Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Goedkoop en degelijk observatorium: Exploradome

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Goedkoop en degelijk observatorium: Exploradome

Ik wil graag een Explora Dome (http://www.exploradome,.us) aanschaffen. De prijs is redelijk, zeker ook vergeleken met de Skypod. Bij Galileo zou die op Euro 2475 komen, compleet, maar wel zelf op te halen.
    Echter, als je hem rechtstreeks van de Amerikaanse dealer betrekt, en je neemt er een stuk of zes af kan het goedkoper, en kan de aflevering b.v. in Amsterdam geschieden.
    Dus: wie is er geinteresseerd en wil samen kopen en de transportkosten delen?!

En op hoeveel zou het dan komen?
    als de kosten gedeeld worden?
    en als je zes man vind die er eentje willen?

Kwas hierzelf wel in geïntresseerd, dacht eerst aan een omgebouwd tuinkot, met roll of roof dan aan zo'n exploradome.
    Omdat 1 kzou graag aan fotografie doen en twee, het hele jaar door men telescoop poolstergealigneerd klaar hebben staan lijkt me wel wat.
    En voor deze temperaturen lijkt het me ook iets aangenamer.

en toen dacht ik, maar als ik er zoveel geld aan wil uitgeven... kan ik mss beter doorsparen voor een grote dob :-)
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Commentaar

Als je geduld hebt en een beetje handig bent met de handjes, kun je hem zelf ook bouwen. Er zijn genoeg sites te vinden waar uitgelegd wordt hoe je hem kunt bouwen.
      Bij deze alvast 1 linkje: http://home.freeuk.net/m.gavin/rondome.htm
      Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Yes kheb alles al uitgecheckt, ben zelf niet zo'n knutselaar, kheb het wel al overlegd met kameraad decorbouwer en kameraad rotsenmaker (zoo van antwerpen stuff) die kan ook vormen in plastic gieten.

Maar rond goeddraaiende systemen blijft een preciese zaak.
        en uiteindelijk gaat het ook wat kosten, plus tijd en energie.

Ok zelf bouwen heeft mss wel een bevredigende factor, maar kheb tegenwoordig twee jobs, dus wil ik evenwel gewoon het geld voor het werk dat ik daarin steek gebruiken om in men hobby te ontspannen. :-)

Dus ben ik benieuwd hoeveel goedkoper het is Ipv bij Galileo te kopen.
        bv. een dobson van dat bezeten merk is ook een stuk goedkoper, +- 1500 euro dan dat je het hier in de winkel koopt.
        Quelle horreur !
        Requiem pour un twister.

Commentaar

hoeveel goedkoper

Er zijn wat schattingen te maken.

Explora berekent een (dealer)prijs voor ongeveer $1600
          voor een compleet rond gebouw (2.40 diameter).

Het vervoeren met een container waarin 3 exemplaren
          naar Amsterdam haven kost $ 2400. Dus in dat geval
          komt het op $2400. Reken op BTW en invoerkosten,
          houd rekening met de dollar koers, ongeveer 1.40.
          Dan trek ik er maar 20% vanaf, maakt dus ongeveer Euro 2000.

Bij zes exemplaren zijn de kosten totaal $3400, dus
          $ 570. Komt het op $ 2170. Dus ongeveer Euro 1750.
          Er moet dan wel iets op gevonden worden voor het
          afhalen. Bij Galileo moest je dat ook zelf doen.
          Maar Amsterdam is voor mij ook nog dichterbij dan Zaventem.

Dus als wij zes personen vinden die de onderneming willen
          aangaan .....?!

Commentaar

SJa Zaventem is niet zover vandaan bij mij, maar zelf nog effe in amsterdam gaan ophalen, uiteindelijk 3 uur rijden, sja heen en terug 6 ok.
            Komt dan nog wel een stuk goedkoper uit dan het hier gewoon te kopen.

Natuurlijk wel een hele onderneming, maar kneem aan dat jij dat wel voorttrekt?

