Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke zouden jullie kopen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke zouden jullie kopen?

Ok ik ben op zoek naar een mooi overzichts oculair die me het maximum FOV geeft in mijn C9.25 (dus rond de 1.1 graden). Het mag allemaal niet te veel kosten dus ik dacht aan 1 van de volgende oculairen:

42mm GSO 60 deg

40mm WO SWAN 70 deg

38mm TS/Burgess/GSO 70 deg (volgens mij zijn deze hetzelfde)

30mm GSO 68 deg

30mm Owl 80 deg

20mm Owl 80 deg (met de mogelijkheid om te veranderen in 30mm versie)

Of zou ik beter een TMB Paragon kunnen kopen (voor 2+ x de prijs) wat wel betekend dat ik voorlopig geen andere oculairen of een diagonaal kan kopen.

Heb dit ook op Cloudy Nights gepost maar wil jullie mening/ervaring ook graag horen.
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Re: Welke zouden jullie kopen?

Origineel geplaatst door borix
    Of zou ik beter een TMB Paragon kunnen kopen (voor 2+ x de prijs)
    Ik heb er eentje voor 200 Euro; eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat in een f/10 zo'n 38mm Kunming-ding wel ook goed presteert (maar niet als een Paragon, hé, die in een C9.25 gewoon het beste lange breedbeeldoculair is dat je je kan aanschaffen, behalve misschien de 31T5 Nagler; ik vind een Paragon in zo'n telescoop beter dan een Pentax XW!).

Bij Teleskop Service kun je die ook kopen als TS WA 38mm (€109 plus verzendingskosten, dus toch nog wat duurder dan de helft van mijn Paragon ). Ik vind ze beter dan de GSO of Synta oculairs in die buurt (maar die kunnen nog goedkoper zijn: TS is zijn oude stocks voor een prikje aan het verkopen, zie maar de 42mm 60° aan €69!).

Als je overweegt om ooit een reductor te kopen dan zou ik persoonlijk toch een Paragon nemen (let wel, het veld van een 40mm breedbeelder is toch duidelijk gevignetteerd door de telescoop als je ook nog een reductor gebruikt, maar natuurlijk is een gevignetteerd beeld nog altijd meer dan het zwart van een veldstop).

Op f/6.3 vind ik die goedkopere reeksen oculairs al wat storend astigmatisch aan de rand (maar ik ben dan ook een beetje kieskeurig).
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

WO Swan is heel erg goed voor het geld in een F10 kijker. Heb m gekocht voor de sterrenwacht.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
        WO Swan is heel erg goed voor het geld in een F10 kijker. Heb m gekocht voor de sterrenwacht.
        Inderdaad. Het ontwerp heeft last van bakken randastigmatisme in snelle kijkers, maar de baffling, coatings en mechanische afwerking zijn tiptop.

Toch meestal nog ietsje duurder dan de Kunming 38mm (Orion Q70, TS WA, Agena SWA enz.).
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bedankt voor jullie input.

Weten jullie toevallig de afmetingen van de veldstop in de 42 en 38mm van TS? Dat bepaald als het goed is het echte maximale veld toch?

Ik geloof dat die van de WO 46mm is.

Commentaar

Oh als Feldblende fieldstop is dan heeft de 38mm een 47mm en de 42mm eentje van 47mm.

Das mooi groot.

Commentaar

Hier kan wel een slotje op denk ik Borix geeft zichzelf inmiddels al antwoord.

Commentaar

Ho ho dat was even een tussenvraagje. (Ik praat ook wel vaker in mijzelf :P ).

Ik zou nog steeds meer commentaar van mensen willen krijgen over de genoemde oculairen in wat langzamere kijkers.

Need more input.

Commentaar

Werken...
                X