21:22.

Commentaar

Zo te zien houdt de pastoor op een hele andere manier contact met de hemel Zonde dat het zo verwaarloosd is.
      16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Ik weet waar i vandaan komt.
        Het is een oude Opticon Montering genaamd "de roestbult".
        Is het geen 30cm uit de begin jaren van Opticon??

Commentaar

Heel hard weglopen! (zie http://www.astroforum.nl/forum/instr...ische-spiegels). .
          Hopeloze Alpha met BÍta interesse

Commentaar

Werken...
          X