Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Sky Quality Meter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Sky Quality Meter

Gisteravond bestuursvergadering gehad. We gaan een SQM bestellen!
    Klinkt een beetje als een gimmick, maar is het niet. Het meten van de hemel is een interessante bezigheid als je het mij vraagt. Zie ook Zenit van september jongstleden, een uitgebreid verhaal van Jan van Gastel hierover.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Gaaf! Mag ie ook mee "het land in"? Ik zou wel eens objectief de verschillende waarneemplekken (Kafoep, Kootwijk, Wieringen, Wateren) met elkaar willen vergelijken!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik zou wel eens objectief de verschillende waarneemplekken (Kafoep, Kootwijk, Wieringen, Wateren) met elkaar willen vergelijken!
      Als je het echt objectief wilt doen, dan moet je op alle vier de locaties tegelijk een meting uitvoeren, oftewel, bestel er nog maar 3 bij!

Een locatie geeft in de loop van de nacht altijd een wisselend beeld weer, zelfs als het de hele nacht perfect helder is. (De skyglow neemt namelijk langzaam af, zodat het 's ochtends vroeg voor het begin van de schemering inderdaad wat donkerder is dan 's avonds)
      En perfecte nachten hebben we hier zelden dan wel nooit, en ook de hoeveelheid troep in de lucht wisselt nogal. Dus de ene nacht de ene plek meten, en een paar uur later, of een paar nachten daarna een andere plek zal nooit een 100% objectief oordeel geven. Wel een aantal nachten achter elkaar de ene plek, en dan een aantal nachten de andere. De verschillen middelen zich dan denk ik wel uit.

Gr.
      Guus

Commentaar

Nop, wat moet ik verstaan onder een SQM (Sky Quality Meter) en hoe werkt dat ?

Commentaar

Nop, wat moet ik verstaan onder een SQM (Sky Quality Meter) en hoe werkt dat ?
          Even googlen levert

http://unihedron.com/projects/darksky/

op. Zie ook de Zenit van september.

Groeten,
          Guus

Commentaar

Origineel geplaatst door GuusGilein
            Ik zou wel eens objectief de verschillende waarneemplekken (Kafoep, Kootwijk, Wieringen, Wateren) met elkaar willen vergelijken!
            Als je het echt objectief wilt doen, dan moet je op alle vier de locaties tegelijk een meting uitvoeren, oftewel, bestel er nog maar 3 bij!

Een locatie geeft in de loop van de nacht altijd een wisselend beeld weer, zelfs als het de hele nacht perfect helder is. (De skyglow neemt namelijk langzaam af, zodat het 's ochtends vroeg voor het begin van de schemering inderdaad wat donkerder is dan 's avonds)
            En perfecte nachten hebben we hier zelden dan wel nooit, en ook de hoeveelheid troep in de lucht wisselt nogal. Dus de ene nacht de ene plek meten, en een paar uur later, of een paar nachten daarna een andere plek zal nooit een 100% objectief oordeel geven. Wel een aantal nachten achter elkaar de ene plek, en dan een aantal nachten de andere. De verschillen middelen zich dan denk ik wel uit.

Gr.
            Guus
            Hallo,

Guus heeft gelijk, metingen zijn van veel factoren afhankelijk.
            Minstens een week op een plaats geeft enigzins een indicatie aan.
            Maar wanneer hebben wij een week lang heldere nachten?
            Wel weet ik uit ervaring dat mijn volgorde is: Wieringen, Wateren, Kootwijk en Kafoep ken ik niet.

Kim.

Commentaar

Nogal duur voor een gimmick, maar alles is welkom hoor .
              Zoiets moet je inderdaad over meerdere nachten meten, voor een goed resultaat. Wil je dus resultaten voor meerder waarneem plekken hebben, dan moet je dus nogal wat geduld hebben en ev. een roulatie systeem, omdat je waarschijnlijk niet een week of meerdere weken achtereen op dezelfde plek ver van huis je de metingen kan verrichten.
              Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

had ganymedes niet zo'n ding liggen op de deepskydag?
                *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Werken...
                X