Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Televue Ethos 13mm, 100 graden beeldveld

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Televue Ethos 13mm, 100 graden beeldveld

Televue heeft een nieuw oculair: de Ethos. Deze geeft een ongekend beeldveld van 100 graden.

Het oculair toont evenveel als het beeldveld van een plössl van 26mm en 50 graden. Alleen omdat de vergroting 2 keer zo groot is, zou het oculair dus een beter contrast moeten laten zien en ook meer detail. Alles is dus groter en omdat het beeldveld 100 graden is, lijkt het alsof je in de ruimte zweeft :P.

Lange tijd was ik zeer tevreden met mijn 25mm plössl, maar sinds kort ben ik eigenlijk op zoek naar een alternatief. Nu ik veel waarnemingen heb gedaan met een 62 graden 40mm vind ik het gebruik van de plössl teveel lijken op het door een klein kijkgaatje kijken. Ik was wel tevreden over het zichtbare beeldveld van 0.87 graad door de plössl (de dubbel cluster past er precies in, en ook was het een ideaal oculair voor sterrenstelsels zoals M81 en M82, en ook M51, en de maan past er ook makkelijk in).

Ik zag de Ethos bij TS voor €679 staan, maar in Amerika kost hij rond de 620 dollar. Aangezien de dollar goedkoop is (€1=$1,47 op dit moment) zou dit betekenen dat dit oculair rond de 420 euro te krijgen is omgerekend, voeg daar nog verzendkosten bij en misschien lukt het om hem goedkoop langs de douane te krijgen dan heb je een superdeal(ze hoeven daar natuurlijk niet precies te weten welk 13mm oculair erin zit). Ik kan alleen geen sites vinden die naglers en de ethos internationaal verzenden. Weet iemand hier iets van?

Zelf ben ik nooit verder gekomen dan 66 graden beeldveld, en ik heb ook nog nooit meer dan 180 euro voor een oculair uitgegeven, dus dit zou een eerste keer zijn. Als ik hem inderdaad voor rond de 500 euro in huis kan hebben, dan zou ik het misschien overwegen met de kerst voor de deur.

Maar misschien kan ik het toch beter houden bij een goedkoper breedveld oculair zoals Deze van TS. Kost rond de 100 euro en is geschikt vanaf ongeveer F4.5 (ik heb 4.9), ik weet alleen niet of ik daar zoveel mee op zou schieten ten opzichte van de 40mm die ik nu heb. De 40mm heb ik ooit gekocht om een zo groot mogelijk beeldveld te krijgen zonder al teveel lichtverlies (exit pupil van 8mm, dus nu al klein beetje verlies). Ik ben met een vervanger voor de 25mm niet op zoek naar meer informatie te zien, maar wel naar een grotere kijkhoek.Als je dan toch een groter beeldveld hebt, dan kun je net zo goed de objecten die je ermee kijkt iets groter zien. Dus misschien is een 20mm met 70 graden dan een beter alternatief?

Zou deze ook met een barlowlens gaan werken? Of verlies je dan het effect van het grote 100 graden beeldveld, ik heb alleen een 1.25" barlow. Zelf heb ik de mooiste blikken van de maan op 200-250x vergroting en met een barlow zit ik dan op 230x vergroting.

Ik verwacht ook niet dat veel mensen hier dit oculair zouden kopen, maar ze gaan in ieder geval als warme broodjes over de toonbank.

Informatie op Televue site

Review bij Cloudynights

hey redfish,
    die ethos heeft een goede recentie gehad in de vorige S&T. schijnt een top product te zijn. alleen blijf ik het erg veel geld vinden, zelfs als je m voor 500 euro kan kopen.

welke oculair ik je wel uit eigen ervaring kan aanraden is de 13mm t6 Nagler. echt, ik hou van dit stukje optisch wonder. haarscherp beeld over de volle 82 graden aFoV. oke, het is minder beeldveld dan de ethos, maar hij is dan wel voor +/- 300 euro te verkrijgen hier in europa. meestal zoek ik een object op met een 26mm plossl, stop mn nagler in de oculairhouder en hoef niet meer van oculair te wisselen. soms stop ik er voor extra vergroting een 2.5x powermate tussen, en ook dit geeft goede resultaten. ben nu aan t sparen voor een 9mm t6 (en bedenk dat je dus beide oculairs kunt kopen voor de prijs van 1 ethos).

met de TS oculairen die jij linkt, heb ik geen ervaring. wel heb ik de 20mm (1.25") WA (67 graden) van TS. en als ik mag verwachten dat de hele lijn ongeveer hetzelfde presteert kan ik je dit aanraden: niet doen! vanaf ongever een 25 van het midden vh beeldveld beginnen de sterren te vervormen. aan de randen is er niets meer van over, uit focus en vreemde vormen. ik geef toe, ik heb hem gebruikt in een vrij snelle (f/5.9) refractor, maar het beeld viel zo tegen, dat ik heel snel weer mn 13mm t6 erbij heb gepakt en dit oculair meteen wilde verkopen (alleen wil niemand m hier hebben). heb hem sindsdien nooit meer gebruikt!

