Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oculairen, De beste uit de lijn

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Oculairen, De beste uit de lijn

In elke lijn oculairen heb je er altijd 2 of 3 brandpuntsafstanden die beter zijn dan de rest van de brandpuntsafstanden van hetzelfde type-merk oculair.

Natuurlijk zijn er ook lijnen met alleen maar 1 of 2 rotte appels, maar dat is weer een andere lijst

Ik zou graag weten welke brandpunten beter zijn (mits van toepassing natuurlijk) tov elkaar uit de dezelfde lijn oculairen, met onze gedeelde ervaringen kennis kunnen we hier ons voordeel mee doen denk ik !

Ik kan alvast beginnen met:

Vixen LVW lijn: 22mm , 13mm

Baader Hyperion: de 8mm en 13mm (uit horen zeggen) en op een kleine afstand ook de 17mm

TMB planetary's: 5mm, 6mm, 7mm

William Optics Wide angle 33mm 40mm

Televue Panoptic's ......

Televue Nagler´s .......

TS SWM .......

TS WA .........

Orion Stratus .............

Antares Speers Walers ......

En de vele die ik nog niet heb genoteerd.
    Misschien als de lijst een beetje vorm krijgt kan ie ook nog op de Wikki als Tip! lijst
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

De 6mm TMB.

Commentaar

Heb je deze zelf getest tegen over de andere? Of vind je hem gewoon goed Freek?

Graag je antwoord een beetje motiveren als het kan..

Commentaar

Ik heb eerst de 4mm TMB gehad, maar dat was iets te hoog gegrepen vond ik. Behalve dat de 6mm gewoon fijner is voor in een Dobson, zie je naar mijn mening minder randonscherpte en lijkt het beeld gewoon iets scherper te zijn. Volgens mij vond iemand anders hier dat ook, maar ik weet niet wie.

Commentaar

Toegevoegd!

Commentaar

Burgess TMB 5mm en TMB 7mm.
            een tijd geleden heb ik deze uitgebreid getest met een hele zwik andere oculairen. De TMB 5 en 7 kwamen beter uit de test dan de TMB 4mm.

Verder: de William OPtics Wide Angle 40mm en 33mm (72 graden) zijn beide een stuk beter dan de 25mm uit de serie.

Pentax: de Vixen LVW 13mm vond ik iets meer contrastrijk en liet iets meer zwakke nevelflarden zien dan de Pentax XW 14mm. (deze zijn weliswaar niet van hetzelfde merk, maar ze zijn beide wel in de hoge prijsklasse, dus lijkt een onderlinge afweging me toch gerechtvaardigd).
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Zo komen we er wel.

Er schijnen een aantal type Nagler's niet zo lekker in't oog te liggen of bepaalde brandpuntsfstanden. Die zou ik ook graag in het lijstje zien.

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                Zo komen we er wel.

Er schijnen een aantal type Nagler's niet zo lekker in't oog te liggen of bepaalde brandpuntsfstanden.
                da's heel subjectief - aan de indrukken van iemand anders heb je niet veel. Iemand die een 17T4 heeft vindt een 16T5 maar niks en omgekeerd.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Das grappig. De meeste oculairen uit verschillende lijnen heb ik ondertussen.
                  Voor de aanschaf kijk ik altijd met een programmaatje welk beeldveld ik ongeveer heb in verschillende kijkers.

VLNR:
                  Pentax 30mm (70gr) Dat is mijn favoriete oculair. Wint op totaalbeeld, extreme randscherpte in snelle kijkers, en contrast. Doet het goed in alle typen kijkers. Daarnaast is de afwerking heerlijk. Nadeel is het gewicht en de forse aanschafprijs. Af en toe last van kidneybeaning. Maar dat is onontkoombaar bij grote stukken glas.

22mm Vixen LVW 22:
                  Meestgebruikte oculair in mijn 20cm F4 telescoop. Mooi voor het overzicht. Levert geen spectaculaire beelden op als de Pentax. Maar geeft een goede randscherpte in snelle kijkers. Geen 2" oculair en lekker licht.

13mm Vixen LVW 13:
                  Die kende ik van de sterrenwacht. Mijn eerste aanraking met de LVW serie. Een prachtoculair. Veel gebruikt en ook tot de randen scherp.

8mm Vixen LVW 8:
                  Is nu een beetje overbodig geworden door mijn Nagler-actie. Gelijke ervaring als de LVW13, maar wat groter, en daardoor een flinke pil in je oculair.

5mm Nagler Type 6:
                  Gekocht wegens aanbieding en lage dollar. Het ding is zo licht en geeft zo'n beeldveld dat hij met meer vergroting de lvw8 een beetje wegdrukt.

Exen:

Vixen LVW 42mm
                  Heerlijk oculair. Niet zo goed als de Pentax in contrast, maar duidelijk stukken scherper in de randen dan de William Optics.

