Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuw kijkcomfort

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuw kijkcomfort

Ben al een tijdje men nieuwe en nieuw tweedhandse Ep's aan het testen.

Vooralsnog ben ik zeer blij met men nieuw kijkcomfort en een uitgebreid verslag van een paar weken er mee kijken volgt binnenkort.
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

*Kwijl* Mooie set heb je daar zeg!
    Wat is die onderste voor één?
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Sorry zal ze effe benoemen.

links Paragon 40mm- Panoptic 22mm der rechtsonder- daarboven Nagler T4 12mm - Dan jouw Ex B/TMB 9mm dan een Ouwe Japanse Celestron Kellner (goed ding) en 2 UO Ortho's 6 & 7 mm

Voorlopig zeer zalige set, en kzal al verklappen dat ik toch wel onder de indruk ben van het groene letterige kijkgebeuren.
      Veel positiefs, paar kleine minpuntjes.

of zo kan ook...

Filters zijn UHC-S 2", OIII & Moon&Skyglow van Baader.
      Quelle horreur !
      Requiem pour un twister.

Commentaar

Goed het eerste serieuze oculair dat ik kocht was op aanraden van Sixela een Paragon 40mm

Al gauw ging er een wereld voor me open.
        Een redelijk kwaliteitsvol ep, dat strak was, zeer helder scherp en wat me het grootste beeld toelaat in men 8"Sct.

Maan, grote nevels, stukjes melkweg en M31 zijn prachtig met dit EP.

Dan volgden er twee ep's die niet meer op de foto staan en dan de UO ortho's die ik wilde leren kennen.
        Ze zijn klein, met een klein veld een klein gaatje om door te kijken, maar wel zeer scherp en contrastrijk, wel wat hoge vergrotingen op men sct maar op de maan werken en sommige ander objecten werken ze nog uitstekend.

Dan de B/TMB 9mm van Patrick die ik buiten af en toe wat rare lichttoestanden in men Ep fantastisch vind aangezien hij mij elke keer een geweldige Mars geeft op 225x

Ook de twee TMB's zijn voor mij ongelooflijk makkelijk om in te kijken en geven nooit blackouts als ik de kapjes omhoog laat en kan het hele veld goed zien zonder teveel rond te kijken.

En uiteindelijk de Televue Nagler T4 12mm en Panoptic 22mm

De 22mm Panoptic is een schitterend oculair 68° zeer scherp tot aan de randjes en gewoon solide en degelijk zicht.
        Lijkt of je der iets dieper into space mee kunt kijken.
        En heeft ook makkelijke inkijk.

De 12T4 sja... 82° op die vergroting is ongelooflijk.
        Maar kmoet de instadjust die ik nogal losjes draaibaar vind piepen en raar klikken ,die moet ik ver uitschuiven voordat ik verlost ben van blackouts en rare golvingen.
        maar dan zie ik het hele veld niet meer.
        Dit vind ik wel vrij jammer.
        maar het beeld als je uiteindelijk juist kijkt is zéér goed.
        Haarscherp, zeer goede lichtcontrole, Mars op 164x geeft ook al veel Detail weer en is aangenaam om naar te kijken.
        Nevelstructuren in M42 lijken veel gedetailleerder,
        alles is gewoon mooi gepresenteerd.
        éénmaal als je oog goed der door kijkt waarvoor je zeer goed stil moet staan (wat bij deze vrieskou niet makkelijk is) merk je echt dat er weinig op aan te merken valt, nergens lijkt er iets raar te zijn, geen reflecties of rare gloeden of gewarpte sterretjes aan de rand.
        verbazend goed op planeten zelf de Panoptic
        Ik kan het niet anders beschrijven dan strak!
        Gewoon goed.
        Quelle horreur !
        Requiem pour un twister.

Commentaar

Dat is een mooie collectie die je daar hebt
          Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Thanx,
            kzou de set graag uiteindelijk tot 6 goeie widefields willen krijgen.
            maar voor het grootste deel van 2008 zal dit men waarneemkitje zijn.
            en het heeft de laatste drie weken en met name de laatste paar dagen met die mooie nachten al enorm veel plezier opgeleverd.

