Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waar is dit voor bedoeld ? fotografie ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waar is dit voor bedoeld ? fotografie ?

Hoi allen,

Afgelopen maandag heb ik een mooie telescoop - Lichtenknecker refractor 90/1300mm - gekocht met veel originele onderdelen zoals oculairen,filters, 3 !! zenitspiegels en allerlei aansluitstukken.Ook zat er een vreemsoortige lens(je) bij met alleen het opschrift M 3.5.Geen idee waarvoor dit bedoeld is maar waarschijnlijk iets voor fotografie.Het lensje wat erin zit is slechts 13mm groot en voorzien van groene multi coating.
    Ook kan het iets in/uit draaien zoals een camera lens.
    Wie weet waarvoor dit geval gebruikt kan worden ? Zie foto's.Ook nog een paar foto's van het Lichtenknecker Systeem 64 zenitspiegel ( 0.8 kilo ! )
    Een loei van een ding maar wel topkwaliteit.Het kleine zenitspiegel is een
    1.25 inch Lichtenknecker.
    WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Als je je foto's maximaal 800 pixels breed maakt passen ze op de forumpagina zonder dat we ze hoeven open te klikken. Dank.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
      Als je je foto's maximaal 800 pixels breed maakt passen ze op de forumpagina zonder dat we ze hoeven open te klikken. Dank.
      Mij stoort het nochtans niet .

Commentaar

dit is misschien een rare vraag op deze forum maar ik kon er geen aanmaken omdat 'k geen beheerder ben dus..
        mr wat willen jullie allemaal worden? of wat voor werk doen jullie?
        ik zelf wil graag sterrenkundige worden!
        Hoe groot is jou fantasie

Commentaar

Open effies een nieuw topic in off -topic Chanelfa!
          Nu even on topic. Ik vermoed dat het een focal reducer is? Wat doet het beeld eigenlijk als je door het lensje kijkt?
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hoi Nop,

Als je door het lensje kijkt kun je precies een lijn van 3,5cm lengte scherp zien,hij verkleind dus het beeld.Is het dus een focal reducer ?
            Houd dit dan in dat je de brandpuntslengte door 3.5 moet delen ?

C l a s s i c S c o p e s

Commentaar

Origineel geplaatst door classic scopes
              Hoi Nop,

Als je door het lensje kijkt kun je precies een lijn van 3,5cm lengte scherp zien,hij verkleind dus het beeld.
              Daar snap ik niets van.

Als je een lijn op 3.5cm van de lensgroep zet en je kunt dan scherp zien met oog op oneindig dan is het een "vergrootglas" (en dus waarschijnlijk een reductor voor convergerende inkomende lichtbundels), maar daarvan zeggen de meeste mensen niet dat hij "het beeld" verkleint.

Als het divergerende bundels nog meer divergerend maakt (en on sommige ommstandigheden vinden mensen dat dat "het beeld" verkleint), dan is het een brandpuntsverlenger, d.w.z. een barlow met een brandpuntsafstand van 3,5cm, met vergroting afhankelijk van de plaatsing ten opzichte van het oculair.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hoi Sixela,

Ik ben er uit ! Het is volgens mij een tele-extender of brandpuntsverlenger zoals je al opmerkte. Als je erdoor kijkt verkleind hij het beeld dit in tegenstelling met een focal reducer die juist het beeld vergroot als je erdoor kijkt.( had ik nog niet eerder vergeleken )
                Volgens mij worden tele-extenders voor planeet/maan fotografie gebruikt.
                De tele-extender was een van de vele toebehoren die bij de Lichtenknecker 90/1300 refractor inbegrepen was.Ook zaten er camera adapters bij zodat de telescoop wel voor planeet/maan fotografie gebruikt zal zijn.De Lichtenknecker lenzen zijn overigens meestal erg goed.
                Deze telescoop was oorspronkelijk ( volgens de verkoper ) van de sterrenwacht van Brussel geweest en dateerd uit de jaren `70. De vele kostbare toebehoren maken dit wel aannemelijk ( 3 !! zenitspiegels en enkele Orthoscopische oculairen,lichtwegdeler,tele-extender,kleurfilters,
                passtukken,camera adapters etc.De montering is de parallactische M60 van Lichtenknecker.)
                Hier ga ik veel plezier aan beleven! ( Ben een classic refractor liefhebber )

C l a s s i c S c o p e s

Commentaar

Origineel geplaatst door classic scopes
                  Volgens mij worden tele-extenders voor planeet/maan fotografie gebruikt.
                  Het heet in de volksmond "een barlow" - maar hier gaat het om eentje met vatting, en gekende brandpuntsafstand zodat men via de plaatsing zelf de extra vergroting kan be´nvloeden.

M = 1 + (x/f)

met f de absolute waarde van de brandpuntsafstand van de barlow en x de afstand tussen barlow en nieuw brandvlak achter de barlow.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                  X