Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke accessoires voor 200mm f/6 dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke accessoires voor 200mm f/6 dobson

Ooit heb ik van Nop gehoord dat ie elk jaar 1 goed, duur oculair koopt. Dit leek mij nou ook wel verstandig en ik heb besloten dat kerst die ene keer in het jaar wordt. Alleen weet ik door het grote aanbod niet echt wat slim is om te kopen. Ik heb momenteel een RK 40mm en een 25mm super plossl. Ik wil graag wat meer vergroten, maar niet dusdanig dat het object niet meer te volgen is. Wat moet ik kopen? Kan ik het beste een barlow kopen, of ben ik beter af met een goed 10 mm oculair? Ook ben ik van plan een filter te kopen. Welke is het meeste geschikt en haal ik het maximale uit mijn scope? Alvast bedankt.
    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
    Omne ignotum pro magnifico.

Wat dacht je van een B/TMB 9mm ?
    Je zou eventueel (als eerste?) een van die planetary HR kunnen uitproberen van TS .

Commentaar

Ik zelf gebruik de Hyperion 17 mm als standaard oculair. Behalve dat die gewoon een mooi beeld geeft is ook het beeldveld voor mij het meest ideaal om deepsky objecten op te zoeken. Het oculair dat ik daarna het meest gebruik is de Hyperion 8 mm. Ze geven een vergroting van 90 respectievelijk 190 keer en dat is prima te volgen met een Dobson.
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

I second Skywatcher.

Burgess/TMB is absoluut geweldig, Paragons en Planetary's. TOP
        Ze hebben me beide al details laten zien die bij andere oculairen verborgen bleven.
        Wat is de Focal length van je dob? 1200mm?
        Ja een 9 en een 6 mm dan? 133x en 200x vergroting.
        Met men C8 is de 9mm 225x vergroting, hoewel ik hiervoor vreesde is dit op de meeste avonden perfect te doen

Hyperion's zijn zeer leuke oculairen in omgang en kijk.
        Maar mijn 17mm gaat de deur uit.
        Kben van plan om effe gewoon oculairen te kopen en te verkopen tot ik een set heb waar ik absoluut tevreden mee ben.

Qua filter een OIII filter, khad een UHC gekocht, en is wel leuk, maar na verglijk met een OIII op de meeste nevels, wou ik dat ik een OIII had, gelukkig arriveert ie gauw in de bus.
        Kverwacht ook een Baader moon en skyglow, goedkoop en zou naar het schijnt beetje contrastverbeteren en storend maanlicht en dergelijke beetje dimmen, subtiel maar ja hier gaat het vaak ook wel om details.
        Kverwacht er niet veel van, maar misschien een beetje prettige hulp op sommige avonden.
        Quelle horreur !
        Requiem pour un twister.

Commentaar

Bedankt voor de antwoorden so far.
          Ik heb idd al veel goeie verhalen gehoort over de Burgess/TMB, maar hoeveel ben ik hiervoor kwijt? Welk OIII filter kan ik het beste kopen? En waar?
          Wederom alvast bedankt.

PS: wat raden jullie aan; heeft het zin om een 2" filter te kopen i.p.v een 1.25"? Ik heb alleen een 2" 40mm RK, is het geldverspilling om hiervoor een 2" filter aan te schaffen?

Commentaar

Origineel geplaatst door Ruben
            PS: wat raden jullie aan; heeft het zin om een 2" filter te kopen i.p.v een 1.25"? Ik heb alleen een 2" 40mm RK, is het geldverspilling om hiervoor een 2" filter aan te schaffen?
            Dat ligt er denk ik aan of je een 1.25" of 2" oculair koopt. OIII-filters zijn vooral geschikt voor het waarnemen van (zwakke) planetaire nevels, en aangezien je voor die nevels vaak een hoge vergroting moet gebruiken denk ik niet dat een OIII zinvol is voor een 40mm oculair. Als je gaat voor de TMB moet je dus een 1.25" nemen en als je een Hyperion neemt een 2" filter.

Commentaar

De B/TMB is te krijgen voor 90 euro en de planetary voor een eurootje minder .

Commentaar

Ik kan voor 80 eurootjes ook een Speers Waler 10mm van Harro kopen. Hebben jullie hiermee ervaringen? Deze is 1.25" en ik heb dus een 1.25" OIII filter nodig. Welke is het best?

Commentaar

Wat ik persoonlijk het oculair met de beste prijs/kwaliteitsverhouding vind is deze:
                  http://www.teleskop-service.de/AstroTS/ ... schreibung

Ik de 6mm gehad en de 9mm heb ik nog steeds. De 6mm heb ik verkocht nadat ik zelf een TMB Planetary 6mm aanschafte, die optisch gewoon exact gelijk bleek te zijn. En dat voor 50 euro!

Over de 15 en de 20 kan ik je niks vertellen, die heb ik nog nooit in handen gehad.
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ook dat verhaal heb ik wel eens gehoort. Wellicht is dat iets voor volgende kerst. Ik heb namelijk het gevoel dat dat oculair van harro een kans is die ik niet moet laten schieten. Wat denken jullie?

Commentaar

De speers waler kan nog wel leuk zijn op je dob, breeder veld, en aan de helft van de prijs. maar toch.
                      Kheb zelf een SW zoom geweldig ding,
                      Maar men ervaring op de maan en op mars deze week hebben me heilig B/TMB aanhanger gemaakt, Kzag details die ik niet met men andere Ep's te zien kreeg.

Qua Filters ben ik voor Baader gegaan, prijs is lager dan vele andere, kwaliteit vind ik goed, en men 2" UHC heeft al een onaangename kennismaking met asfalt overleefd.
                      Quelle horreur !
                      Requiem pour un twister.

Commentaar

Ik denk dat ik er uit ben. Deze kerst wordt het de speers waler. Ergens in juni zal ik het filter op m'n verlanglijstje zetten en volgende kerst ga ik denk ik kijken naar een B/TMB. Heel erg bedankt voor de reacties en mocht je me nog willen overhalen om toch iets anders te kopen, hoor ik het graag.

Commentaar

Op een f/6 zou ik voor een eerste "premium"oculair eerder iets kiezen rond de 13-17mm.
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                            Op een f/6 zou ik voor een eerste "premium"oculair eerder iets kiezen rond de 13-17mm.
                            Want... :P

Commentaar

Origineel geplaatst door Ruben
                              Origineel geplaatst door sixela
                              Want... :P
                              Subjectief contrast op zwakke voorwerpen is meestal best met uittredepupils van net boven de 2mm (of 3mm als je zoiets als een OIII-filter gebruikt). Onder die uittredepupil worden voorwerpen duidelijk zwakker (alleen erg kleine voorwerpen hebben baat bij nog meer vergroting).

Op planeten leveren oculairs met een 2mm uittredepupil plus een barlow details en een nog tamelijk helder beeld.
                              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                              X