En kmoet zeggen als zo'n Televue in de diagonal terechtkomt blijft ie daar wel lang inzitten en heb ik niet snel de behoefte om naar een andere vergroting om te schakelen maar gewoon te kijken.
            Quelle horreur !
            Requiem pour un twister.

Commentaar

Add On : Mja met Mars zo ideaal de laatste weken is de kans voor mooie beelden te zien van Mars wel wat gestegen.

Toen ik de B/TMB 9mm binnenkreeg was dit het eerste oculair waar ik detail op Mars mee kon zien.
              Waanzinnig blij dat ik was... in andere oculairen bleef detail verborgen en was er enkel een rood bolletje te zien.

Nu ander oculairen waren een No-name plossl 10mm - 8-5mm Antares SW Zoom, die 6&7mm UO Ortho en een 17mm Hyperion.

Wat ik dacht is dan dat alle focal lenghts onder de 9mm dus meer dan 225x op men scope teveel is voor de seeing meestal en dat de 10mm en 17mm te laag al voor detail.

Maar de 12mm Nagler en zelf de Panoptic met zijn 22mm laten nog steeds detail zien op Mars. Het grijze vlekje blijft behouden nu van 9-12 tot 22mm
              bij de Paragon kan ik hem niet meer zien, maar daar is het nu effectief wel te laag en te klein of ben ik nog niet genoeg getraind voor.

Dit vond ik echt wel bewijs dat deze oculairen echt wel een klasse hoger zijn dan vele anderen. En dat Burgess TMB oculairen ook wel in een hogere klasse thuishoren maar ze hebben wel enkele neveneffecten die de groene jongens niet tonen.

Het enige negatieve vind ik dus die insta-adjust aan de NagT4
              als je éénmaal de juiste positie gevonden hebt zou ie daar mogen blijven, maar vaak als je het ep erin of eruit haalt ook al let je derop klik je hem al eens hoger of lager.
              En ik vraag me af of 82° en meer echt nodig is?

tot nu toe vind ik 68/69° meer dan breed genoeg, en hebben een veel makkelijkere inkijk.
              een te breed veld en teveel eye relief zorgen voor een moeilijk in te kijken oculair met rare golvende beelden als je te dichtbij of tever ervanaf bent.
              Maar éénmaal dat het lekker zit is het wel een prachtig zicht.
              Vooral planeten is een goede test, die gaan snel moeilijk doen zonder hulpjes in vele ep's, maar de Televue's hebben er niet veel moeite mee, ze geven een zeer gedetailleerd beeld zonder glares of overbelichting je ziet wel dat ze hun best moeten doen om ze onder controle te houden maar ze doen het wel.

Het beste dat ik het kan beschrijven is dat het teveel van licht wat vaak bij planeten voorkomt zeer zacht uitgesmeerd wordt in een groot gedeelte rond de planeet, maar toch is er zeer veer detail en scherpte aanwezig.

bij ander ep's is dat overbelicht of een sterke gloed rond de planeet of flare's en glares en weet ik veel wat er allemaal kan gebeuren. en dit doet meestal veel afbreuk aan het zicht op de planeet zelf.

Dus conclusie, zeer onder de indruk van Nag&Pan
              En lijkt me qua prestatie, constructiekwaliteit, widefield in verhouding tot scherpte en contrast zeer moeilijk te toppen en als er zulks is zal heel astroland daar wel spoedig over hebben, maar ksnap wel waarom dit zowat één van de meest besproken EP fabrikanten is.

Nu wil ik enkel nog eens door een Pentax XW kijken om te zien of dat wat is in de 10mm en downward categorie is.

Kwil weinig maar zeer goeie ep's.
              omdat het
              1. Het enorm veel kijkplezier is
              2. zelf op F10 een enorm verschil maakt dus zeker weldra op F5
              3. het je de vraag ligt het aan men EP? bespaart
              4. het je verschillende ep's voor verschillende doeleinden bespaart
              (kdenk niet dat ik nog door een kleine ortho ga zien als men widefield evenveel en in mijn geval zelf meer detail laat zien)
              5. ze hopelijk men levenlang dienst kunnen doen en zo meteen ook de kost volledig verantwoord
              Quelle horreur !
              Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
              X