Euhm mss ideetje, maar je vind mss nog sneller zes mensen die een koepel willen met zo'n dak erbij om op je eigen constructie te zetten.
            basisvierkant maken van 3 op 3 met ingang is nu wel vrij snel gedaan en ook niet zo duur, plus is je het geheel ook iets groter, tenzij je met die koepel wilt rondtrekken zoals sommige crazy Americans doen.

Kvoel persoonlijk iets meer voor koepel structuur op warme houten basis.
            met warm bedoel ik het materiaal, anders zit je net in een plastieken stolp.
            en heb interesse in het dak met koepel.
            hoewel een volledig 2.4 koepeltje ook wel mag.
            Als je genoeg mensen vind, doe ik mee, kheb wel dus lichte voorkeur voor eerder koepel en dak, als dat in dezelfde container kan?
            of moet je zes dezelfde dingen bestellen... waarschijnlijk wel hé.

Kga ook eens horen bij een kameraad, of ie interesse heeft.

Kvind zo'n koepel of omgebouwd tuinhuisje toch wel heel handig.
            vooral om het hele jaar door men scope uitgelijnd te hebben staan, most observing I do is from home. dus zo'n Home-dome zegt me wel wat.
            Quelle horreur !
            Requiem pour un twister.

Commentaar

Een houten onderstel/ombouw is vgls. de tekening van Explora (zie hun website) niet zo eenvoudig, ik denk omdat het ook een constructieve ondersteuning moet geven. Kijk er even naar, en denk erover. Ik was in eeste instantie ook allleen geinteresseerd in de koepel, met Jupe, maar de Jupe blijkt te slap om zelf te ondersteunen.
              Verder is het uiteraard de vraag of wij zes mensen vinden. Hoe krijgen wij dat voor elkaar?!

Commentaar

Mmm...

Toch mocht de basis 3 op 3 zou zijn en van hout zou ik me er een pak comfortabeler in voelen.

Hmm yes 6 mensen... euhm 1... 2.... en??? :-)

sja
                Quelle horreur !
                Requiem pour un twister.

Commentaar

Mocht dat nou allemaal niet lukken met die zes mensen en als je de kosten voor een dergelijke 'exploradome' of andere vaste sterrenwacht dan toch te hoog vindt, denk dan eens aan een compromis oplossing waarbij je alleen maar de montering vast en weerbestendig opstelt. Afgezien van veel lagere kosten (in basis minder dan € 75,- als je al een zuil / pier hebt) hoef je dan ook niet door een klein sleufje naar het firmament te gluren. Dat waarnemen onder de blote hemel heeft veel charmes. Je ziet veel meer en je voelt je veel meer betrokken bij het firmament.
                  Als je het slim doet, kan je alles (incl laptop) van te voren afgedekt en wel klaarzetten. Pas als je gaat kijken haal je de afdekking weg. In mijn geval is dat een oversized regenton die omgekeerd op een ronde tafelconstructie rust (zie onderstaande foto van de opstelling op mijn dak). Ik heb het deksel van de ton met een luchtspleet er tussen aan de boven(onder)zijde van de ton gemonteerd en het geheel wit geverfd zodat het in de ton overdag niet te warm wordt.
                  Mijn grotere kijkers passen helaas niet onder de ton maar ik kies dan ook van geval tot geval welke ik ga gebruiken. In een grote tuinmeubelkist liggen mijn kijkers op temperatuur te komen en vlak bij de opstelling heb ik een permanente open kast met schrijf en aflegruimte geplaatst. Opruimen is super makkelijk: kijker(s) er af, besturingselectronica, laptop, accessoires e.d. naar binnen op zolder, 40W verwarmingselementje onder de ton inschakelen om de boel vochtvrij te houden, ton erover en vastzetten met spanners, klaar! Over het algemeen ben ik in 15 - 20 minuten klaar met optuigen en afbreken.
                  Als je tijdens het waarnemen storend omgevingslicht en windhinder wilt voorkomen, kan je er altijd nog een scherm omheen zetten. Bij mij is dat helaas erg nodig.

