Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

2" oculairs voor 4?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

2" oculairs voor 4?

Hallo allemaal, ik zit met een vraagje. Ik zou voor mijn GSO 200 4 graag een (of meerdere) 2" oculairs willen kopen. Nou lees ik op de site van teleskopservice dat bepaalde 2" oculairs alleen geschikt lijken te zijn vanaf 5, 6 etc Betekent dit dat ik op bepaalde zaken moet letten als ik zo'n ding koop? Wat kan ik in het ergste geval van het beeld verwachten?

Voor de goede orde; ik ga geen oculairs kopen van honderden euro's per stuk, want dat geld reserveer ik liever voor een grotere scoop. Help, help!

Dank, groet, Eli

Hey Eli,

Nog veel plezier van je telescoop?
    Je moet inderdaad daar wel op letten bij oculairen.
    Maar nog belangrijker: ga niet over je maximale uittreed pupil heen!!!!!!!!!!
    Bij een 200mm F4 verlies(!!!) je licht bij oculairen van ongeveer 25mm en hoger.

Je kan je uittreed pupil berekenen door het brandpunt van je oculair te delen door de F waarde van je telescoop.

Wordt je getal hoger dan 6 a 7 dan ga nje licht verliezen.
    Die 6 a 7 is namelijk de maximale pupil opening van je ogen in milimeters.

Ga je hoger dan krijg je het gebundelde licht van je telescoop door je oculair niet geheel meer op je netvlies!

Je krijgt wel een groter beeldveld, maar je verlies dus wel licht bij ocualiren van 25mm en hoger.
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Ha Patrick, dank je,

ja hij doet het uitstekend, en ook de Tal-montering lijkt het te houden.
      Moest wel even een groter gewichtje kopen en een net battterijcompartimentje voor de fan natuurlijk. Collimeren gaat ook goed, hij blijft behoorlijk stabiel!

Dank voor je uitleg, ik geloof dat ik het begrijp.
      Tenzij andere astroforummers nog aanvullingen hebben?

Groet, Eli

Commentaar

Ik weet niet hoe kritisch je bent met kijken, ik zou niet voor de goedkoopste oculair gaan, dit kan wel eens een heleboel coma geven.
        Je ziet dat in het centrum van het beeld de sterren scherp, maar naar maten je naar de rand gaat worden de sterren strepen naar binnen toe. Dit kan best vervelend zijn. Helaas moet je dieper in de buidel tasten voor oculairen die dat minder hebben.

Of aan een coma/para corrector denken.

Commentaar

Hoi Eli,

ja, ik heb wel een aanvulling. Als dergelijke teksten op oculairs staan, betekent dat ze niet gecorrigeerd zijn op snelle telescopen (coma). De afbeeldingsfouten in een telescoop nemen ongeveer omgekeerd evenredig toe met de openingsverhouding. Oftewel: als de openingsverhouding 2x sneller wordt (bijv f/8 naar f/4), worden je afbeeldingsfouten meestal 2x groter. Hierdoor is de keuze voor snelle telescopen kritischer. Hier valt weinig aan te doen. Wat je kan doen is naar veel starpartys gaan en daar oculairs uitproberen en op die manier kijken wat je zelf fijne oculairs vindt.
          Wat er gebeurt als je niet je aan die voorschriften houdt? Waarschijnlijk ga je o.a. coma zien. Coma ziet er meestal niet fijn uit. Nu zijn er ni de handel wel correctors hiervoor beschikbaar en sommige werken verbluffend goed. Echter, dat is weer en uitgave erbij. Ik weet niet of je dat er voor over hebt. Ik denk dat je dan beter wat meer geld kan investeren in betere oculairs, heb je altijd meer plezier van. Je hoeft toch niet morgen meteen die oculairs te hebben?
          Als je geinteresserd bent in de theorie wat er gebeurt bij Coma: hieris een leuk artikeltje.
          Dit is geen undersign.

Commentaar

Re: 2" oculairs voor 4?

