Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

TMB of Hyperion?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

TMB of Hyperion?

Binnenkort wil ik een 5mm oculair aanschaffen voor mijn F/5 Dobson, vooral voor Mars en Saturnus komende winter. Daarbij heb ik mijn oog laten vallen op de bekende TMB van Burgess (1.25") en de Hyperion van Baader (2"). Het beeldveld van de Hyperion is groter, waardoor ik minder vaak aan de kijker moet draaien, maar is ook ruim 35 euro duurder dan de TMB. Op Astronomie.de heb ik gelezen dat de TMB iets betere beelden geeft dan de Hyperion in kijkers met een brandpuntsafstand van F/5 of lager. Ook hier op het forum heb ik verschillende reviewtjes gelezen, maar ik ben er nog steeds niet uit. Wat zouden jullie kiezen in mijn geval? Alvast bedankt.

Khou sinds gisteren een kruistocht voor TMB,
    Dus TMB Freek.

Kheb het al 4 maal neergepend sinds gisteren, maar Kheb details gezien in de B/TMB op Mars en op de Maan die ik nog nooit eerder had gezien.
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Commentaar

*prijst tmb de hemel in*

De beelden die ik door mn 7mm heb gekregen waren echt fantastisch! Lekker inkijk, scherp tot in de hoeken.

Commentaar

Ik heb vanmiddag nog wat topics afgestruind, en ik denk dat het de TMB gaat worden.

Zijn er nog mensen die ervaringen hebben met een Hyperion of met een ander goed planetenoculair?

Commentaar

Mijn TMB 6mm doe ik NOOIT meer weg! (Check mijn avatar: reactie op het beeld van Saturnus door de Polarex i.c.m de TMB 6mm Planetary)

*doet samen met Skyguy en Batchainpuller een TMB rondedansje*
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik heb diverse Hyps, 8 mm en 2x 17 mm (voor binoviewer) en ben daar zeer tevreden over. Groot beeldveld, scherp tot aan de randen, geen / nauwelijks aberraties, zeer comfortabele inkijk met grote eye-relief (prettig voor brildragers zoals ikzelf). M.b.v. diverse apart aan te schaffen tussenringen kan je de brandpuntsafstand zeer makkelijk en snel verkorten waarbij de beeldkwalitiet gelijk blijft of zelfs iets verbetert en je opeens voor weinig extra geld meer vergrotingen tot je beschikking hebt met groot breedveld. Zelf heb ik zowel de 14 als de 28 mm tussenringen (2x voor binoviewer). Bovendien erg handig dat je ze zowel in een 1,25" als 2" focusser kan gebruiken. Kijk verder maar eens op de site van Baader voor nog meer info, ook over koppelingen met camera's.
            Ik heb zelf geen TMB's en kan dus geen vergelijking maken; schijnen ook goed te zijn als ik de reviews mag geloven maar je hebt dan wel wat minder gebruiksmogelijkheden. Afhankelijk van welke oculair-brandpunt combi je wilt hebben, kan het prijsverschil best wel eens fors minder zijn dan ca 30,-, kijk maar eens op de site van TS.
            16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Leuke oculairtjes die TMB's! Zeker. Maar als je notabene de keuze hebt tussen een TMB-tje en een heuse Hyperion, tjaa....
              Zonder gekheid, ik heb geen TMB's en kan dus niet vergelijken. In een ander topic schreef ik al erg tevreden te zijn over de Hyp 17 en 8 mm. Het enige is dat ze relatief zwaar zijn. In een grote dob geen probleem maar in een kleine kijker wellicht wel.
              Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
              Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
              Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

*doet samen met Skyguy en Batchainpuller een TMB rondedansje*
                Mag ik weeral niet meedoen ?

Commentaar

Jawel hoor skywatcher, shaken maar!

Sja ik kheb ook een Hyperion (maar niet lang meer)
                  en zo'n setje Hyperions is zeer indrukwekkend kijkglas voor zijn geld.
                  en ik hou ook wel van de 1,25" & 2" mogelijkheid.
                  Toch kan ik niet helpen maar te denken dat TMB ons voorziet van het meeste contrast & scherpte voor het geld.

Maar ik denk dat ep's ook natuurlijk telescoopgewijs en persoonlijk oogsgewijs voor iedereen wel eens wat anders kunnen liggen.

In elk geval de Paragon en de Planetary zijn de dingen in men oculairenkistje die me tot nu toe de indrukwekkendste beelden geleverd hebben.
                  Quelle horreur !
                  Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
                  X