Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

maanfilter dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

maanfilter dobson

Weet er iemand welk type, formaat van een maanfilter voor een Sky Quest Dobsons - Intelli Scope 8?

Natuurlijk ook waar ik die kan kopen, dan heb ik meteen een leuk kerstcadeau.

Alvast bedankt!

groetjes
    Gijs
    De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Ik weet dat sommigen te spreken zijn over eenvariabele polarisatie filter .
    Wat formaat betreft , als je ook 2" oculairs hebt zou ik een 2" nemen .

Commentaar

Ik denk dat 1.25" in het algemeen voldoende is. Meestal gebruik je vrij hoge vergrotingen bij de maan waardoor een groothoek 2" waarschijnlijk niet noodzakelijk zal zijn. Ik heb zo'n polarisatiefilter en dat bevalt me goed. (Voorzover ik die gebruikt heb: ik kijk meestal naar deepsky!)
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

dank jullie wel

Dank jullie wel voor het snelle antwoord! ik denk nu zelf aan de TS ND 09

zie http://www.teleskop-service.de/AstroTS/ ... aufilterTS.

Kun je die gewoon op je lens schroeven? of erop zetten? er zit natuurlijk zo'n rubbertje waar je doorheen kunt kijken, dus daar kan ie niet opgeschroeft worden?

misschien een domme vraag, maar ik heb er verder niet zo heel veel verstand van.. :-)

Commentaar

Je schroeft hem aan de voorzijde aan het oculair vast. Aan de binnenzijde van de koker zit een schroefdraad. Ik heb trouwens een polarisatiefilter waarbij de twee gedeeltes aan elkaar vast zitten maar wel draaibaar zijn. Bij http://www.dekoepel.nl/winkel/]de Koepel[/url] gekocht. (Zoek even op accessoires, filters, polarisatiefilters.)

Commentaar

filter

is die maanfilter die daar in de webshop staat (van de Koepel) niet ok dan? anders koop ik die wel. is het nog een nederlands bedrijf ook...

Commentaar

Wat daar onder maanfilter staat ken ik niet. Alleen het polarisatiefilter.

Commentaar

Is een prima polarisatie gijsraaf. (gewoon de zelfde als elders)
                Ik heb hem ook bij DeKoepel gekocht.

Het enige wat ik er lastig aan vind is dat je het oculair steeds moet uitnemen om het filter te verdraaien.
                Zou mooier zijn als je het oculair gewoon kan laten zitten en zelf ronddraaien.
                Of is er soms een truckje voor en doe ik iets verkeerd? Wie?
                (dit punt heeft overigens niets speciaal met het filter van DeKoepel te maken)

Commentaar

Yup variabel is de way to go. Bij volle maan lekker veel blokkeren en vanaf halve maan tot volle maan geleidelijk aan meer blokkeren. Absoluut noodzakelijk vanaf 20 cm telescopen.

Commentaar

"Absoluut noodzakelijk"... enkel bij lage vergrotingen. Met de 20 cm kan je gerust 300 tot 400 maal vergroten, en dan is de Maan niet meer zo oogverblindend. Maar als je natuurlijk de Volle Maan bij 50X bekijkt, komt hij wel van pas.

Robert

Commentaar

Werken...
                    X