Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuwe focusser, maar welke?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuwe focusser, maar welke?

Dinsdag hoop ik de gelukkige eigenaar te worden van een echte zelfbouw dobson (door iemand anders...) maar moet wel de focusser vervangen. Er zit nu een 1.25" rack&pinion op die wat tandjes mist. Nu twijfel ik tussen een 1.25" HC1 van Kineoptics en een 2" Crayford van TS. De prijzen ontlopen elkaar niet veel maar welke is makkelijker te plaatsen? Ik moet daar bij bekennen dat mijn ervaring met dit soort evenement nadert naar 0....
    Iemand goede raad?
    Lid van de Astro Vriendenclub Zuid Holland - AVZH

"If it can not be described metaphorically using cows, then it can not exist."
    -Geoff Johnson

Let in ieder geval op een paar dingen:
    - verandert de lengte van de optische weg niet te veel? Zo ja, kun je dat dan ergens anders weer compenseren?
    - verandert de gewichtsverdeling (en daarmee het balanspunt) niet te veel?

Het bevestigen lijkt me het probleem niet, maar dat is een beetje prematuur want ik weet niet hoe jouw buis/focuserbord/?? eruit ziet. Fotootje?
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Origineel geplaatst door EricB
      Let in ieder geval op een paar dingen:
      - verandert de lengte van de optische weg niet te veel? Zo ja, kun je dat dan ergens anders weer compenseren?
      Da's een hele goeie, dat zal ik dinsdag moeten meten. ik denk niet dat er veel gecompenseerd kan worden, maar dat moet blijken. Er moet voldoende "uitschuif/draai" zijn om mn langste oculair (32mm) nog in focus met de telescoop te krijgen, right? Of kraam ik nu onzin?

- verandert de gewichtsverdeling (en daarmee het balanspunt) niet te veel?
      Daar maak ik me op zich niet zoveel zorgen om, evt pas ik de balans aan met een beetje gewicht/massa.

Fotootje?
      Het is de dobson die tune aanbood, tis gewoon een buis met de focuser erop. De diam weet ik ook dinsdag precies. Maar in ieder geval groter dan de radius van de Crayford basis, die is maar iets van 17 cm...

-Geoff Johnson

Commentaar

Let op: als je nu een 1.25" focuser hebt moet je wanneer je een 2" focuser installeert ook het centrale gat groter zagen! Is iets lastiger dan alleen nieuwe gaatjes boren voor de bevestigingsboutjes.
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

ja, dat zat erin

Dan wordt t dus de HC1, of ik moet ergens een 1.25"crayford op de kop kunnen tikken. In de internetwinkels vind ik ze vooralsnog niet.
          Ga nog s goed zoeken...

Bedankt Eric en Roel.

-Geoff Johnson

Commentaar

http://www.teleskop-service.de/JMI/Okul ... tm#125zoll

Commentaar

In mijn onschuld dacht ik dat er maar een telescope-service bestond...
              Als je wat typefouten maakt in t adres krijg je steeds weer nieuwe spullen te zien

Skywatcher

-Geoff Johnson

Commentaar

Werken...
              X