hopelijk heb je iets aan mn advies...
    groetjes, maarten

toevoeging: ik heb dus niets tegen de ethos, al lijkt t miss zo. ik denk alleen dat die meer is voor oculair-freaks die alle TV's al hebben en dit nieuwe speeltje er ook nog maar bij doen. voor je eerste dure oculair zal ik m niet aanraden (dan beter 2 dure nagler's )
    Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
    Vixen Great Polaris
    Canon 350D - NexImage

Commentaar

Re: Televue Ethos 13mm, 100 graden beeldveld

Origineel geplaatst door Redfish
      Ik kan alleen geen sites vinden die naglers en de ethos internationaal verzenden. Weet iemand hier iets van?
      Ik ken er heel veel die er versturen, maar geen enkele die gaat frauderen. Je gaat BTW plus 4.2% invoerrechten (op oculair en transportkosten) betalen...

Ik verwacht ook niet dat veel mensen hier dit oculair zouden kopen,
      Ik heb er eentje. Maar misschien is een 13T6 of een 16T5 ook een alternatief? Die gaan namelijk nu met 13% korting over de toonbank; Galileo verkoopt ze nu voor een goede prijs (voor Europa, natuurlijk).
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Als je alleen op zoek bent naar meer beeldveld en je bent bereid er wat voor te betalen, dan zou je ook een 24mm Panoptic (70 graden) kunnen proberen. Kost tegenwoordig al minder dan € 300 en dan heb je een super-oculair.
        WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

@Maarten: Ik moet de uitspraak van TS: geschikt vanaf F5 dus met een flink korreltje zout nemen als ik het zo lees. Op zich zou ik hem wel eens willen proberen in mijn scope, misschien kunnen we wat regelen om hem es op te sturen?

Zelf vind ik het ook heel veel geld, maar omdat deze oculair vrijwel al mijn andere oculairs kan vervangen lijkt het me toch een goede deal. Hooguit voor hele hoge vergrotingen op planeten gebruik ik dan nog een ander, maar omdat ik meer van de deep sky ben is dit een ideaal oculair vanwege het zichtbare beeldveld en ook door de vergroting. Mede ook omdat hij zowel in kleinere als grotere telescopen goed presteert, en op elke vergroting schitterend beeld geeft lijkt me dit ook een goed oculair voor de toekomst, want in de wat verdere toekomst staat nog een 18" in de planning.

@sixela: waar heb jij hem vandaan en wat heb jij ervoor betaald? En wat is jouw ervaring met dit oculair in bijv je starblast. Dat frauderen hoeft voor mij natuurlijk niet, zelfs met btw + 5 % ben je nog dik 100 euro goedkoper uit vergeleken met 679 euro en misschien heb je net geluk en betaal je niks. Heb je misschien ook wat plaatjes, ik wilde namelijk niet van andere sites bandbreedte stelen.

@Ed: Een panoptic is toch niet helemaal wat ik zoek. Het zijn inderdaad schitterende oculairen, maar ik wil toch eigenlijk de stap maken naar 80 graden beeldveld. Bedankt voor je advies, maar het lag dus eigenlijk aan mij, dat ik dit er niet bij gezegd heb. Als ik 300 euro uitgeef aan een oculair, dan zoek ik geen 68 graden beeldveld. Voor 68 graden beeldveld zou ik denk ik eerder voor een 21mm Orion Stratus gaan. Scheelt de helft, maar kan er niet zo heel veel over vinden.

Een 16mm Nagler geeft me op dit moment hetzelfde beeld als een 50 graden 25mm Plössl. Deze kost rond de 300 euro, dat is inderdaad een andere prijs. Het nadeel is dan weer een beetje de vergroting. 100x is dan eigenlijk net weer iets te laag(94x is voor de orionnevel weer te laag, en 188x is voor planeten zeker te laag eigenlijk). Ze hebben met 13mm toch wel de ideale lengte gekozen wat betreft compromis tussen vergroting en beeldveld.

Commentaar

@Maarten: Ik moet de uitspraak van TS: geschikt vanaf F5 dus met een flink korreltje zout nemen als ik het zo lees.
            Als je het gaat vergelijken met een Pan, een Nagler of een Ethos wel enkele emmers.

Maar ja, het prijsverschil is er ook naar.

Een tamelijk goedkope en wel goed presterende reeks in lagere brandpuntsafstanden is de Speers Waler. In de hogere afstanden is er ook de UWAN 28.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

@sixela: waar heb jij hem vandaan en wat heb jij ervoor betaald? En wat is jouw ervaring met dit oculair in bijv je starblast.
              Gaat zonder problemen (als je een vijsje van de oculairhouder van de Atarblast eruit haalt), maar aan de hogere kijkhoek heb je niet veel: er is erg veel beeldkromming aan de rand, en als je die door scherpstelling eruit haalt bakken coma.