Origineel geplaatst door Eli
            Hallo allemaal, ik zit met een vraagje. Ik zou voor mijn GSO 200 4 graag een (of meerdere) 2" oculairs willen kopen. Nou lees ik op de site van teleskopservice dat bepaalde 2" oculairs alleen geschikt lijken te zijn vanaf 5, 6 etc Betekent dit dat ik op bepaalde zaken moet letten als ik zo'n ding koop?
            Helaas wel - de prijs.

Ten eerste zou *ik* mij een Paracorr aanschaffen - dan wordt die f/4 een f/4.6, en dat helpt al heel wat, zelfs voor je huidige oculairs (op f/4 geven namelijk de meeste eenvoudige oculairs nogal wat sferische aberratie, zelfs op de as, en dat hindert voor hoge vergrotingen). Ten tweede ga je minder last hebben van coma, en dat is de aberratie die de rand verstoort als je oculairs perfect zijn.

Ja, dat kost stukken van mensen, maar je hebt die dan ook voor het leven (incluis in voor een latere grote Dob).

Op een f/4.6 ben je gedoemd om niet veel verder dan een 26-31mm oculair te gaan (anders wordt de uitrredepupil groter dan je oogpupil), en als je wat beeldveld wilt tonen dus ook een breedbeeldoculair. Op een f/4 niet verder dan 24-26mm.

En breedbeeldoculairs die goed presteren op f/4 of f/4.6 zijn duur - erg duur. Goedkope oculairs hebben veel last van beeldkromming en astigmatisme, en aan de rand van het beeld worden sterren streepjes.

"Relatief goedkope" oplossing, met iets coma in het beeld maar weinig astigmatisme: geen 82 oculair, geen Paracorr, dus eerder een 24mm oculair. Slechts n adres: 24mm Panoptic. Laat 2" oculairs voor wat ze zijn; de uittredepupil wordt te groot en de rand wordt niet netjes.

Dure oplossing: Paracorr plus Nagler 26T5.

Minst dure oplossing, met wat coma en astigmatime aan de rand door gebrek aan budget: 24mm Baader Hyperion. Gek genoeg is het nu minder duur ze in de VS te kopen en transport, invoerrechten en BTW te betalen ($99 plus transport, 4.5% invoerrechten, BTW) dan ze in Duitsland te kopen (165).

Als dat nog teveel is kun je beter gewoon een 25mm TV Plssl kopen en breedbeeldoculairs vergeten.

Want als je een goedkopere GSO Superview of een Kunming breedbeeldoculair (Telescop Service WA) gaat gebruiken, dan gaat je een minder groot bruikbaar echt beeldveld hebben - de rest van het veld zal er uit zien als iets met Warp factor ten, dus aan die 2" oculair heb je niet veel.

Wat kan ik in het ergste geval van het beeld verwachten?
            Beeldkromming met bakken astigmatisme aan de rand, dus sterren die streepjes zijn; meestal streepjes die rond het middelpunt draaien, of soms ernaar toe wijzen (afhankelijk van de beeldkromming; in jouw geval denk ik eerder het eerste).

Voor de goede orde; ik ga geen oculairs kopen van honderden euro's per stuk, want dat geld reserveer ik liever voor een grotere scoop. Help, help!
            Dan beter geen breedbeeloculairs en de beste Plssl die je kunt krijgen die je een uittredepupil levert van 6mm (dus rond de 24mm). TV Plssls zijn de enigen die op f/4 echt goed presteren.

2" oculairs laten voor wat ze zijn, want die gaan alleen veel aberraties tonen.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
              Ik weet niet hoe kritisch je bent met kijken, ik zou niet voor de goedkoopste oculair gaan, dit kan wel eens een heleboel coma geven.
              Even een semantische opmerking: coma wordt door die f/4 spiegel gegenereerd en zie je in *goede* oculairs, tenzij je een comacorrector koopt.

Wat goedkope oculairs veroorzaken is astigmatisme aan de beeldrand, en beeldkromming (de rand die niet op dezelfde afstand scherp staat).

