Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

30 mm ultra wide of toch 40 wide?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

30 mm ultra wide of toch 40 wide?

Hallo allen,
    Mijn Synta 120/1000 refractor wil een overzichtsoculair. Ik ben al op gevorderde leeftijd, dus mijn maximale pupilopening zal hooguit 6, misschien 5 mm zijn. F8.3 maal 5 => ~40 mm oculair.
    Maar...mijn hemel is nooit donker (dicht bij Eindhoven). Dus om wat contrast in sterhopen te krijgen moet ik meer vergroten zodat de achtergrond wat donkerder wordt. Ik zal toch ook nog een CLS- of UHC filter moeten aanschaffen als ik nevels goed wil zien. Voor nevels moet de pupilwijdte dan niet kleiner zijn dan 2 a 3 mm, volgens opgave van de filterfabrikant, omdat ander alles te donker wordt. Ik wil, als het kan, de Andromedanevel in zijn geheel kunnen zien met voldoende contrast Ún vergroting. Dit laatste maakt dat alleen een ultrawijd oculair voldoet. Nu heb ik veel goeds gelezen over die goedkope, chinese ultrawijde 30 mm, onder andere van Moonfish en door meer firma's verhandeld. Deze zou ik wel willen proberen met zijn ruim 80 graden schijnbare FOV. Is er nog een andere optie die niet veel duurder is dan van deze UWA? Heldere nachten toegewenst.
    Bynostar 12/100cm met RA motor.
    Russische Maksutov 10/100cm met D40 camera op zwaar Gitzo statief
Werken...
X