Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

wat voor barlow

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

wat voor barlow

ik wil een goede barlow kopen, zowel om door te kijken als voor cam fotografie.
    wat heeft een apo barlow voor voordeel tov een gewone barlow.
    en moet ik dan een 2x of 3x nemen.
    wie weet welke er goed zijn zonder te veel kwaliteit te verliezen.
    de originele plastic barlow bij de galaxi s is werkelijk waardeloos.
    127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Shorty plus , de betaalbare kwaliteit .

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
      Shorty plus , de betaalbare kwaliteit .
      maar is een apo noodzakelijk, gewenst of onnodig?
      want anders zou je toch minder kwijt zijn.
      oh, en 2x of 3x of wordt dat teveel van het goede.
      127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

maar is een apo noodzakelijk, gewenst of onnodig?
        Da's eigenlijk nogal subjectief , maar om toch een meer concreet antwoord te geven .
        Neen het is niet noogzakelijk .
        oh, en 2x of 3x of wordt dat teveel van het goede.
        Da's een beetje afhankelijk van je oculair collectie , maar een 2x is een goed begin .

Commentaar

ik heb een 25mm en een 6mm, alhoewel de laatste ook bagger is, de barlow is ook slecht, daarom wil ik een goede barlow erbij, voornamelijk voor planeten fotografie.
          daarom vroeg ik ook of een 2x of 3x, maar weet dus niet of deze teveel vergroot.
          de maan is zelfs zonder barlow al behoorlijk ingezoomd met de webcam.

Commentaar

Re: wat voor barlow

Origineel geplaatst door peet
            ik wil een goede barlow kopen, zowel om door te kijken als voor cam fotografie.
            wat heeft een apo barlow voor voordeel tov een gewone barlow.
            Marketing, en comfort. Ze zijn kort en men gebruikt dan drie lenzen om niet te kromme lenzen te moeten maken. Die APO-blabla is gewoon misleidend, want een tweelenzige barlow veroorzaakt geen relevante kleurfout.

Hoeveel wil je uitgeven?

Momenteel vind ik de TeleVue 2x de beste koop - tot de prijzen van TV 13% gaan stijgen op het einde van het jaar; maar hij steekt diep in de oculairhouder, dus op sommige telescopen kan dat een probleem geven.

De Klee 2.2x en 2.8x van University Optics zijn ook niet mis, als je toch Shorties wilt.

Als je nog meer geld wilt uitgeven: the sky is the limit. Van een TMB 1.8x tot een Carl Zeiss...
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik heb een 25x en een 6x.
              Volgens mij bedoel je 25mm en 6mm. Een oculair heeft namelijk niet in elke telescoop dezelfde vergroting. Dit hangt af van het brandpuntsafstand van de telescoop waar je ze in plaatst. Deel deze lengte in milimeters door het getal op je oculair en je hebt de vergroting. In jouw geval wordt dat bijvoorbeeld 900 : 25 = 36x of 900 : 6 = 150x. Met een 2x barlow kom je dan respectievelijk rond de 72x en 300x (een barlow vergroot niet exact het aantal keer dat staat aangegeven). De 300x ligt echter wel boven de maximale vergroting van de telescoop, die ligt bij de 228x (114 x 2).

Mijn advies; zoek er een goed +/- 13mm oculair bij.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                Ik heb een 25x en een 6x.
                Volgens mij bedoel je 25mm en 6mm. Een oculair heeft namelijk niet in elke telescoop dezelfde vergroting. Dit hangt af van het brandpuntsafstand van de telescoop waar je ze in plaatst. Deel deze lengte in milimeters door het getal op je oculair (zoals bijv. 25 en 6) en je hebt de vergroting.
                ehhmm, je hebt gelijk, foutje
                en wat betreft de 13 mm, de barlow dient vnl om met de webcam te werken.

alexis, dat verhaal wat je nu vertelt bedoelde ik, en ik denk aan een shorty plus oid, ik zag bij telescope service ook hun eigen merk, of zijn die een stuk minder.
                http://www.telescope-service.com/eye...art.html#tsb3x
                het hoeft ook geen nieuwe barlow te zijn, als iemand er nog vanaf wil houd ik me aanbevolen, voor een nette prijs,

Commentaar

alexis, dat verhaal wat je nu vertelt bedoelde ik, en ik denk aan een shorty plus oid, ik zag bij telescope service ook hun eigen merk, of zijn die een stuk minder.
                  Dat zijn GSO barlows. Die zijn optisch degelijk; alleen is de baffling iets minder verzorgd dan bij bijvoorbeeld een Televue en is er dus een tikkeltje meer strooilicht. Maar ja, ze kosten natuurlijk twee keer minder...en van de goedkopere barlows zijn het eigenlijk de beste.