Die twee staan los van mekaar, en vergen elk een aparte oplossing (telkens voor veel geld).
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Mijn Ultracopics leverden inderdaad wel goed beeld op, maar coma bleef aanwezig v.a. ongeveer 70% van de radius van het beeldveld. In de telescoop die Eli van mij gekocht heeft
                150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
                  Hoi Eli,

ja, ik heb wel een aanvulling. Als dergelijke teksten op oculairs staan, betekent dat ze niet gecorrigeerd zijn op snelle telescopen (coma).
                  Astigmatisme (die evenredig is met n over de *derde macht* van de f/verhouding op sommige ontwerpen en de *vierde macht* op anderen; een f/4 is dus 2-2.5 keer of slechter dan een f/5) en beeldkromming (die voor het oculair vast is, maar meer zichtbaar wordt op snelle telescopen).

Coma zie je zelfs met perfecte oculairs, want die is aanwezig op het primair brandvlak (dus met de telescoop alleen), tenzij je een comacorrector hebt.

Commentaar

Klopt sixela, maar ik meen dat coma o.a. met sommige Nagler-oculairs gecorrigeerd wordt of gecorrigeerd kan worden. Overigens, sinds wanneer heeft een Newtonkijker (3e orde) astigmatisme?
                    Dit is geen undersign.

Commentaar

moraal van het verhaal :

snelle telescoop = dure oculairs + paracorr.(of andere comacorrector)

Niets aan te doen....

Je krijgt er een korte tubus en groot gezichtsveld voor terug...

Ach, een telescoop is altijd een compromis...
                      Obsession 18 inch F/4.5
                      Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
                        Klopt sixela, maar ik meen dat coma o.a. met sommige Nagler-oculairs gecorrigeerd wordt of gecorrigeerd kan worden.
                        Klopt niet. De enige coma-corrigerende oculairs zijn Pretoria-oculairs, een uitgestorven ras. Tegenwoordig bestaan zulke "oculairs" alleen als oculairs in een Paracorr of met een Ross-corrector (Baader MPCC) erop geschroefd (maar die laatste genereert nogal wat sferische aberratie en is dus alleen voor lage vergrotingen geschikt).

Newts hebben trouwens ook astigmatisme, maar dat wordt volledig overheerst door coma.

Maar hier heb ik het over astigmatisme *in het oculair* gegenereerd, omdat voor objecten weg van de as sagittale secties van de bundels (volgens een vlak dat de middellijn van het oculair omvat) een oculairbrandpunt hebben dat ergens anders is dan tangentile secties (loodrecht daarop).

Commentaar

Origineel geplaatst door fmeireso
                          moraal van het verhaal :

snelle telescoop = dure oculairs + paracorr.(of andere comacorrector).
                          Of gewoon geen breedbeeldoculairs. "Dure" TV Plssls zijn namelijk nog vrij goedkoop.

Commentaar

Juist, dank voor al jullie waardevolle bijdragen, ik heb weer wat om over na te denken. Ha, leven is vol compromissen!

Iemand hier nog commentaar op, die ANMER 30 lijkt er speciaal voor gemaakt:

http://www.teleskop-service.de/AstroTS/ ... tareserfle

Groet, Eli

Commentaar

Iemand hier nog commentaar op, die ANMER 30 lijkt er speciaal voor gemaakt:
                              Ikzelf heb de TS WA 32 (die er vlak boven staat), net zo duur als de ANMER 30. Geen idee wat het verschil is tussen beide, omdat de TS WA oculairs ook door Antares gemaakt worden.
                              Bijzonder prettig oculair, zowel bij mijn 36,8 cm f/4,6 Dob als bij mijn 127 f/6,5 refractor. Ik vond de sterrenbeeldjes in de laatste als erg klein en scherp, totdat Nico (Skyfan) zijn 35 mm Panoptic er eens instopte. Dan zie je dat het duidelijk nog een klasse beter kan.

Maar dat geeft niet, een Panoptic is een andere prijsklasse, en als je geen verschil zou zien, dan was er duidelijk iets mis met de Panoptic!

Groeten,
                              Guus

Commentaar

Werken...
                              X