Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Burgess/TMB planetary

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Burgess/TMB planetary

Gisteren In de bus ontvangen een 9mm Burgess/TMB planetary.

Mijn eerdere aankopen van Burgess waren een 40mm Paragon en een 2" Dieelectric, van beide ben ik zeeer tevreden.

Ook de Planetary maakt een goede indruk, goed gewicht, leuke grote en helder glas om door te kijken.
    en ook zeer makkelijk om in te kijken, uitstekend eyerelief.

Goed kheb hem op de maan gericht.. en wow, kdenk echt dat ik meer en detail en contrast zag dan in andere oculairs... geweldig.

Dan richt ik naar Mars en Auw!! Mars zelf is een mooie disc, maar kben geplaagd door een enorme Halo/glare rond mars zelf. dit is natuurlijk zeer teleurstellend...
    Kijk met een 8" sct en vraag me nu af, zou een variabele Polarisatie filter hier een uitkomst bieden?
    om dit vervelend effect weg te werken?
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Re: Burgess/TMB planetary

Origineel geplaatst door Batchainpuller
    Dan richt ik naar Mars en Auw!! Mars zelf is een mooie disc, maar kben geplaagd door een enorme Halo/glare rond mars zelf. dit is natuurlijk zeer teleurstellend...
    Kijk met een 8" sct en vraag me nu af, zou een variabele Polarisatie filter hier een uitkomst bieden?
    Ik weet natuurlijk niet wat de omstandigheden waren waaronder je Mars observeerde, maar mijn eerste gevoel zegt me dat het een combinatie was van slechte seeing en de lage stand van Mars t.o.v. de horizon. Als dat zo is helpt daar geen filter tegen..!
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

De seeing was niet optimaal das waar
      er waren wel wat wolken maar mars stond niet zo laag.

Ja kheb hem nog niet anders kunnen testen, heel even op Jupiter zeer vroeg in de avond, daar had ik niet meteen een glare effect, maar ja het was nog vrij licht op dat moment.

het was echt een halo vele vele maten groter als mars zelf.

Eigenlijk een beetje zoals kijken naar Holmes
      en n kzat niet verkeerd.
      Quelle horreur !
      Requiem pour un twister.

Commentaar

Klinkt als een dunne laag hoge bewolking. Je ziet er met het blote oog niets van maar door een telescoop lijkt iedere ster opeens op de "Flaming Star Nebula" in Auriga. Dat valt mij tenminste altijd op. Hetzelfde effect zie je wanneer de lucht erg vochtig is.

Commentaar

Kheb natuurlijk een goede avond nodig voor meer testen, maar ja sterren zelf hadden hier niet zoveel last van, maar planeet mars daarentegen.

Ik sluit die hoge laag bewolking van je niet uit.

Khoop een van dees dagen meer te weten te komen, het zit hier nu potdicht.
          Quelle horreur !
          Requiem pour un twister.

Commentaar

Hey Batchainpuller,

Ik heb daar zelf nooit geen last mee gehad, dus dat zal wel goedkomen!
            Zeker niet een halo ala Holmes.

Schrok er wel effe van...
            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

zou een variabele Polarisatie filter hier een uitkomst bieden?
              Ja. Heb je eigenlijk nodig, tenzij je een nog korter oculair kunt gebruiken.

Het probleem is dat enerzijds Mars overstraald is als je te weinig vergroot - de oppervlaktehelderheid is zo groot dat al je kleurreceptoren maximaal signaal leveren, en alles ziet er dan wit uit.

En als de seeing slecht is, dan zie je de relatief zwakke extreme rand van de seeingvervaging toch nog goed genoeg om ze als extreem storend te ervaren (een beetje zoals je coma in een Newt ook vooral op helderdere sterren waarneemt).
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Die glare vond ik ook erg teleurstellend toen ik eens Saturnus bekeek met een 9mm TMB. Maantjes dicht bij de planeet werden er onzichtbaar door. Voor planeten kan je beter een orthoscopisch oculair gebruiken, is mijn ervaring. Voor andere objecten trouwens ook. Tenzij je echt niet zonder groot beeldveld kunt.

Commentaar

Sja Saturnus nog niet kunnen bekijken, khoop dat ie daar niet teveel last van gaat hebben.

Kzeg het ik heb ook de ervaring dat sommige ep's mss dan ook aan de hand van de vergroting en het bekeken object er last of niet van hebben.

Natuurlijk vind ik bij iets wat verkocht wordt als een planetary dit wel een beetje teleurstellend.
                  hoewel ik het verder weer een zeer goed oculair vind.
                  Volgens mij zal het wel aan Thomas Back zijn design liggen dat die dingen zo goed kijken.
                  Ik zal eens kijken naar een filter.
                  en der waren al twee orthoscopic ep's onder weg, iets grotere vergroting dan 9 mm... kzal eens zien wat het met mars doet.

Kverwacht ook een Baader moon&skyglow,mss helpt die al een beetje?
                  maar de jongens van Urania lijken me traag.
                  Quelle horreur !
                  Requiem pour un twister.

Commentaar

Ik heb inmiddels al door de 4mm, de 6mm en de 7mm gekeken (de laatste heb ik zelf) naar zowel Saturnus, Venus en de maan en heb nog geen enkele keer last gehad van een storende halo. En er werden zeker geen maantjes door overstraald. Ik hoop dus voor je dat het simpelweg aan de omstandigheden van dat moment lag.
                    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Eigenlijk nooit te klagen gehad over de TMB's. Zelf vond ik de 6mm (incl productiefout) het prettigste beeld geven, maar dat heeft natuurlijk ook veel te maken met waar je m instopt.
                      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

So to speak.

Commentaar

Ah nee, klaag totaal ook niet, kvind die Tmb's fantastische ep's
                          Ik leg men oog erin en ik kijk er gewoon door, lekker strak en helder,
                          geen beaning of black outs, lekker scherp.

Dus juist op Mars, maar dit kan zoals eerder gezegd ook aan de seeing gelegen hebben, en ja mss heb men C8 wel een probleem met glare en zeer heldere objecten.

Het is enkel alleen bij planeten dat ik dit aan de hand heb.
                          Vandaar dat ik denk polarisatiefilter?
                          Quelle horreur !
                          Requiem pour un twister.

Commentaar

Zoals ik zei, je denkt goed.
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hey Hallo Hallo, Burgess/TMB Planetary
                              Hij staat nu weer op Mars, en ja der is nog steeds een glarehalodingetje, maar veeeeel minder storend dan vorige keer. ook veel kleiner en transparanter, zal vorige keer aan de seeing gelegen hebben, nu aan de brightness van het object.

Maaaar hallo hallo, detail detail, kzie effectief detail op mars,
                              voor mezelf een primeur, soort van zeen.
                              Dit heb ik nog nooit eerder gezien.. niet men men 10mm plossl niet met men 8-5mm antares speers waler zoom

Kben echt blij, kstond op en neer te springen, mars was voorheen voor mij een saai rood schijfje.

Winterseeing! geweldig En Thomas Back Jammer dat ie heen is,
                              maar echt fantastisch spul dat je samen met Burgess op de markt hebt gebracht. Kost/Kwaliteit onverslaanbaar.

Echt de Planetary is voor mij nu al geslaagd.. idd Sixela, een polarizer, en gewoon nog een tikkeltje de felheid dimmen van de planeten en dan is het observeergenot.
                              Quelle horreur !
                              Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
                              X