Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

wat is kidney bean effect

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

wat is kidney bean effect

hoi,

wat is het kidney bean effect dat zo irriterend blijkt te zijn aan een oculair heb ik gelezen???
    Heb je dat ook bij een Nagler of een meade oculair aub? Daar zij beiden veel geld kosten zou ik graag weten waarover dit gaat

dank,
    groetjes,
    Sofie.

Het heeft te maken met het centeren van je oog boven het oculair tijdens et kijken .
    Sommige oculairs vereisen een preciesere inkijk dan andere .
    Volgens mij is dat (gedeeltelijk) afhankelijk van het oogafstand . maar daar ben ik dan weer niet zeker van .

Commentaar

kidney bean

Indien je oog niet de juiste afstand tot het oculair heeft, kan er een gedeelte van het beeldveld zwart worden. Naglers hebben dit ook. De T4 reeks heeft een Instadjust systeem (verplaatsbare eyecups) die helpen je oog op de juiste afstand te houden.

Sommigen vinden het uitermate storend, anderen hebben er niet echt een probleem mee (waaronder ikzelf).
      Why is 6 afraid of 7? Because 7 8 9.

Commentaar

Re: kidney bean

Origineel geplaatst door jk
        Indien je oog niet de juiste afstand tot het oculair heeft, kan er een gedeelte van het beeldveld zwart worden.
        Dat is "blackout". "Kidney beaning" is iets dat zowel dat als sferische aberratie van de uittredepupil omhelst. Dat laatste is heel wat vervelender: dat is een uittredepupil die geen cirkeltje is maar wat gebogen is, of als je er toch cirkeltjes van maakt met een verschillende optimale oogafstand voor verschillende delen van het beeld.

Dan is er geen enkele oogplaatsing voor heel het beeld tegelijk perfect (in tegenstelling tot wat je hebt bij blackout, waar je gewoon minder tolerantie hebt voor de oogplaatsing maar bij correcte oogplaatsing alles wel naar behoren werkt).

De type 1 Naglers hadden daar wat last mee. Als een oculair daarvan last heeft dan moet eigenlijk de uittredepupil veel kleiner zijn dan de oogpupil of je hebt brokken. Dat geeft natuurlijk vooral overdag of voor lange oculairs problemen, vooral op snelle telescopen. 's Nachts viel dat mee op type 1 Naglers, omdat die toch niet in lange brandpuntsafstanden bestonden.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Re: wat is kidney bean effect

Origineel geplaatst door sofie verheyden
          hoi,

wat is het kidney bean effect dat zo irriterend blijkt te zijn aan een oculair heb ik gelezen???
          Heb je dat ook bij een Nagler of een meade oculair aub? Daar zij beiden veel geld kosten zou ik graag weten waarover dit gaat

dank,
          groetjes,
          Sofie.
          Een T6 heeft daar een idd beetje last van. De oog plaatsing is vb iets kritischer dan bij een panoptic.De ene mens vindt het vervelender dan de andere. Er zijn mensen die al een T6 hebben doorverkocht door dit probleem. Ik vind het niet zo erg.Als je een duur oculair op het oog hebt is het best dit eens uit te proberen als je de mogelijkheid hebt....
          Obsession 18 inch F/4.5
          Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Werken...
          X