Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Focal reducers

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Focal reducers

Hallo allemaal,
    ik heb een vraagje over focal reducers.

Ik weet dat je met een FR het brandpunt afstand terug kan brengen wat voordeel kan geven bij fotografie. Ik heb echter ook eens gelezen dat je met een focal reducer field of view kan winnen met 1.25 inch oculairen.

Wat is jullie ervaring hiermee, klopt dit?

En als dit zo is werkt het even goed bij een 3.3 FR of is dit overdreven?

Bv als je een C9 hebt en een 20 mm oculair met AFOV (hoop dat ik dit goed zeg) dan heb je een vergroting van 118x en FOV 0.43 graad.
    Met een 0.63 FR zou dat 74x en 0.68 zijn en met een 0.33 FR weer 39x en 1.29. Klopt dit en heb je er wat aan visueel?
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Oeps misschien moet dit eigenlijk in Accessoires?

Commentaar

Origineel geplaatst door borix
      Oeps misschien moet dit eigenlijk in Accessoires?
      Is al verplaatst .

Commentaar

Volgens mij heb je aan F3.3 visueel niets...

Maar er zijn hier zeker mensen die je het fijne ervan kunnen vertellen.
        Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
        ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
        Auteur:Ik

Commentaar

Een FR is het omgekeerde van een Barlow, dus een brandpuntverkorter voor je objectief. Je kunt ook net doen alsof het brandpunt van het oculait met dezelfde factor verlengd wordt. Je gezichtsveld neemt toe met dezelfde factor als waarin de vergroting afneemt. Uiteindelijk kom je toch weer aan de grens voor een 1,25" oculair en dat is namelijk het velddiafragma dat maximaal zo'n 28mm kan zijn. Dat zorgt ervoor dat je echte gezichtveld niet groter kan worden dan een bepaalde waarde en dat is ongeveer 1600/Fob, waarbij Fob de brandpuntsafstand van jouw objectief in mm is. De uitkomst is in graden. Voor 2" oculairen is dat ongeveer 2700/Fob.

Commentaar

Re: Focal reducers

Origineel geplaatst door borix
            En als dit zo is werkt het even goed bij een 3.3 FR of is dit overdreven?
            0.63x en 0.5x (Denkmeier Starsweeper) reductoren zijn gemaakt voor brede veldstoppen (dus voor oculairs).

0.33x reductoren werken eigenlijk alleen goed op kleine oppervlakten, en zijn eigenlijk gemaakt om met kleine sensoren toch wat meer gezichtsveld te krijgen, maar die kun je amper visueel gebruiken.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bedankt allemaal voor de antwoorden. Het is me allemaal weer ietsje duidelijker.

Commentaar

Werken...
              X