Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ervaring gezocht met rdf zoeker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ervaring gezocht met rdf zoeker

de zoeker op mijn dob is knudde deze heeft maar 1 klemring waardoor de uitlijning steeds weg is,nu ben ik zinnens er een rdf op te zetten,heb hier iemand met deze jongen ervaring?
    gso dobson 10"
    70x700 skylux
    10x50 ifoco verrekijker

Yep, lees even op de astrowiki over de zoekers.
    Ik heb ook je titel even aangepast naar iets specifiekers
    http://www.astrowiki.nl/index.php/Red_Dot_Finder
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Niet specifiek met die, maar wel een andere rdf. Ik kon niet overweg met de gewone zoeker. Ik bleef verkeerd zoeken en twijfelde steeds of ik nou wel het juiste object in beeld had. De rdf is echt een uitkomst! Met 2 ogen kijken, het rode puntje richten en kijken maar! Ik kan niet meer zonder!!! Erg gemakkelijk in gebruik en geen twijfel meer of ik het juiste object in beeld heb.
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

thanks nop,
        ja die link had ik al gelezen maar ik was benieuwd naar gebruiks ervaringen van deze spullen die toch ook niet echt goedkoop zijn
        gso dobson 10"
        70x700 skylux
        10x50 ifoco verrekijker

Commentaar

Ik vind hem super, heb hem op dezelfde scope als die van jou (alleen dan 8"). Hij werkt super, kijkt gemakkelijk en is goed uit te lijnen. Als je hem 1 keer hebt uitgelijnt, hoef je nooit weer. Ik moet zeggen dat ik weinig vergelijkings materiaal heb, maar ik meen dat ik het ook niet nodig heb. Dat zegt genoeg lijkt me. :P
          Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
          Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

@elenaers

Ik heb er zo een (TMB) en ben er erg tevreden over.
            Werkt ontzettend handig.
            Ik heb echter geen ervaring met de anderen, kan dus niet beweren dat deze beter is.

Commentaar

Het schijnt wel dat als je deze op een trussdob monteert, dat hij vrijwel elke keer opnieuw uitgelijnd moet worden. Dit omdat je een truss regelmatig uit elkaar haalt. En dan is het uitlijnen met een inbusje wel even vervelend.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Prima ding. Ik heb 'm dit jaar op de ATT bij TS gescoord voor eur 25. Had daarvoor een standaard RDF van volgens mij Skywatcher Zo'n goedkoop plastic apparaat, maar die beviel minder. Was niet echt solide en had een te klein 'schermpje' dat ook nog eens een keer te weinig sterlicht doorliet. Die van TS is solide (geheel aluminium) heeft een groot schermpje dat ook nog eens een keer goed transparant is. En nadeel: hij is wel gevoelig voor dauw, maar door na gebruik snel het bijgeleverde kapje op het schermpje te plaatsen kan je 'm langer gebruiken.

Hij wordt volgens mij ook door andere merken geleverd (WO, TMB,...) maar kost daar flink meer dan bij TS, terwijl het hetzelfde ding is !!
                WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Ik zweer juist weer bij de goedkope plastic versie. Niks mis mee. Ook wat minder gevoelig voor beslaan en GEEN afstelling met imbus maar met je blote handjes. Heerlijk.
                  Maar het goede nieuws: ik verkoop binnenkort mijn 'luxe' rdf.
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                    Ook wat minder gevoelig voor beslaan en GEEN afstelling met imbus maar met je blote handjes. Heerlijk.
                    Dat TS ding is zo solide dat je 'm maar n keer hoeft af te stellen en daarna nooit meer Maar zo zie je maar, smaken verschillen !
                    WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Geweldig ding, 1 keer afgesteld en nog steeds goed (ik demonteer hem steeds en bij montage staat ie weer perfect). verder gebruik ik alleen het zwakst instelbare puntje, dus alle andere vormen en instellingen zijn een beetje overbodig.
                      Chuck Norris destroyed the periodic table, because he only recognizes the element of surprise.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                        Maar het goede nieuws: ik verkoop binnenkort mijn 'luxe' rdf.
                        Aan mij toch?
                        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Grappig ik denk dat ik zo'n beetje de enige ben die zijn rdf juist heeft weggedaan

Commentaar

Maarre .. Ikzelf ben een absolute newbie en gebruik ook een zoekertje (6x30), en heb al ondervonden dat ie niet echt handig is, al zal dat ook wel aan het gebrek aan ervaring liggen waarschijnlijk. Maar zo'n red dot finder, dat vergroot dus niks als ik het goed begrijp, is dat dan geen nadeel ? En voor de rest moet je je toch ook in allerlei bochten wringen om erdoor te kunnen kijken zoals een gewone zoeker niet ? Gewoon een vraagje
                            254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Commentaar

Geen bochten bij een rdf. Het maakt namelijk niet uit hoever je van dat ding afstaat, dus je kunt helemaal achter je kijker staan en met 2 oogjes kijken. Als je hem precies afsteld dan heb je geen vergoting nodig.
                              Chuck Norris destroyed the periodic table, because he only recognizes the element of surprise.

Commentaar

Werken...
                              X