Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

HEQ5 probleem

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

HEQ5 probleem

Ik heb zo ongeveer een maand geleden een skywatcher telescoop op een HEQ5 statief gekocht. Vandaag heb ik de mount voor het eerst echt getest. Alles werkt ok, alleen het enige probleem is dat het slewen over de RA-as soms wel en som niet lukt, evenals het volgen. Dit gaat soms ook wel, dan weer niet. Het lijkt ook deels afhankelijk van de stand waarin de telescoop staat. Ik heb de motor al eens getest zonder scope en gewichten erop. Hij doet het dan prima. (Overigens ook gekeken "onder de motorkap". De tandwielen draaien goed). Waar zou dit aan kunnen liggen? Voor zover ik weet heb ik alles goed uitgebalanceerd. (Ik weet alleen niet goed hoe ik het probleem moet oplossen dat wanneer mijn telescoop gewoon "rechtop" staat met de RA knop los, deze scheef zakt door het gewicht van de focusser. Is dit normaal?) Dit hele elektronische volgen is nogal nieuw voor me en (de korte momenten dat ik het werkend had) echt reuze handig dus ik zou graag weten hoe ik dit kan oplossen!!!
    thanx!
    "I canna' change the laws of physics captain!"

Ik kan het niet met zekerheid zeggen natuurlijk, maar ik heb het vermoeden dat het typische smeervet dat Synta (de fabrikant van de kijker en de montering) gebruikt, de oorzaak is van het moeizame draaien van de montering. Ik heb zelf ooit een Synta EQ2 en mijn huidige EQ3 helemaal uit elkaar gehaald om deze prut te vervangen door beter spul, namelijk kogellagervet. Ik begrijp eigenlijk niet waarom dit dikke plakvet, wat nog het best te vergelijken is met Pritt-plakstift, nog steeds gebruikt wordt om de op zich zeer goede monteringen te 'smeren'.

Nadat ik het vet vervangen had kon ik de telescoop met 1 zwaai twee keer rond laten tollen. Dat kan nu vast niet met jouw montering op dit moment? Er zijn verschillende sites die beschrijven hoe je dit het best aan kan pakken. Ik heb er eentje gevonden, maar ik weet dat er meerdere zijn.

http://astro.dhis.org/heq5relube.html
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Bovendien is je telescoop niet goed uitgebalanceerd, als hij verzakt door het gewicht van de focusser moet de kijker dus verder naar 'voren'.
      In de handleiding van je telescoop staat dat beschreven (als het goed is).
      Ik kan morgen wel even een handleiding mailen, als je dat handig vind.

(Ook voor het goed uitbalanceren is het van belang dat de montering soepel loopt, zonder stroefheid op wat voor punt dan ook)

Commentaar

Volgt de montering dan helemaal niet meer, je moet resetten of uitdoen om weer werkend te krijgen.
        of duurt het even voor dat je volgen begint, je druk wel maar voor dat de telesccop begint ben je seconden verder?

Balanceren is belangrijk hou daarbij ook rekening met zware oculairs of met barlow

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
          Bovendien is je telescoop niet goed uitgebalanceerd, als hij verzakt door het gewicht van de focusser moet de kijker dus verder naar 'voren'.
          In de handleiding van je telescoop staat dat beschreven (als het goed is).
          Ik kan morgen wel even een handleiding mailen, als je dat handig vind.

(Ook voor het goed uitbalanceren is het van belang dat de montering soepel loopt, zonder stroefheid op wat voor punt dan ook)
          Hoi Roel, bedankt voor je uitgebreide respons. Ik ben zeer benieuwd wat hier uit gaat komen. Die handleiding heb ik ook al gedownload alleen ik heb idd het idee dat mijn scope uitgebalanceerd lijkt, doordat hij stil blijft hangen door de wrijving binnenin de assen. (&^%*Synta-vet!!!) Zal na de grote beurt nog eens proberen te balanceren. Dat zal dan wel beter gaan. Ik kon hem idd geen 2 keer rond laten draaien met 1 keer aanraken. Dat klinkt goed! Ben alleen een beetje huiverig voor de afstelling van de tandwielen enzo. Ik hoop dat ik daar niet te veel aan verpruts. We zullen zien. Morgen is de grote dag!!!

