Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oculair gezocht voor planeten en hoge vergroting

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Oculair gezocht voor planeten en hoge vergroting

Ik ben op zoek naar een oculair die mij een vergroting geeft tussen de 150 en 200x en ik zal deze hoogst waarschijnlijk vooral voor planeet waarneming gebruiken. Dubbelsterren hebben (nog) niet mijn intresse.

Ik heb een C9.25 (dus 235 mm apertuur F10) kijker dus brandpunt van oculair zal tussen de 16 en 11 mm liggen.

Ik heb al gekeken naar een 11mm 80 graden oculair, de 13 mm baader hyperion of 15mm WO SWAN. Deze geven een redelijk breed beeldveld maar zijn niet perse goed (of slecht) voor planeet waarneming.

Ik dacht dat orthoscopische oculairen daar wel goed voor waren - weet nu even niet precies waarom.

Kan iemand mij wat aanraden wat betreft een goed planeet oculair wat tegen de max vergroting aanzit van mijn kijker? (Gelimiteerd budget dus beneden de zeg 80 euro euro.)
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Een wide field oculair voor planeten heeft geen enkele zin. Hier vben je beter af met een oculair van 45 a 52° Een orthoscopish of plössl dus. Keuze en merken te over. Uitspringers zijn wel de TMB monocentrischeof de monocentrische van APM, en ook niet slecht, de Baader eudiascopic. Voor uw budget denk eerder aan de Baader Eudiascopic.

Commentaar

Ik dacht trouwens aan een 9 mm TMB planetary.
      Ik heb de 5mm en was daar erg te spreken over maar die geeft me een vergroting van meer dan 400 dus die wil ik ooit eens omruilen. Maar de 9 geeft me zon 260x vergroting en dat is denk ik ook een beetje veel.

Commentaar

Origineel geplaatst door EricG
        Een wide field oculair voor planeten heeft geen enkele zin. Hier vben je beter af met een oculair van 45 a 52° Een orthoscopish of plössl dus. Keuze en merken te over. Uitspringers zijn wel de TMB monocentrischeof de monocentrische van APM, en ook niet slecht, de Baader eudiascopic. Voor uw budget denk eerder aan de Baader Eudiascopic.
        Dank ik zal die baader eens bekijken. Die kende ik nog niet.

Commentaar

Ben ook nog eens gaan kijken, die Baaders zijn nogal in prijs gestegen. Nie normaal. Dan zou ik voor de 9mm planetary van TMB gaan.

Commentaar

Maar die 9 geeft me wel een hele hoge vergroting (rond 260). Ik heb een 9 mm kelner en die zal ik eerst een proberen om te zien of er met die vergroting te werken valt.

Commentaar

Ik gebruik voor hoge vergrotingen de University Optics orthoscopische oculairen, type HD (zie http://www.universityoptics.com/125inch.html#HD ). Zowel voor deepsky als voor planeten. Ze geven goed contrast en, omdat ze uit weinig elementen bestaan laten ze meer licht door dan oculairen met veel elementen. Als je naar een planeet kijkt of naar kleine deepskyobjecten is een breed beeldveld nergens voor nodig. Voordeel van een klein beeldveld op zwakke deepsky objecten ios ook, dat je minder sterren in je beeldveld hebt en daardoor minder gestoord wordt. De Un. Optics zijn goed en niet duur.
              Jan
              'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Nog een tikje beter zijn de Baader Genuine Ortho's. Deze zijn zowat hetzelfde als de UO HD maar met nog iets betere coatings naar verluidt.
                Vermoedelijk komen ze van dezelfde producent.
                Echt keigoed. Zeer scherp, zeer hoog contrast , zeer weinig scatter.

een eudiascopic is goed maar levert nog teveel scatter op planeten
                Obsession 18 inch F/4.5
                Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Werken...
                X