Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

advies gevraagd over extra filters

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

advies gevraagd over extra filters

Ik wil voor mijn telescoopje (bresser R90) graag wat extra filters willen aanschaffen.Welke zouden jullie als eerst adviseren, maanfilter, zonfilter, nevelfilter of kleurenfilters? En waar zou ik ze het beste kunnen kopen? Zit al een paar dagen op het internet aan het surfen maar kom er niet echt uit.

groetjes irma
    geniet van elke dag en elk moment

Tja wat wil je graag? Voor de zon heb je natuurlijk een zonnefilter nodig, zelfde verhaal bij de maan. Als je vooral veel detail wil halen uit planeten, dan kun je kleurenfilters kopen. Een nevelfilter is volgens mij niet echt aan te raden op je huidige scope. Ik denk dat je veel plezier gaat hebben van een zelfgemaakt zonnefilter. Je kan genoeg info vinden hier op het forum om er eentje te maken.
    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
    Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Hoi Irma
      Ik heb een vergelijkbare kijker, de Skywatcher 9cm refractor ik heb voor deze kijker (onmisbaar) een maan filter maar ook een Fringekiller, Contrastbooster en een Moon/Skyglowe alle van het merk Baader.
      Ook heeft Baader een Semi-Apo gemaakt, het Fringe en Contrastbooster verbeteren het beeld op de planeten en de maan en het Moon/Skyglowe is een gaat een beetje lichtvervuiling tegen.het Semi-Apo geeft de indruk dat het van je kijker een apochromaat maakt, het enige wat dat filter doet is het weg halen van een beetje blaauw uit het spectrum zodat je geen kleurenschifting heb op de helderste objecten.
      Mijn beste ervaring heb ik op deze kijker met het Fringe en Moon/Skyglowe, een UHC of OIII vind ik persoonlijk niet te advizeren omdat het beeld dan wel heel donker word.
      Ik gebruik deze 2 filters dan ook alleen op mijn 20cm dobson, ze zijn te verkrijgen bij Ganymedes http://www.ganymedes.nl

Commentaar

thanks voor jullie adviezen,

ik heb inmiddels 3kleurenfilters een maanfilter een een wide angle oculair gekocht! zonnefolie is in bestelling:-) nu maar hopen op een heeeeel heldere hemel van het weekend

groetjes irma
        geniet van elke dag en elk moment

Commentaar

Heb je titel even aangepast.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
          X