Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meest handig dingetje voor te richten.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meest handig dingetje voor te richten.

Kheb ook een Telrad gemonteerd op men C8

en samen met de finderscope maakt dit het richten en centreren van object wel 10x neen 69x maal makkelijker.

Het monteren van de telrad is op minder dan 2 minuten gebeurt.
    effe ota schoonvegen, plakstrips eraf, mooi tegen de kant en recht erop en voila klaar voor gebruik.

je richt je scope op de maan en centreert die mooi in je oculair, en je stelt met de drie collimatieschroefjes het middenste cirkeltje mooi rond de maan, past perfect.
    Dat heeft 45 seconden geduurt.

En iets visueel zoeken gebeurt nu eerst grofweg met de telrad waarmee je al vrij precies derop zit en effe bijchecken met de finder voor zwakkere objecten en dan finally met de low power centreren en van dan af genieten.

de 45 euro die ik eraan betaald heb zeker waard.
    En men nek is erg dankbaar.
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Toegegeven een Telrad is een add on. Maar hij dauwt ook weer vlug aan. En zwakke sterren zijn niet goed te zien door het glas.
    Op een van mijn kijkers heb ik een Telrad maar ook een dovetailvoetje gezet waar ik een laserfinder op zet en desnoods een gewone achromatische zoeker.
    Een laser vind ik het best maar bij vriestemperaturen geeft ook die er de brui aan....maar enfin, zo heb ik tenminste wat alternatieven...

Maar ik vind die Telrad idd ook niet zo slecht en goedkoop zeker als je die uit de VS kunt betrekken met je kijker.
    Obsession 18 inch F/4.5
    Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Hey De 18" man!

ja jij hebt nogal wat Dauwproblemen hé waar je kijkt denk iK?

Het gebeurt wel, maar toch, ja kheb nog steeds een finderscope voor als ik wat vergroting wil en als het dauwig is heeft die daar ook last van, maar hoe snel dat ik nu uitgelijnd ben, en hoe snel dat ik bepaalde objecten in het beeld heb is echt wel een verschil tegenover vroeger.

En het leren starhoppen met zo'n Telrad is ook zalig.
      Kvind het echt een hennig ding voor dat geld.

De laser gebruik ik soms door de finderscope om te richten.
      Een afstelbaar laserhoudertje zou helemaal te gek zijn.
      Maar hier in druk België gebruik ik hem maar in hele korte bursts. soms nogal druk vliegverkeer.
      In zuidfrankrijk kun je met alle plezier met dat ding over de sterrenhemel gaan, hier gedraag ik me toch een beetje
      Quelle horreur !
      Requiem pour un twister.

Commentaar

Hey, Bern

Had niet in de gaten dat jij het was.

Ik heb zeker vaak dauwproblemen. De 18 incher heeft er ook last van. De sec zit met een dewheater maar de laatste keer scheen die niet of niet goed te werken. De eerste keer werkte ie wel goed.

De ultime finder.....moet nog uitgevonden worden...
        Obsession 18 inch F/4.5
        Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Werken...
        X