Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dewstrip zelf maken, weerstandsdraad?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dewstrip zelf maken, weerstandsdraad?

Na enkele verpeste uurtjes met een correctorplaat vol dauw ben ik het zat. Die selfmade dewzapper moet er toch echt een keer komen.

Ik heb een beschrijving gevonden voor een ring met een hele hoop weerstandjes en wat knutselwerk op een printje, maar is het niet veel eenvoudiger gewoon wat spanning te zetten op een metertje weerstandsdraad?

Bij conrad verkopen ze bijvoorbeeld weerstandsdraad met een weerstand van 5 Ohm/m. Bronnen geven aan dat een vermogen van 10Watt voldoende is om op koude nachten je 8" corrector dauwvrij te houden.

snel rekensommetje:

R=U2/P

(12*12)/10 = 14,4Ohm

wat weer overeen komt met een metertje of 3 van dat draad (15Ohm)

Kan ik die 3 meter gewoon op + en - van mn powertank aansluiten en verbruikt die dan dus slechts 10Watt waarbij de corrector opwarmt, of maak ik een denkfout en licht mn corrector even heel fel op om daarna spontaan te ontbranden?

Gaarne uw electronische expertise.
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Moet kunnen, 0,8A. Is het draad geisoleerd?
    Eventueel een zekering van 1,5A in serie met de lengte draad.
    Groet, Jan

Commentaar

Ik heb noch de kennis, noch de expertise maar meen dat er draad is met een hogere weerstand. Ik heb wel enkele sites in mijn bookmarks. Misschien ken je ze wel maar ik benoem ze toch in het kader van het algemeen belang :
      http://www3.sympatico.ca/mark.kaye/dewheat.htm

http://www.dewbuster.com/heaters/heaters.html

http://www.dewbuster.com/heaters/nichrome.html
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Conrad heeft draad tot 100 ohm/m, lak-geisoleerd. Het draadje van 100 ohm/m is wel slechts 0,08 mm dik... Toch is het vrij stevig. Het laat zich wel moeilijk solderen. Maar via een stukje koperdraad gaat het wel.

Ik heb zelf 5Watt strips gemaakt met dit type draad, voor om de oculairen. Gewoon met tulpstekkertjes naar de accu. Werkt prima.

Commentaar

Origineel geplaatst door Asellus
          Conrad heeft draad tot 100 ohm/m, lak-geisoleerd. Het draadje van 100 ohm/m is wel slechts 0,08 mm dik... Toch is het vrij stevig. Het laat zich wel moeilijk solderen. Maar via een stukje koperdraad gaat het wel.

Ik heb zelf 5Watt strips gemaakt met dit type draad, voor om de oculairen. Gewoon met tulpstekkertjes naar de accu. Werkt prima.
          Hoe heb je de montage om de oculairen gemaakt? Nog een soort van isolatie eromheen of direct op het oculair?
          *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
            Hoe heb je de montage om de oculairen gemaakt? Nog een soort van isolatie eromheen of direct op het oculair?
            Eerst het weerstanddraad zigzaggend door een stukje stof gehaald met een naald. Daaromheen nog een lapje stof en dichtnaaien. Aan de buitenkant klittenband vastnaaien. Dan een snoertje met koperdraad en tulpstekker vastsolderen aan de uiteinden van de weerstandsdraad. Dat is het eigenlijk.
            Maar voor de oculairen gebruik ik tegenwoordig een oud sigarenkistje met daarin isolatiemateriaal en een bed van weerstandsdraad. Zo hou je in 1 keer 7 oculairen warm als je ze niet gebruikt.

Commentaar

Wat geweldig slim van dat oculairenkistje! Dit ga ik absoluut ook doen met mn koffertje! Mocht er op de telescoop nog een oculair beslaan dan is even in de koffer genoeg om de boel weer helder te maken.

Je brengt me op goede ideeen!

