Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemen met kleine oculairen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemen met kleine oculairen

Ik heb even een vraagje over kleine oculairen (die dus sterk vergroten).

Je zien bij fabrikanten vaak dat de maximaal zinvolle vergroting wordt opgegeven. Als ik dan bereken met wat voor oculair ze dat willen bereiken ligt dat vaak zo lager dan 10mm. Nu kan ik me herinneren dat mn 7mm al niet heel super meer is om door te kijken. Ik ben ook nog brildragend (hoewel die bij waarnemen al snel af gaat) en dan is het kijken door de 7mm helemaal een opgaaf

Die nieuwe lightbridge van meade wordt opgegeven als max 600x. Met een beetje rekenwerk kom ik uit op een 1" oculair. Nu vraag ik of daar nog wel door heen valt te kijken..

Ik concludeer hierook uit dat met een sct veel sterkere vergrotingen (theoretisch) mogelijk zijn omdat, zeker als je ze vergelijk met de aperute van een newton een veel langere bpa hebben
    [..schijn niet zo in m'n gezicht met dat felle licht.. | ... ]

je hebt ook kleine oculairen, die dus flink vergroten met wel een groot gaatje..(om door te kijken off corse).. ik had daar namelijk eerst ook last van, maar heb nu bijvoorbeeld een 9mm oculair, die nog groter is om door te kijken dan mijn 15mm.. echt ideaal.

Commentaar

huh? ik dacht dat dat niet te wijzigen was en inherent met het aantal millimeters ivm de uittreedpupil. ik weet niet helemaal wat ze daar mee bedoelen waar wel dat het niet te wijzigen is

Commentaar

Yep, een wide angle ocu is erg handig.
        Met een normaal oculair (plössl bijv) moet je door zo'n speldeknopje kijken.

Deze is fantastisch, omdat je de afstand van je ogen-bril tot de lens kunt varieren..
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Dus stel dat ik een leuke dobson kan vinden zo tussen 300 en 400mm dan kan ik dus prima met een 1" wide angle kijken. Ik snap wel dat 600x in nederland niet echt tot de realiteit behoord of waar dan ook in het lichtvervuilde europa maar het ging me eigen meer of er uberhaupt nog door te kijken valt.

(Ik laat waarschijnlijk het hele fotogebeuren maar achter me en hou het lekker visueel totdat ik er aan toe ben. Een leuke dob, al dan niet met goto want dat vind ik toch wel errug handig zal het dus wel worden. Dit lightbridge lijkt me wel wat maar die gaat maar tot 12", een oude starfinder 16" lijkt me erg "cool" zeg maar. Jammer alleen dat het geen "truss" is want daar zie ik het voordeel wel van in)

Commentaar

Dus stel dat ik een leuke dobson kan vinden zo tussen 300 en 400mm dan kan ik dus prima met een 1" wide angle kijken. Ik snap wel dat 600x in nederland niet echt tot de realiteit behoord of waar dan ook in het lichtvervuilde europa maar het ging me eigen meer of er uberhaupt nog door te kijken valt.

--> Je kunt vanaf 2.3mm kijken, maar aan een 6mm en een goede 2x barlow heb je meer. Afhankelijk van de seeing kun je dan nog meer uitvergroten...
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door norbert

--> Je kunt vanaf 2.3mm kijken, maar aan een 6mm en een goede 2x barlow heb je meer. Afhankelijk van de seeing kun je dan nog meer uitvergroten...
              Zit wat in..

Commentaar

Maar waarom wil je persé zoveel uitvergroten?
                Als je veel planeetwaarnemingen wil doen, zou ik geen dob nemen.
                Het leuke van een 'snelle' dob is de enorme lichtopbrengst en de mogelijkheid tot enorm laag vergroten met een mega-beeldveld.
                Vooral voor deep-sky te gek.

Commentaar

voor grote beeldvelden zal ik wel mijn zentihstar nemen
                  verder sluit ik me wel aan bij Norbert
                  met zo'n 200 ŕ 250x vergroting kan je aardig wat zien op planeten

Commentaar

Nu kan ik me herinneren dat mn 7mm al niet heel super meer is om door te kijken. Ik ben ook nog brildragend (hoewel die bij waarnemen al snel af gaat) en dan is het kijken door de 7mm helemaal een opgaaf
                    Wat jij bedoelt is Eye Relief. Met "goedkope" oculairen heb je vaak een kleine ER bij korte bpa's (7> mm). Als je praat over duurdere oculiaren, heb je vaak een groter ER, zoals bij de Vixen LVW's. Dan is een 8 mm ineens een heel fijn (en duur) oculair.
                    Een oranje C8 op vorkmontering

Commentaar

Origineel geplaatst door norbert
                      Maar waarom wil je persé zoveel uitvergroten?
                      Als je veel planeetwaarnemingen wil doen, zou ik geen dob nemen.
                      Het leuke van een 'snelle' dob is de enorme lichtopbrengst en de mogelijkheid tot enorm laag vergroten met een mega-beeldveld.
                      Vooral voor deep-sky te gek.
                      En dat is precies wat ik wil dus je bevestigd eigenlijk al wat ik vermoedde. Ik heb gewoon een dob nodig en geen sct. Fotos maken doen we wel wanneer ik er aan toe ben. Overigens was de vraag of het nog wel normaal kijken is met zon mini oculair ;-) We dwalen af maar dat geeft niet.

Commentaar

ja mijn 9 mm is echt groter dan mijn 15 mm.. echt ideaal!!

Commentaar

Goede oculairen met een kleine brandpuntafstand maar die toch comfortabel werken zijn er, enkel moet je ze weten te vinden .

Zelf ga ik me enkele Baader Hyperion oculairen aanschaffen (namelijk de 5mm, 13mm en 21mm). Ze presteren niet zo goed als de LVW's maar daar zal je maar weinig van merken naar het schijnt.

Voor wat extra info anders eens hier en hier kijken

Commentaar

Miranda, welke dob heb je daar precies
                            een orion 12xt ofzo ? Ziet er wel indrukwekkend uit

Commentaar

10" GSO dacht ik. Ze is natuurlijk ook niet de grootste :P
                              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Werken...
                              X