Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Sky Glow Filter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Sky Glow Filter

Dankzij de gulle Sint heb ik nog een beetje euro's over voor een extra filter

Ik wil deze gebruiken voor visueel waarnemen ter verbetering van Nevels in een enigszins lichtvervuild gebied.
    Zat te denken aan het Moon en Skyglow filter bij stichting de koepel. zal dit nu een verbetering zijn of nog even doorgaan voor een duurder CLS-Filter?
    Als je nergens in kunt geloven, heb je een leven vol onzekerheid.

Re: Sky Glow Filter

Origineel geplaatst door Reinhard
    Dankzij de gulle Sint heb ik nog een beetje euro's over voor een extra filter

Ik wil deze gebruiken voor visueel waarnemen ter verbetering van Nevels in een enigszins lichtvervuild gebied.
    Zat te denken aan het Moon en Skyglow filter bij stichting de koepel. zal dit nu een verbetering zijn of nog even doorgaan voor een duurder CLS-Filter?
    UHC filter, voor nevels.

Baader Moon and Skyglow is vooral een goede maan- en Marsfilter.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Wat is een CLS filter? Ik heb alleen (nog) maar de M&S filter, omdat hij niet duur was en je moet toch ergens beginnen. Een UHS of OIII was me voor een eerste aanschaf veel te duur. Maar toen ik er de Orionnevel mee bekeek was hij ineens drie keer zo uitgestrekt als ik tot dan toe gezien had! Maar ja, ik ben niks gewend natuurlijk.

Bij planetaire nevels heb je dat effect dan weer niet, dus ik denk dat je gewoon voor alles wat in je koffer zou moeten hebben. Het hangt misschien ook van je kijkertype af?

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
        UHC filter, voor nevels.
        Breedband of smalband ?

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
          Origineel geplaatst door sixela
          UHC filter, voor nevels.
          Breedband of smalband ?
          UHC is normaal smalband (behalve bij de verwarrende genoemde UHC-E van Astronomik en UHC-S van Baader).

Iets als een DGM Optics NBP.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
          X