Commentaar

Voor je correctorplaat kan je hier ook eens kijken:
                http://tinyurl.com/yv7ua

Hier staat ook een goeie bouwbeschrijving van een vermogensregeling voor de heaters, mocht je goed overweg kunnen met een soldeerbout en ijzerchloride . Hiermee kan je de warmteafgifte een beetje afstemmen op de weersomstandigheden.
                Om nog een idee te geven van die zelfgebakken dewstrips, deze fototjes heb ik er ooit eens van gemaakt. Deze twee strips waren voor een 8x50 TAL-zoeker. In de rechter strip is nog wat van het weerstandsdraad te zien...een beetje... In dat zwarte kastje zit de vermogensregeling, deze sluit je op de accu aan.

succes in ieder geval!

Commentaar

IOnize: we hadden het er ook al afgelopen nacht over. Hier het beloofde linkje.
                  Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik heb met mijn Dob nog niet veel last van dauw gehad, maar als ik het had was het altijd de secundaire spiegel. Nu heb ik er al eens naar gekeken maar ik heb geen idee hoe je die spiegel kunt opwarmen. Ik zie maar bar weinig plaats waar je een verwarmingselement kunt plaatsen. Ik heb bij sommige commerciŽle producten gezien dat er ovale elementen zijn die je waarschijnlijk aan de achterkant kunt plaatsen maar voor zover ik dat inschat zijn die te groot. Een mail naar Kendrick is nog nooit beantwoord.
                    Hoe hebben anderen dat opgelost? (Afgezien van een dauwkap.)

Commentaar

Mijn oplossing voor een bedauwde vangspiegel is tot nu toe een zakdoek
                      Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Hyperion: ik weet van iemand dat hij verwarmingsstrips gebruikt die normaal gesproken door poppenhuismakers worden gebruikt. Dat zijn een soort plaatjes die egaal warm worden als je er een stroom op zet en die je op maar kan knippen. Ook ken ik deze. Je hoeft niet het hele oppervlak te bedekken om te verwarmen. Een deel kan al genoeg zijn omdat de warmte zichzelf wel egaliseert.
                        Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Hyperion
                          Ik heb met mijn Dob nog niet veel last van dauw gehad, maar als ik het had was het altijd de secundaire spiegel. Nu heb ik er al eens naar gekeken maar ik heb geen idee hoe je die spiegel kunt opwarmen. Ik zie maar bar weinig plaats waar je een verwarmingselement kunt plaatsen. Ik heb bij sommige commerciŽle producten gezien dat er ovale elementen zijn die je waarschijnlijk aan de achterkant kunt plaatsen maar voor zover ik dat inschat zijn die te groot. Een mail naar Kendrick is nog nooit beantwoord.
                          Hoe hebben anderen dat opgelost? (Afgezien van een dauwkap.)
                          Met...weerstandsdraad..
                          Ik heb het gewoon rond de vangspiegel gewikkeld. Daarna heb ik er zwart vilt overheen geplakt. Dan zijn gelijk de randen van de vangspiegel niet meer reflecterend. 1.5 Watt is al voldoende. Nooit meer last van dauw gehad.
                          Moest wel een gaatje in de buis maken om de draad naar buiten te krijgen.
                          Dit leek me de beste manier om warmte af te geven. Je kan ook weerstandjes op de achterkant van de spiegel plakken maar dan is de warmtetoevoer minder homogeen verdeeld.
                          Teveel verwarmen is ook weer nadelig omdat je dan weer ongewenste luchtstromingen in de buis krijgt. Maar een aangedauwde vangspiegel is erger...

Commentaar

Een draad leek me inderdaad al handiger dan allerlei weerstandjes, maar waar wikkel je dat draad precies omheen? (Heb je er een afbeelding van?) En natuurlijk, hoe heb je de lengte van het draad berekend, maw hoeveel warmte geeft het af?

Commentaar

Hyperion: Je rekent uit hoeveel vermogen je nodig hebt (Ik heb ergens ooit de vuistregel gelezen 1W per inch diameter)
                              P=V^2/R
                              P=Vermogen
                              V=Voltage
                              R=Weerstand

Hieruit kan je de weerstand berekenen. Je weet hoeveel weerstand de draad per meter heeft, dus dan weet je ook weer de lengte en dus het aantal wikkelingen.
                              Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
                              X