Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

150mm Mak en zenitspiegel + Barlow

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

150mm Mak en zenitspiegel + Barlow

Hallo!

Ik bezit sinds kort een 6 inch Maksutov Pro van SkyWatcher; een f12 systeem, waarbij F = 1800 mm.

Tijdens het gebruik van zenitspiegel en barlowlens (een 3x, lange versie van Celestron) doen zich 2 problemen voor:

-Ik kan de Barlow niet geheel weg laten zinken in de zenitspiegel, althans deze past niet mooi erin. Daardoor is het net alsof de barlow ietsje te ver uitsteekt. Gevolg; het is wat instabiel waarnemen.
    -Tijdens gebruik van 40 mm oculair (Scopetronix) en Barlow 3x zie ik centraal in beeldveld een klein, wit cirkeltje, net een reflectie. Is dat vanwege het oculair dat een vrij kleine vergroting geeft? Of is er optisch iets mis met de scope?
    -Gebruik vd Barlow direct op de focusser vd scope kan ook niet omdat er pal achter de focusser (inwendig) ineens een versmalling is gemaakt waardoor de Barlow er niet op past. Waarom is dat?Moet je bij deze Mak daarom altijd een zenitspiegel gebruiken??

Wie heeft tips??

Dank jullie wel!!!

Hoi Steenbok,

Ik heb exact dezelfde scope, waar ik zeker geen spijt van heb!

Ik heb geen ervaring met die barlow.

ik heb wel een andere barlow, die past er ook niet helemaal in tot beneden.
    Is ook niet handig, want dan zit hij tegen je spiegel aan!
    Instabiel waarnemen daar heb ik zeker geen last van hoor.

die 40mm ken ik niet, wellicht iemand anders?

Ik zou die lange barlow niet zomaar helemaal in je scope laten verdwijnen. Je raakt dan inderdaad al snel wat.

Zie je ook een cirkeltje zonder die barlow?
    ik heb nergens last van, het zou kunnen dat je hem eens moet collimeren.

Kom gerust een keer langs in Berlicum als je wilt..
    het is wel een stukje rijden.
    We kunnen dan eens wat proberen met mijn barlow en oculairen en die van jou op mijn scope en de verschillen bekijken.

Gr. Dennis
    - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Werken...
    X