Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Bevestiging diagonaal aan SCT

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Bevestiging diagonaal aan SCT

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een diagonaal maar ik snap niet helemaal hoe je die nou het beste aan een SCT zou bevestigen.

Elke keer weer zie ik dat er 2 typen zijn: 1 'gewone' met een standaard 1.25 of 2'' buis en 1 SCT versie met een soort schroefgedeelte.

Klopt het nou dat als je een visual back gebruikt je dan de gewone diagonaal moet hebben?
    En als je de SCT versie hebt dat het schroefgedeelte de visual back vervangt?

Zo heb je ook de WO carbon fiber diagonaal met gratis SCT ring - toen ik deze tegenkwam begon ik me vanalles af te vragen maar ik kan geen duidelijk antwoordt vinden.

Kan iemand dit een beetje uitleggen? Bedankt.
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Je kan het op twee manieren ruwweg doen. Je hebt de visual back, das die schroefdraad. Daar kan je van alles op bevestigen. Het duurt iets langer om het te bevestigen maar het zit veelal beter vast dan met een klemschroefje of klemring. Aan de andere kant: als je een 2" adapter loskoopt, en je steekt daar een aparte zenitspiegel in, dan kan je een filter onderin je zenitspiegel draaien. Bovendien kan je de zenitspiegel ook gebruiken als je nog een keer deze wil gebruiken op een lenzenkijker. Deze hebben namelijk een standaard 2" buis.
    Ditzelfde verhaal gaat ook op voor 1.25" uiteraard. Het is dus een overweging die je wil maken. Het is niet zo dat je de ene moet gebruiken en de andere niet kan gebruiken. Persoonlijk, maar dat is mijn mening, zou ik een losse 2" adapter kopen en een losse 2" zenitspiegel. De assecoires die je hebt en wil gebruiken kan je veelal nog wel tussen je visual back en je 2" adapter kwijt (SCT heeft meer dan genoeg backfocus). De spullen die je later koopt kan je dan tenminste nog op al je eventuele toekomstige telescopen kwijt.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Bedankt het is nu iets duidelijker. Ik zal al te denken aan een normale diagonaal met een of andere adapter - daarom was die WO CF adapter zo aantrekkelijk want die geeft beide.

Ik krijg binnenkort een externe SCT focusser dus als ik die wil gebruiken zal ik een normale diagonaal moeten hebben. Maar ik kan me situaties voorstellen dat ik geen focusser ertussen wil hebben (lagere F waarde of minder gewicht) dus wil ik de diagonaal ook direct op de SCT kunnen bevestigen. Waarschijnlijk zal dit nooit voorkomen maar wil alle opties hebben.

Daarom ben ik alles een beetje aan het onderzoeken. Hoe dan ook weet ik dat ik een normale diagonaal moet hebben en dat die Burgess 2 inch die te koop staat niets voor me is.
      Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Werken...
      X