De Orion Shorty Plus is één van de betere shorties (na de UO Klees), maar als je iemand vindt die de "Deluxe" 2-elementbarlow heeft van Orion vind ik die persoonlijk beter (uitstekende baffling, en eigenlijk een barlow gemaakt om de Televues naar de kroon te steken). Ze zijn minder vaak dan de Shorties in stock, omdat de Shorty Plus werkelijk erg universeel is en dus erg populair.

Je moet je afvragen of je een Shorty wilt. Het voordeel is dat ze niet ver in de oculairhouder of diagonaal insteken, wat op kleine telescopen een voordeel is (en op telescopen met een diagonaal en een beperkt bereik van de oculairhouder ook, want als een barlow niet helemaal in de diagonaal kan dan heb je extra indraaien nodig).

De vergroting met webcams is evenwel bij Shorties meer variabel dan met langere barlows - hoe verder een sensor of het brandvlak van een oculair van de barlow is, hoe meer die vergroot, en bij korte barlows stijgt de vergroting sneller.

Met de meeste oculairs vergroot de Orion Shorty Plus trouwens 2.2x-2.4x, en met een webcam nog meer. Dat kan natuurlijk een voordeel zijn, want je kunt met wat schuiven (het oculair of webcam er wat minder insteken) een groter bereik aan verschillende vergrotingen halen.

De enige barlows waarbij de vergroting nauwelijks afhangt van de afstand van webcam of oculair tot de barlow zijn zogenaamde telescentrische brandpuntverlengers, waaronder de Televue Powermate (daardoor ook populair bij mensen die fotograferen).
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

alexis schreef:
                    Je moet je afvragen of je een Shorty wilt. Het voordeel is dat ze niet ver in de oculairhouder of diagonaal insteken, wat op kleine telescopen een voordeel is (en op telescopen met een diagonaal en een beperkt bereik van de oculairhouder ook, want als een barlow niet helemaal in de diagonaal kan dan heb je extra indraaien nodig).

De vergroting met webcams is evenwel bij Shorties meer variabel dan met langere barlows - hoe verder een sensor of het brandvlak van een oculair van de barlow is, hoe meer die vergroot, en bij korte barlows stijgt de vergroting sneller.

ik lees hier veel positiefs over de shorty, maar wat zijn dan de negatieve kanten?

alexis, trouwens een mooi duidelijk verhaal

Commentaar

ik lees hier veel positiefs over de shorty, maar wat zijn dan de negatieve kanten?
                      Tussen haakjes, je leest veel goeds over de Orion Shorty Plus. Belangrijk punt.

Iets meer strooilicht, moeilijker correct te bafflen (wat nog wat meer strooilicht veroorzaakt), meer vignettering op sommige oculairs en meer vergroten van de oogafstand op lange oculairs (wat ze oncomfortabel kan maken omdat je oog correct plaatsen moeilijker maakt).

Door de korte brandpuntsafstand ga je voor fotografie (wanneer de sensor erg ver is van de barlow) ook vaak teveel vergroting krijgen.

Eigenlijk zijn er optisch geen voordelen, alleen (heel milde) nadelen. Maar voor alle praktische overwegingen (past die in mijn telescoop en heb ik genoeg scherpstelbereik op mijn oculairhouder? Steekt die barlow bij een Newt in het lichtpad?) net andersom - daar is een lange barlow (of een lange telescoop) minder handig.

In een niet al te kleine Newtonkijker heb ikzelf liever een niet Shorty, want er is zelden nood aan een shorty (tenzij je een Paracorr comacorrector zou hebben). In een telescoop met een sterdiagonaal ligt dat anders, en ook in een kleine Starblast b.v. kan een lange barlow in het lichtpad gaan steken.

Maar shorty of niet is niet het belangrijkste. Bepaal je budget en koop dan de best afgewerkte. Wil je hem voor het leven houden of eerst even zien of barlows je liggen (en of je de juiste vergrotingsfactor te pakken hebt)?

Commentaar

Werken...
                      X