Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Korte review 30mm Scopos Expanse en 17mm Hyperion

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Korte review 30mm Scopos Expanse en 17mm Hyperion

Net even een half uur buiten gestaan met mijn 10'' F4,7 dobson. Ik zou en moest vandaag de nieuwe oculairen uit proberen.

Ik heb door de storende maan alleen naar de maan zelf, de dubbele sterhoop en M31 gekeken. Voor de rest een beetje door de hemel gezwerfd met de nieuwe oculairen.

De eerste indruk van de Baader Scopos 30mm Expanse 70.

Allereerst heb ik de 30mm Expanse op de maan gericht. Iets waar het oculair eigenlijk niet voor gemaakt is. De maan past er ruim 3 keer in, dus een lekker widefield iig. Het oculair weegt zo'n 750 gram en is erg groot. Hiervoor moest ik dus even een variabele tension control maken op mijn dobson. Zie de foto's voor een impressie.

De rand(on)scherpte begint pas bij de laatste 10-15%. Daar binnen heeft de 30mm Expanse geen problemen met de steile lichtkegel. Dat was goed te zien als je de maan langzaam met de hand uit het beeld liet lopen. Deze randonscherpte had ik rekening mee gehouden en hij valt me reuze mee! Zeker voor een oculair van maar 100 euries.

Het contrast van deze zware jonge is geweldig te noemen. De sterren tonen ook heerlijk hun natuurlijk kleur en de achtergrond is mooi donker. De scherpte binnen die 15% is ook heel goed. Het scherpe beeldveld is precies groot genoeg om in 1 oogopslag te bekijken. Die 15% onscherpte kan je alleen maar zien door er echt naar te kijken dus voor het oogbeeldveld is alles scherp.

Update:
    Ik heb de Expanse overdag getest op een antal bomen een kilometer verder op.

De randonscherpte begint wel eerder dan de bovengenoemde 15%.
    Als ik het zo moet schatten begint de scherpte af te nemen vanaf de laatste 20-25% van het beeldveld.
    De laatste 5% is zelfs niet echt bruikbaar meer. Ik ga hem 's nachts toch nog een keer goed testen. Wordt vervolgt...

Update 2:
    Vanavond heb ik anderhalf uurtje de kou getrotseerd in het comfort van mijn achtertuintje.
    Wat betreft de randonscherpte viel het na secuur loeren door het monster reuze mee! Sterker nog, het (de?) astigmatisme was zelfs sterker dan de coma bij de buitenste rand. De coma zag ik eigenlijk niet zo heel sterk meer. De randonscherpte begon toch echt pas bij de laatste 10-15% van het beeld. De rest kon ik misschien wegfocussen met mijn oog want de vorige keer leek het allemaal veel erger qua randonscherpte.

Eindconclusie:
    Een heel fijn widefield oculair, wel wat aan de zware kant maar voor 100 euro (tijdelijke aanbieding TS op de Duitstalige site) heb je echt een superkoopje!

Daarna heb ik de 17mm Hyperion in de focusser geknald.
    Daar heb ik weinig op af te dingen.
    Scherp tot de laatste 5%, daarna krijgen we wat onscherpte.
    De maan was bijna beeldvullend, ragscherp en contrastrijk. Een heel verschil qua feeling dan de plossls die ik heb. De inkijk is erg ontspannen en het beeldveld oogt erg ruim..

Al met al heb ik er totaal geen spijt van dat ik deze 2 oculairen plus een mooie RDF heb gekocht ipv bijvoorbeeld 1 Panoptic of een ander duur oculair voor hetzelfde geld.

Die Pan komt er ooit nog wel hoor... daar niet van :P
    Dan mag de 30mm Expanse pas weg.
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Misschien even vermelden welke telescoop je hebt gebruikt voor de test ?

Commentaar

Dt stond inderdaad in mijn onderschift, maar dat is tijdelijk aangepast
      Het was een 10'' F4,7 Newton

Ook nog even een aanvulling op de Expanse.

De randonscherpte begint wel eerder dan de bovengenoemde 15%.
      Als ik het zo moet schatten begint de scherpte af te nemen vanaf de laatste 20-25% van het beeldveld.
      De laatste 5% is zelfs niet echt bruikbaar meer.

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
        Nou, lekker dan...
        Ik ga een steenboor toch ook niet testen in een stuk hout?
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Jah... ik haalde het net als ik toen ik op mijn hardst wierp!

Commentaar

Dus toch geen oculair maar een handgranaat
            Dacht ik het niet.

Commentaar

Jezus!! groot!! (of zijn je handen zo klein ). Zo'n ding veroorzaakt zeker wel enige onbalans, of niet?
              STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

Yep, onbalans is een understatement. Maar dat heb ik zo opgelost

Commentaar

Mooi simpel en eenvoudig (en dus goed) systeem.
                  STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

Update test; 30mm Scopos Expanse 2'' 70

Vanavond heb ik anderhalf uurtje de kou getrotseerd in het comfort van mijn achtertuintje.
                    Wat betreft de randonscherpte viel het na secuur loeren door het monster reuze mee! Sterker nog, het (de?) astigmatisme was zelfs sterker dan de coma bij de buitenste rand. De coma zag ik eigenlijk niet zo heel sterk meer. De randonscherpte begon toch echt pas bij de laatste 10-15% van het beeld. De rest kon ik misschien wegfocussen met mijn oog want de vorige keer leek het allemaal veel erger qua randonscherpte.

Eindconclusie:
                    Een heel fijn widefield oculair, wel wat aan de zware kant maar voor 100 euro (tijdelijke aanbieding TS op de Duitstalige site) heb je echt een superkoopje! Ik denk dat bijvoorbeeld de 250 euro kostende 30mm Paragon een geduchte concurent heeft voor deze lage prijs!

Doe er je voordeel mee.

Commentaar

De 30mm scopos is niet goed te barlowen.

Met de 2'' ED bralow in 2x mode geeft de 30mm maar het beeldveld van een 7-8mm oculair. Met de 2'' ED barlow in 1,5x mode geeft hij een beeldveld net kleiner dan mijn 17mm Hyperion. Dus dat werkt niet echt naar behoren. En eigenlijk had ik de 2'' ED barlow mede gekocht om van de 30mm een 20mm te maken. Die vlieger gaat even niet op dus.

De barlow icm de hyperion doet wel wat hij zou moeten doen!

Commentaar

Werken...
                      X