Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hulp met WF oculair voor 10'' F4,7 dob

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hulp met WF oculair voor 10'' F4,7 dob

Sinds deze week is mijn nieuwe truss dobson in gebruik genomen.

Hierdoor wil ik een herschikking in mijn oculairen koffertje.
    Ik gebruik mijn 10mm plossl erg weinig en mijn 5mm ortho nu niet meer door het kleine beeldveld en het missen van een volgmotor.
    Hiervoor in de plaats wil ik graag een nieuw 60-70 graden oculair kopen.

Nu zit ik met het probleem dat ik een F4,7 heb dus al snel in de dure prijsklasse kom. Wat kan ik doen? ik zat zelf aan een van de volgende opties te denken:

Een Baader MPCC comacorrector kopen voor 125 euro en daarnaast wat goedkopere widefields. Maar ik vraag me af of deze combinatie goed werkt.

Of een Scopos Expanse 30mm 70 graden oculair kopen , maar daar heb ik geen ervaring mee.

Of een 22mm LVW 2e hands voor een leuke prijs.

Wat is wijsheid. Wie heeft er goede ideeen

Ik heb al een 35mm en een 25mm Ultrascopic oculair die uitstekend gecorrigeerd zijn en ik zeker niet weg wil doen of vervangen....
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Ik zou gaan voor een hele goede tweede hands. Mijn ervaring is dat goede oculairen onvervangbaar zijn, die heb je voor 'het leven'. Een scoep is veel makkelijker te vervangen.
    Mijn eerste echt goede oculair was een 27mm panoptic, nou dan gaat er een wereld voor je open hoor!, Dan is het net of je een een andere telescoop hebt. Hierdoor ben ik de waarde ervan van gaan inzien en ben ik verder gaan investeren in goede oculairen, tweedehands natuurlijk.
    Bovendien is een goede tweedehands waardevast, niet echt belangrijk want je houdt ze maar een goed argument richting je vrouw.

Ik denk dat je eigenlijk nog een stap verder moet dan een Vixen LVW, kan de pan 27 mm of de Pentax serie erg aanbevelen. Probleem is alleen dat ze niet zoveel worden aangeboden. Ik heb destijds een gevraagd advertentie geplaatst met een zeer goed resultaat,

Een ander voordeel is dat een goede set oculaieren gewoon in elke scope goed presteren. nadeel is dat je op een gegeven moment klaar bent em dat is wel saai
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Er zullen toch wel meer oculairen zijn die de Panoptics evenaren of benaderen qua qualiteit maar dan voor een beter prijs?

Ik heb ergens gelezen dat de 22mm LVW wel een andere klasse is dan de andere LVW's, Stratossen en de Hyperions..

Commentaar

Re: Hulp met WF oculair voor 10'' F4,7 dob

Origineel geplaatst door Patrick
        Een Baader MPCC comacorrector kopen voor 125 euro en daarnaast wat goedkopere widefields. Maar ik vraag me af of deze combinatie goed werkt.
        Een Baader MPCC corrigeert coma van de hoofdspiegel, niet randastigmatisme van oculairs. En het is eerder een fotografisch hulpmiddel, want hij introduceert op de as sferische aberratie (die je wel op lage vergrotingen niet zoveel ziet).

Je gaat randastigmatisme zien in alle oculairs die goedkoper zijn dan een Pan (of een LVW). Van de goedkopere die niet teveel astigmatisme tonen zijn er de Hyperion Aspherics (die min of meer de Scopos gaan vervangen, denk ik) en de Burgess/TMB Paragon.

Van de oculairs die nog goedkoper zijn is de Telescope Service WA 32mm/38mm de "beste" reeks, maar da's eenoog in het land der blinden.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Er zullen toch wel meer oculairen zijn die de Panoptics evenaren of benaderen qua qualiteit maar dan voor een beter prijs?
          Good, cheap, widefield: pick two.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
            Good, cheap, widefield: pick two.
            Puntig. Chapeau. Mag ik citeren?
            Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

leuk hahaha... doe maar Good en widefield....

Heb ongeveer 240 euro te spenderen. Ik zoek iets zo tussen de 30 en 22 mm ivm de uittreedpupil bij F4,7 met zwakke objecten en ik zoek een mooi groot beeldveld.

Als ik mijn starfinder mount kan verkopen komt daar nog een beetje geld bij..

Commentaar

En een 17mm Speers Waler in F4,7. Lever ik wat in op de uittreedpupil maar heb wel 82 graden beeldveld...

Commentaar

En een 17mm Speers Waler in F4,7. Lever ik wat in op de uittreedpupil maar heb wel 82 graden beeldveld...
                  Heel goed oculair. Is alleen wat problematisch op sommige kijkers omdat het nogal wat indraaien van de oculairhouder vereist (evenveel als bijvoorbeeld een 31T5, maar die is 2" en heeft dus geen last van de extra hoogte van de 2"-1.25" adapter).

En 't is natuurlijk een reus, he.

Voor rond de 30mm à €240 zou ik persoonlijk een Paragon nemen, maar je gaat toch nog wat randastigmatisme zien. Anders is er natuurlijk ook de erg handige Pan 24 die toch niet zo weinig beeldveld toont in een 10".

Commentaar

Ik ga toch heel eigenwijs eens die Baader 2'' 30mm Scopos 70 graden proberen. Wel even een variabel tension spring control maken. Het monster weegt dik over de 700 gram

Hij krijgt vrij goede reviews en is maar 100 euro op dit moment bij TS. De 35 is ook maar 120 euro maar weegt net iets meer als één kilo!!!!!

Een andere reden om niet te duur te gaan was dat ik nog een gat heb in mijn oculairen reeks en nog een RDF nodig had.

Dus heb ik de RDA finder besteld en een 17mm Hyperion

Lang leve het kerstgevoel
                    yesyes:

Commentaar

Man die gasten bij TS zijn snel zeg. Woensdag om 17:00 uur besteld, gisterenmiddag bezorgd...

Commentaar

en het balansprobleem wat de 30mm Scopos veroorzaakt is ook al verholpen:

Commentaar

Werken...
                        X