Een Ethos plus barlow in een Starblast heb ik ooit "gebarlowde Ethos met zijn objectief" genoemd eerder dan een Starblast met een oculair. Je moet bij barlows die extra indraaien nodig hebben je spiegel dan ook erg naar voren kunnen zetten, en een Starblast hebben met een dikke spiegel (ik heb twee spiegeldiktes gezien op verschillende Starblasts).

Ze hebben met 13mm toch wel de ideale lengte gekozen wat betreft compromis tussen vergroting en beeldveld.
              De 13T6 is natuurlijk ook wel erg goed.

Commentaar

ja, een flinke korrel zout, naar mijn mening...
                als je me je adres even pm't, dan kijk ik of ik volgende week even tijd heb om het oculair naar je te verzenden (op mijn kosten ). mocht je m willen houden dan spreken we verder wel iets af. en uiteraard mag je m altijd weer terugsturen (op eigen kosten :P ).
                het beste zou natuurlijk zijn om m te vergelijken met bijv een nagler, maar die ga ik echt niet aan de tnt (of wie dan ook) toevertrouwen. misschien dat je iemand in d buurt hebt, waar je iets dergelijks een keer van mag lenen?
                ik hoor t wel van je...
                groetjes, maarten
                Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
                Vixen Great Polaris
                Canon 350D - NexImage

Commentaar

Als ik ooit de loterij win (nooit dus, ik doe niet mee) wil ik wel beginnen een Ethos-serie te verzamelen. Nu ben je er op tijd bij (er is er maar 1).

Maar Sixela heeft wel gelijk. Het is een monster. Heeft iemand al een foto van een Ethos in een Televue 60 ergens gevonden.

Oculair is zowat groter dan de scoop, zeker als hij gebarlowd is.
                  Slijpen, dat doe je toch alleen maar met schaatsen en messen?
                  (vrouw van een ATM-er)

Commentaar

Ja ik heb er nog es over nagedacht. Het is mooi dat hij vrijwel alle oculairs vervangt die ik vandaag de dag gebruik, maar als ik het houd bij een Nagler 16, dan kan ik nog een nieuwe zoeker en een nieuwe crayford focuser erbij halen en dan houd ik nog bijna 200 euro over.... Ja het is echt veel geld.

Ik ben er dus nog niet uit.

Sixela, waar heb jij hem nu vandaan? Voor zoiets duurs wil je natuurlijk liever een positieve ervaring van een winkel hebben voordat je zoveel geld eraan uitgeeft.

Commentaar

Sixela, waar heb jij hem nu vandaan? Voor zoiets duurs wil je natuurlijk liever een positieve ervaring van een winkel hebben voordat je zoveel geld eraan uitgeeft.
                      http://www.optcorp.com (daar heb ik mijn 26T5 en 16T5 Naglers en Ethos van).

Een 11T6 Nagler en een Pan 24 (gebruik ik alleen in een Starbast) heb ik ook van Galileo in Zaventem.

Om te weten wat ik persoonlijk zou doen (13T6 of 16T5) moet ik wel weten welke telescoop je hebt en of je vooral grote nevels wilt bekijken (met een OIII-filter) of kleine melkwegstelsels e.d. En of je heel kleine oogafstand erg vindt, want misschien vind je de T6 beter dan de T5 of verkies je zelfs de T4.

Commentaar

Grote nevels? Ik heb nog nooit nevels gezien anders dan de orionnevel en M27 en wat kleinere planetaire nevels zoals M57 en M76. Heb ook nog geen OIII filter, en weet ook nog niet of ik er een ga halen, misschien eerder een UHC, maar omdat toch het meeste geobserveerd wordt uit de achtertuin met mag 4.7-5 in zenit zijn nevels niet mijn primaire doel.

Ik kijk zonder bril, heb wel dioptrie, maar is geen probleem, geen cylinder namelijk. Oog in het oculair duwen vind ik ook niet zo erg, maar aub geen 10mm plössl toestanden, kijken door een gaatje van 8mm.

Ik heb een 1500mm/F4.9.

In principe ben ik op zoek naar een oculair met max 0.9 graden beeldveld. De dubbelcluster past hier namelijk mooi in. Nou kijk ik eigenlijk niet veel naar de dubbelcluster, maar ook bij veel sterrenstelsels en de wat compacteren open sterrenhopen vond ik dit beeldveld prettig, het mocht alleen wat groter visueel zijn. Enkel bij planeten en bolhopen gebruik ik hogere vergrotingen, maar daar gebruik ik meestal 250x op.

Dus eigenlijk zoek ik een vervanging van mijn 25mm plössl. Ik wil niet teveel in de richting van 10mm gaan omdat het dan toch een kleiner beeldveld geeft en ik al een 66graden 9mm heb.

Het beste zou natuurlijk zijn de oculairs een keer in de praktijk te kunnen uitproberen, maar ja met dit weer en zoveel mensen met naglers heb ik nog niet gezien.

Bij de zwitserse Galileo staat hij voor 571 euro omgerekend vanuit zwitsers valuta. Maar daar betaal je ook import.

Commentaar

Werken...
                        X