Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hoe maak ik filters schoon?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hoe maak ik filters schoon?

Zoals het onderwerp al vermeld, hoe maak ik filters schoon. Kan dat ook met de lenspen?
    =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Ja, zolang het geen filters met een speciale coating zijn kan dat gewoon.
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Hoe weet ik of er speciale coating over zit? Het gaat om een IDAS LPF filter.
      =WMN Clan Member=

Commentaar

Uit een documentje op de site van Hutech:

Cleaning

The front surface of the LPS-P1 filter is an anti-reflection multi-layered coating (ARMC) which is also known
        simply as a multi-coating (MC). The rear surface is a dichroic multi-layered coating (DIMC) in which the filter
        spectral characteristics are implemented. Both the ARMC and DIMC consist of metal oxides or metal
        fluorides hard-coated dielectrically. But the DIMC is physically more vulnerable to bumps or scratches, so
        additional care should be exercised especially when cleaning or handling the DIMC surface.
        To clean the filter surfaces, use an air blower to gently blow away dust, especially abrasive sand particles.
        Then a silcone lens cleaning cloth may be used to lightly wipe the filter. Cleaning paper impregnated with
        lens cleaning fluid may also be used to slowly and gently wipe the filter surfaces.
        "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Thanks!

Geen lenspen dus als k het zo lees, maar voorzichtig met zo'n doekje die ook voor brillen ed worden gebruikt?
          =WMN Clan Member=

Commentaar

is alcohol een optie?
            - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Origineel geplaatst door fixxxer
              is alcohol een optie?
              Geen idee, iemand?
              =WMN Clan Member=

Commentaar

Origineel geplaatst door Arlestron
                Thanks!

Geen lenspen dus als k het zo lees,
                Jawel.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Oke, ik probeer voorzichtig met de lenspen
                  =WMN Clan Member=

Commentaar

Ik heb toendertijd een zonnefilter gekocht, daar zat een gebruiksaanwijzing bij, daarin stond dat ik hem met alcohol kan schoonmaken, zal misschien ook een optie zijn voor je lenzen.
                    - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Ik heb toendertijd een zonnefilter gekocht, daar zat een gebruiksaanwijzing bij, daarin stond dat ik hem met alcohol kan schoonmaken, zal misschien ook een optie zijn voor je lenzen.
                      Lenzen er barlows gaan prima met de lenspen. Het ging me meer om hoe filters schoon te maken.
                      =WMN Clan Member=

Commentaar

Origineel geplaatst door Arlestron
                        Lenzen er barlows gaan prima met de lenspen. Het ging me meer om hoe filters schoon te maken.
                        Alkohol 70%, niet sterker! Apotheek verkrijgbaar. Zachtjes wrijven met (schone) brilledoek, niet met geïmpregneerde. Dingen kun je eerst op 40 gr. uitwassen. Direct daarna schoonmaken.

Commentaar

Ik heb het laatst gewoon met wat mondlucht en een stukje wcpapier gedaan. Zal wel niet de ideale manier zijn, maar het werd er wel schoon van. Hopen nu dat de coatings houden Was een maanfilter.

Ik heb ook die alcoholdoekjes, krijg je in 3x3 maal 100 stukje bij de apotheek voor ongeveer 4 à 5 euro. Werkt zeer handig als even iets schoon moet. Pc monitor etc.

Commentaar

Werken...
                          X