TMB 6mm en 4mm. De 6mm vond ik beter dan de 4mm. Bij de 4 zit je snel aan een onbruikbare vergroting in lange brandpuntskijkers

Speers Waaler 10mm:
                  De Zetpil onder de oculairs. Belooft een groot beeldveld, maar ik vond m altijd 'te donker' voor mijn gevoel. Misschien geen goede onderbouwing, maar ik heb m weinig gebruikt.

Sirius Plossls van Orion:
                  Dat waren mijn startplossls. Prima oculairs voor het geld!

Slechte ervaringen:

Robtics Wide Angle, kreeg ik bij de burgess binoviewer. Nog nooit zulke slechte oculairs gezien. Door amateurs Beugeltje Grolsch doet het beter!
                  Meade Series 4000 plossls, gaven een brak beeld in de langzame (F10) kijker van de sterrenwacht. Weinig contrast en tunnelvisie.
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Okay, duidelijk.

Ik ben op zoek naar oculairen waarvan iedereen zegt dat ze
                    a) Heerlijk zijn tov de ander brandpuntsafstanden van dezelfde lijn
                    b) Afraders zijn ivm wanprestaties tov de andere brandpuntsafstanden.

Natuurlijk is dit subjectief. Maar je kan er wel een indicatie uit krijgen welke okay zijn en welke je beter links kunt laten liggen als je geen risico wilt nemen. Zo'n lijstje probeer ik op te zetten.

Als er onderpresteerders tussen zitten (tov de rest van de lijn) wil maak ik ook daar nog een leuk lijstje van!
                    Op dit moment tasten ik en veelen nog in het donker als het om andere oculairen dan Plossls en andere courante modellen gaat.

Ik wil de bomen door het bos een béétje kunnen zien.

Dus het gaat hoofdzakelijk om het ´´tov de ander oculairen in de lijn´´ vergelijking.

Kan jij misschien je post daar in ombouwen Nop? Of heb je weinig ervaring met andere brandpuntsafstanden oid.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                      Origineel geplaatst door Patrick
                      Zo komen we er wel.

Er schijnen een aantal type Nagler's niet zo lekker in't oog te liggen of bepaalde brandpuntsfstanden.
                      da's heel subjectief - aan de indrukken van iemand anders heb je niet veel. Iemand die een 17T4 heeft vindt een 16T5 maar niks en omgekeerd.
                      Kidneybeaning, randonscherpte en field curvature zijn niet subjectief toch...

Daar kun je een oculair op maken of breken, zie ook mijn vorige post.

Commentaar

Heb je mijn verhaaltje nu gelezen? Heb alles voor je uiteengezet.
                        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Jazeker Norbert, bedankt!

Alleen was ik op zoek naar zulke info in een andere vorm. Ik had het in mijn startpost niet helemaal lekker verwoord dus heb ik deze even aangepast:

Ik zou graag weten welke brandpunten beter zijn (mits van toepassing natuurlijk) tov elkaar uit de dezelfde lijn oculairen, met onze gedeelde ervaringen kennis kunnen we hier ons voordeel mee doen denk ik !
                          Dit is minder subjectief dan verschillende typen-merken met elkaar vergelijken. Sorry voor de verkeerde uitleg heren.

Kan jij hier iets meer Nop?

Nog even als toevoeging op het hele verhaal voor onze lezers:
                          Natuurlijk blijven meningen altijd subjectief aangezien we allemaal mensen zijn, maar dat moet je er niet an weerhouden je mening te geven. En daar schieten we ook niets mee op.
                          Maar onderbouw die mening dan wel, niet van ´´die vind ik goed´´. Daar kan niemand iets mee.

Commentaar

Is een beetje een onmogelijke vraag. Elk oculair reageert verschillend op verschillende kijkers. Bovendien is brandpunt nu ook niet zaligmakend. De 13mm ethos is 13mm. Maar met een beeldveld van 100 praat je over een volledig andere ervaring dan een 13mm plossl.
                            Lastig he?

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                              Is een beetje een onmogelijke vraag. Elk oculair reageert verschillend op verschillende kijkers. Bovendien is brandpunt nu ook niet zaligmakend. De 13mm ethos is 13mm. Maar met een beeldveld van 100 praat je over een volledig andere ervaring dan een 13mm plossl.
                              Lastig he?
                              Juist, en daarom wil ik de vergelijking tussen dezelfde oculairen met andere brandpunten...

Of zeg ik nu iets heel raars? Ik sta open voor krietiek! * donkere wolken pakken zich samen boven Hellevoetsluis*

Een 13mm plossl kan je wel vergelijken met een 15 of 10mm van hetzelfde merk en type.

Begrijp ik jou nou niet of jij mijn niet

Commentaar

Werken...
                              X