Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

kruisdraadoculair

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

kruisdraadoculair

Hallo,

Is het inschroefbare kruisdraad echt zo simpel als het lijkt??
    En hoef ik dus geen kruisdraadoculair te kopen??

Ton
    " Het schijnt "

Re: kruisdraadoculair

Origineel geplaatst door Tonton
    Hallo,

Ton
    Uhm - meestal wil je de kruisdraad precies op het brandvlak...
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Re: kruisdraadoculair

Origineel geplaatst door Tonton
      Hallo,

Ton
      Ja, dat is idd zo simpel. Maar bij somige oculairs lukt het niet omdat je de kruisdraad niet ver genoeg kan inschroeven. Meestal is er echter geen probleem. Je hebt dan wel geen verlichte kruisdraad.

Commentaar

Je kunt ook zelf een kokertje van karton maken die je van onderaf in het oculair schuift. Bovenop het kokertje plak je twee haren (au! en nog eens au!). Door nu het kokertje in en uit te schuiven kun je de haren scherp krijgen. Bij een oud oculair kun je het kokertje dan vastplakken, bij een goed oculair zou je dubbelzijdig plakband kunnen gebruiken.
        Let op: sommige typen oculair hebben geen uitwendig brandvlak, ik meen een huygens type? Dan lukt het trucje niet. Bij het type Plossl gaat het wel goed.

Door een LED-je voor het objectief te houden kun je de achtergrond heel weinig verlichten, waardoor het kruisdraad duidelijk afsteekt.

Succes met knippen en plakken,

Bert
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Is dat inschroefbare kruisdraad ook ergens te koop ?

Commentaar

http://www.grootven.be/showpage.asp?pageid=TAL

zo vond ik hem met google !!
            succes !
            " Het schijnt "

Commentaar

Ik heb er zelf een, zo'n inschroefbare kruisdraad van Tal. Deze werkt lang niet bij alle oculairen, bij mij alleen bij de 25mm, en het beeldveld wordt een stuk kleiner. Vandaar: zelf maken, kost niets, beter resultaat.

Bert
              Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Het beeldveld interesseert me niet, ik ga hem gebruiken voor mijn volgkijker, daar hoef ik alleen maar 1 sterretje in beeld te hebben.

Maar omdat je zo aandringt zal ik er eerst eens eentje zelf maken.

Al was het maar omdat de verzendkosten bijna net zo hoog zijn als het ding zelf. En als het dan ook nog niet werkt kan je je haren wel uit je kop trekken natuulijk.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                  En als het dan ook nog niet werkt kan je je haren wel uit je kop trekken natuulijk.
                  Dat moet je toch doen, ook als je hem zelf maakt.

Commentaar

Ik ga het maar eens proberen met een heel dun stukje garen, ik ben geen masochist.

Commentaar

Het beeldveld interesseert me niet, ik ga hem gebruiken voor mijn volgkijker, daar hoef ik alleen maar 1 sterretje in beeld te hebben.

Maar omdat je zo aandringt zal ik er eerst eens eentje zelf maken.

Al was het maar omdat de verzendkosten bijna net zo hoog zijn als het ding zelf. En als het dan ook nog niet werkt kan je je haren wel uit je kop trekken natuulijk.
                      Als je hem wil gebruiken om te volgen zou ik eerder investeren in een verlicht kruisdraadoculair. Dat kost wel iets, maar het comfort is ook veel groter. Een onverlichte kruisdraad gaat nog op een zoeker, maar om mee te volgen trek je de rest van uw haren uit.

Commentaar

Hmm geen goedkope shortcuts hier dus ...

Commentaar

Ik ga het maar eens proberen met een heel dun stukje garen, ik ben geen masochist.
                          Of met een stukje vislijn....is in verschillende diktes te krijgen en rafelt niet zoals gewoon garen
                          M.v.gr. Frans

Commentaar

Werken...
                          X