'T is maar een idee
                  16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Mooi gedaan. Tja, zo zou het ook kunnen. Maar ik wil mijn kijker permanent opstellen. Hij is te groot en te zwaar om voortdurend te vervoeren (50 m naar achter in de tuin). Verder wil ik afgeschermd zijn van licht. Dus daarom een koepel. In Australie ben ik een keer op bezoek geweest bij iemand met een grote koepel (SIRIUS) en een Celeston 14 kijker. Geweldig, net zoals de niet lichtvervuilde Australische hemel. Inn Anna Paulowna waar ik zit is het enigszins te doen, maar ook daar storen lichten van buren en de weg. Doodzonde, en het wordt alleen maar erger. Dus daarom de oplossing van een (betaalbare) koepel.

Commentaar

By the way. Kunnen wij op deze site niet wat meer reclame maken voor ons plan?! Of op andere sites? En wat betreft de houten onderbouw. Batchainpuller: kan jij een tekening maken van hoe je dat zou doen? Op de tekening van Explora zag het er nogal bewerkelijk en professioneel uit.

Commentaar

Hoe komen wij aan 3 of 6 geinteresseerden?! Overigens zelfs voor 3 kopers is het lucratief. Voor een koepel kompleet met aansluiting (jupe) op 3x3 komt de (dealer) prijs op euro 1675. De transportkosten zijn dan euro 570 (!). Kunnen wij op deze site niet meer bekendheid geven?

Op cloudynights.com zie je hoe het nog goedkoper kan (http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... in/1418223)
                        als je met een calfnursery transport kunt meedoen.

Commentaar

Al weer een tijdje geleden dat jullie er mee bezig waren om zelf een Expolra Dome uit de USA te importeren. Ik en een vriend van mij zijn hier ook mee bezig. Moet nog wel eerst langs de gemeente om te vragen of er vergunning afgegeven wordt voor een dergelijk gebouw. Overwegen jullie nog om een Explora Dome te importeren? Zo ja dan kunnen we mogelijk iets samen bestellen en een korting krijgen op 4 domes en voordelig transport regelen. Laat even iets van je horen.
                          Alles is niets, en niets is alles!

Commentaar

Re: Goedkoop en degelijk observatorium: Exploradome

Uiteraard ben ik nog steeds geinteresseerd in import van de Explora.
                            Mooi dat jullie het ook willen doen. Des te meer besteld, des te goedkoper
                            het transport. En de dollar staat aardig laag. Dus eens zien hoe wij dat
                            aanpakken.
                            Ik twijfel nog wel, of ik alleen een dome met noodzakelijke bevestigingsonderdelen
                            wil bestellen, of het complete ronde gebouw. Waar denken jullie aan?
                            Wat betreft vergunningen. In principe zou je zonder vergunning kunnen wereken,
                            als je maar onder de 3 meter hoogte blijft en niet meer dan 10 m2.

Commentaar

Re: Goedkoop en degelijk observatorium: Exploradome

Ik denk aan het complete ronde gebouw en wil deze op een plateau van ca 1 m hoog plaatsen zodat ik een beter zicht heb. Daardoor moet ik wel een bowvergunning aanvragen aangezien hoogte dan meer dan 3 meter wordt. Ga eerst even navragen bij de gemeente of er problemen met de vergunning te verwachten zijn. Ga voor het ronde gebouw omdat dit compleet en makkelijk is, heb niet zo veel zin om heel veel tijd te spenderen aan de bouw, ook is dit ronde gebouw lekker onderhous vriendelijk. Heb je al een idee omtrent transport kosten? Een andere mogelijkheid zou zijn om een korting te bedingen bij de Belgische leverancier bij aanschaf van 3 domes. Zal nog eens met mijn clubgenoot overleggen wat hij precies wil en dan kunnen we verder overleggen
                              Alles is niets, en niets is alles!

Commentaar

Werken...
                              X