Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dunne 'vrieslaag' op hoofdspiegel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dunne 'vrieslaag' op hoofdspiegel

Vannacht zag ik dat er een ijslaagje op mijn hoofdspiegel zat.
    Helpen ventilatoren hier ter voorkoming? Of hindert dit het beeld niet.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Ik had het ook. Het beeld gaf een lichte halo rondom heldere sterren, maar verder bleef ik een haarscherp beeld houden. Aangezien ik vrij vage objecten aan het opsporen was had ik er geen last van. Vermoedelijk was het laagje maar erg dun en heel geleidelijk "opgedampt".
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Het ijslaagje wordt na een tijdje helemaal wit, dan blijft er niet veel meer over van het beeld.
      Weet je het eerste veluwe weekend nog. ik moest stoppen helemaal wit geslagen die hoofdspiegel.
      Nadien met de koelers geen last meer gehad. en het beeld vond ik er niet slechter op geworden

Commentaar

Ja, dat is waar ook. Misschien omdat de lukehurst zo'n dunne spiegel heeft (2cm!). De bak waar de spiegel nu inzit is 2 keer zo laag nu. Misschien zijn dat ook factoren. Ik ga eens kijken of ik op een nette manier ventilatie kan aanbrengen zonder gaten te boren.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Was dat met of zonder shroud?
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Met shroud. Na ca 3 uur zag ik een soort 'beslagen' spiegel.

Commentaar

Werken...
            X