Commentaar

Origineel geplaatst door Unstablewarpfield
            ... alleen ik heb idd het idee dat mijn scope uitgebalanceerd lijkt, doordat hij stil blijft hangen door de wrijving binnenin de assen. (&^%*Synta-vet!!!)
            Ja, dat was ook bij mijn telescoop het geval. Met dat dikke vet is de kijker gewoonweg niet uit te balanceren. Als je het goed aanpakt morgen zul je het verschil direct merken.

Je kunt al goed kijken of ie mooi loopt voordat je de wormwieltjes van de slow-motion handles er weer terug op zet. Als beide assen mooi soepel draaien zonder speling heb je het goed gedaan. Het belangrijkste zit er dan al op. Er kan dan eigenlijk nauwelijks meer iets misgaan.
            Die wormwieltjes monteren heeft even wat extra aandacht nodig, maar als je daar niet uitkomt help ik ook wel even met een nadere uitleg :heiligboontje: Het is even lastig afstellen, maar dat gaat zeker lukken!

Ik ben benieuwd!

Commentaar

Ik heb een EQ-6 en ken ongeveer hetzelfde probleem. Ik ben op dit moment er nog een beetje mee aan het rommelen (kben nog geen expert hierin). Geldt voor de EQ-6 hetzelfde verhaal?
              Er is chaos in het heelal, maar het heelal is geen chaos.

Commentaar

Ja, helaas voor vrijwel alle Synta-monteringen (Synta =producent van 75% vanl alle middenklasse telescopen)

Commentaar

Zoooo. Het zit erop! Ik heb alle vet van Synta eraf gehaald en nieuw Lithiumvet ertussen gesmeerd. RA-as lijkt een stuk beter te draaien nu. Bovendien was de as van het wormwiel door Synta veeeeel te strak aangedraaid. Dit zal mijn grootste probleem geweest zijn. Ben alleen niet helemaal zeker over de dec-as. Deze lijkt nu wat zwaarder te draaien dus misschien moet hij nog eens uit elkaar. (Misschien heb ik de bout te strak aangedraaid) Ik zal vanavond eerst binnen eens testen met scope en alles gemonteerd. Ben benieuwd...

Commentaar

Het hele probleem is dus voor een groot deel te verhelpen, kan ik uit bovenstaande reacties concluderen?
                    Er is chaos in het heelal, maar het heelal is geen chaos.

Commentaar

zoals het er nu uit ziet wel ja. Mijn grootste probleem was eigenlijk gewoon het weigeren van de RA-as. Dit is nu verholpen doordat ik de as van het wormwiel wat meer speling heb gegeven. (Natuurlijk niet ZOveel dattie kan bewegen).
                      Ik moet alleen de hele handel nog buiten uittesten. Aangezien het weer niet echt mee werkt hier laat dit nog even op zich wachten. Ik ga wel zo even proberen te balanceren. Kijken of dit nu beter gaat. Ik hou jullie op de hoogte.

Commentaar

Echt super dat het goed lijkt te lukken allemaal! Heb je ook foto's gemaakt?

Commentaar

Ik heb foto's gemaakt van het hele proces! Zal ze binnenkort eens posten. Ik heb gisteren geprobeerd om de telescoop erop te zetten. RA-as draait idd wel goed. Als ik hem een flinke zet geef draait de scope bij mij zo'n 2 to 3 keer rond DEC-as is een ander verhaal... Binnenin zit een moer waarmee je volgens mij de spanning (en dus de "soepelheid") kunt regelen. Aangezien alles goed is ingevet lijkt het me dat die moer nog te strak vast zit. Je kunt hem niet te los zetten want dan krijg je speling op je as. Hij moet net goed staan. Wordt iets voor morgen misschien. Ik houd jullie op de hoogte!

Commentaar

Leuk! Plaatjes. Heb net de MCU update gedaan (zie het andere topic) en ben nu aan het heroverwegen om de vetoperatie te doen. Wat ik begrepen had, is dat teleskop-service dat ding zelf nog onder handen neemt, maar dat weet ik niet zo zeker.
                            Ik heb stickerverwijderaar, een tandenborstel en lithiumvet in de aanslag.
                            Dan kan dat dakteer van synta er definitief af.
                            Bedankt voor jullie tips!
                            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hoi

Weet iemand van jullie misschien ook of dit probleem ook bestaat met de celestron eq5 advanced mount ?
                              Heb net even de kappen er af gehaald en er zit vrij dun groen vet op.

Commentaar

Werken...
                              X