Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuwe zoeker op telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuwe zoeker op telescoop

Ola,
    Zit te denken om mijn standaard 6x30 zoekertje op mijn Messier te vervangen/uit te breiden met een zoom kijkertje, echter vraag ik me af of je dan een fixed focus kijker moet hebben.

Is een standaard zoeker op een telescoop ook fixed (volgens mij wel, dus zal wel een domme vraag zijn)

EDIT Roel: verplaatst naar "accessoires"
    * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
    * 10x50 Bresser bino
    * TouCam II Pro
    * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

ja, mijn 8x50 van skywatcher is een fixed achromaatje
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Volgens mij doel jij op de vergroting, en niet op de focus. De meeste zoekers hebben inderdaad een vaste vergroting.

Als je een andere zoeker op je kijker wil, dan zou ik hem uitbreiden met een Red Dot Finder. Met de Red Dot kun je de kijker dan zeer snel goed uitlijnen. Vervolgens verfijn je de zoektocht met je 6x30 (als dat nodig is).
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Over zo'n red-dot finder, daar zit ik ook al een tijd over te denken. Komt die dan nog als extra op je scope, naast de zoeker?

Wat is nu eigenlijk het voordeel daarvan, en hoe werkt het precies? Ze zeggen dat je dan niet meer geinverteerd hoeft te denken tijdens het zoeken en dat dat veel eenvoudiger is. Nu kijk ik over mijn buis tijdens het richten en ga dan verder met de zoeker (althans, ik "hoop" dat mijn object dan daar in staat).....................

200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Kijk eens op de wiki:
          http://www.astrowiki.nl/index.php/Accessoires#Zoekers
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Stellarvue verkoopt 50, 60 en 80 mm zoekers zonder vast oculair; je kan er dus je eigen oculairen instoppen (wel/niet voorzien van kruisdraad). Ik heb de 60mm variant en gebruik 'm als zoeker (met een 25mm Plössl -kruisdraadoculair, geeft bijna 6 graden beeldveld bij 10x) en als 'rich field' telescoop (bijv 8mm geeft een beeldveld van ong. 2 graden beeldveld bij 30x). Werkt erg prettig naast mijn red-dot finder. Eerst grof met de RDF en daarna fijn met de zoeker.
            WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
              Volgens mij doel jij op de vergroting, en niet op de focus. De meeste zoekers hebben inderdaad een vaste vergroting.

Als je een andere zoeker op je kijker wil, dan zou ik hem uitbreiden met een Red Dot Finder. Met de Red Dot kun je de kijker dan zeer snel goed uitlijnen. Vervolgens verfijn je de zoektocht met je 6x30 (als dat nodig is).
              Eh nee, ik bedoel echt fixed focus, want als je b.v. een verrekijker pakt, dan moet je dus zelf vaak focussen.
              Ik wil dus letterlijk een vervanging van mijn huidige zoeker (is waarschijnlijk ook fixed focus, aangezien je niet scherp hoeft te stellen).
              En dan bij voorkeur ook nog eens een keerjte een zoom erbij (als dat uberhaubt kan).
              * 10x50 Bresser bino
              * TouCam II Pro

Commentaar

Origineel geplaatst door TheTrip
                (is waarschijnlijk ook fixed focus, aangezien je niet scherp hoeft te stellen).
                De meesten hebben een schroefoculairhouder of een verstelbaar objectief (op een schroefvatting). Anders zouden die onbruikbaar zijn voor bijziende of verziende mensen.

Je hoeft ze niet (meer) scherp te stellen omdat ze maar één oculair hebben en je (in tegenstelling tot wat je bij verrekijkers ziet) altijd voorwerpen op oneindig bekijkt.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                  De meesten hebben een schroefoculairhouder of een verstelbaar objectief (op een schroefvatting). Anders zouden die onbruikbaar zijn voor bijziende of verziende mensen.

Je hoeft ze niet (meer) scherp te stellen omdat ze maar één oculair hebben en je )in tegenstelling tot wat je bij verrekijkers ziet) altijd voorwerpen op oneindig bekijkt.
                  Aha, zinvolle info!
                  Ga ik daar eerst maar eens over nadenken dan..

Thanks
                  * 10x50 Bresser bino
                  * TouCam II Pro

Commentaar

Zo'n zoeker als Ed beschrijft, daar had ik nog nooit van gehoord. Lijkt me een ideale oplossing!

Commentaar

Stellarvue zoeker.
                      En blijkbaar is deze zoeker helemaal de bom.

Commentaar

Origineel geplaatst door capella
                        Zo'n zoeker als Ed beschrijft, daar had ik nog nooit van gehoord. Lijkt me een ideale oplossing!
                        Het is ook de ideale oplossing ! Zeker als je met je telescoop vastzit aan beeldvelden van max 1 graad; kan je voor bv. de grotere sterrenhopen de 60mm gebruiken. De 60mm past bij mij overigens in de standaard TAL 8x50mm houder...
                        WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Zijn ze ook in Nederland te koop? :P

Commentaar

Jah, bij robtics!
                            STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

Mooi spul inderdaad.
                              Denk dat ik hier maar eens voor ga sparen.
                              * 10x50 Bresser bino
                              * TouCam II Pro

Commentaar

Werken...
                              X