Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Binoviewer update

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• svdk
    antwoordde :
    Re: Binoviewer update

Origineel geplaatst door norbert
    Had ergens of aan iemand beloofd een stukje te schrijven over een binoviewer.
    Wat is dat? Welnu: dit

Het is eigenlijk een 'fop-oculair' en zeker geen verrekijker.
    Het licht wordt over je beide ogen verdeeld.
    De eerste 'test' was Mars. Niet makkelijk omdat je op de maan bijvoorbeeld veel makkelijker scherp kan stellen.
    Man-o-Man. Wat een tegenvaller! Binoviewen moet je leren. Je hebt
    A. De dioptie-instelling (net als bij de 'oogwieltjes' van een verrekijker)
    en
    B. Het samenvoegen van het beeld (ik zag 2 marsen!)

De oculairs zijn 15mm. Een gemiddelde vergroting dus. Ik zet mijn bril af en druk mijn oogbollen tegen de binoviewer. En de hele handel beslaat.
    Na een uurtje of wat stuntelen kon ik eindelijk saturnus HET BEELD UIT ZIEN SPATTEN.
    Wauw. Wat een gezicht!!!!!!! Een soort pseudo-3d effect. Heerlijk nog even ontspannen gekeken, totdat de bewolking weer kwam.

Conclusie: erg wennen, omdat je alles op jouw ogen moet afstellen. Hierdoor is het een asociaal instrument. Je kunt een ander niet even laten zien wat jij ziet..
    Binnenkort koop ik nog een 32mm oculair erbij, en ga ik een bolhoopje of wat aflopen...
    Jij kijkt dus ook zonder bril ?
    Ik ben zelf ook gebonden aan een bril maar door de verrekijker gaat de bril echt af (hoewel ik een cylindertje heb van 2,5 kijkt het zonder toch echt fijner - wanneer mn oculair richting de 9mm en minder gaat).

Bij een astronomische verrekijker (die van mij tenminste) moet je dus ook allebei de oculairen scherpstellen op je ogen (zie de fotos die ik heb geplaats van de westling/oberwerk bt100-45). Een zeer irritante bezigheid maar inderdaad is het daarna genieten geblazen..

Dank van de update

Laat een reactie achter ::

• Nop
    antwoordde :
    Allebei!

• Ossi
    antwoordde :
    Ik had niet verwacht dat een binoviewer zoveel werk met zich mee zou brengen.
    Gebruik je 'm met de 14" van je sterrenwacht of met je C8-tjes??

• Nop
    started a topic Binoviewer update

Binoviewer update

Had ergens of aan iemand beloofd een stukje te schrijven over een binoviewer.
    Wat is dat? Welnu: dit

Het is eigenlijk een 'fop-oculair' en zeker geen verrekijker.
    Het licht wordt over je beide ogen verdeeld.
    De eerste 'test' was Mars. Niet makkelijk omdat je op de maan bijvoorbeeld veel makkelijker scherp kan stellen.
    Man-o-Man. Wat een tegenvaller! Binoviewen moet je leren. Je hebt
    A. De dioptie-instelling (net als bij de 'oogwieltjes' van een verrekijker)
    en
    B. Het samenvoegen van het beeld (ik zag 2 marsen!)

De oculairs zijn 15mm. Een gemiddelde vergroting dus. Ik zet mijn bril af en druk mijn oogbollen tegen de binoviewer. En de hele handel beslaat.
    Na een uurtje of wat stuntelen kon ik eindelijk saturnus HET BEELD UIT ZIEN SPATTEN.
    Wauw. Wat een gezicht!!!!!!! Een soort pseudo-3d effect. Heerlijk nog even ontspannen gekeken, totdat de bewolking weer kwam.

Conclusie: erg wennen, omdat je alles op jouw ogen moet afstellen. Hierdoor is het een asociaal instrument. Je kunt een ander niet even laten zien wat jij ziet..
    Binnenkort koop ik nog een 32mm oculair erbij, en ga ik een bolhoopje of wat aflopen...
Werken...
X