Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hoe snel is je autoaccu leeg ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hoe snel is je autoaccu leeg ?

Weet iemand of het handig is om, via je sigarettenaansteker, je auto-accu te gebruiken voor aandijving van je montering. Trekt een gemiddelde montering de accu niet te snel leeg, zodat je daarna niet meer weg kan met je auto ?

Enige achtergrondinfo: ik zou graag een 12v DC > 220v AC transormator aan willen sluiten op mijn accu en deze daarna op mijn TAL transformator die vervolgens de 220v AC weer omzet in 12v AC (mijn TAL loopt op 12v AC).
    WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Aandrijving niet, in de regel. Dat kun je met een stelletje batterijen wel doen.
    Pas als je
    dauwverwarming gaat inzetten ga je hard.
    Hangt ook een beetje van de fut van je accu af.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hangt af van wat voor accu er in je auto staat qua capasiteit (Ah). En wat de omvormer doet qua belasting. (hoeveel Ampere is ie aan de primaire kant)
      Het vervelende is dat je accu niet helemaal leeg hoeft te zijn, en dat je toch de auto niet meer kan starten. Het wordt kouder s'nachts en wordt er meer van de accu gevraagd bij het starten van de auto.

Ik zou zeggen neem een accupack voor het aansturen van je scoop.
      Groet, Jan

Commentaar

Twee motoren en sturing, zeg normale goto, geen enkele probleem. Trekt max 1 Ampere en bij normaal volgen minder dan 0,5A. Dat houdt de autoaccu langer vol dan jij zin hebt om waar te nemen. Allee als de accu inderdaad niet meer erg sterk en al bijna leeg is kom je mogelijk op koude winteravonden in de problemen. De meeste autoaccu's zijn >40Ah, dus daar kun je makkelijk enkele uren 0,5A uit trekken en soms, om te "slewen" 1A.

Commentaar

Je kunt altijd nog de auto zelf op de motor stationair laten draaien. Dit houdt hij met gemak meer dan 24 uur vol op een volle tank. Ik geloof 3 minuten stationair was vergelijkbaar met 1 km rijden, als je dan verbruik van 1 op 15 neemt en een tankinhoud van 50 liter dan heb je al gauw 50x15x3 minuten is meer dan 37 uur. Is natuurlijk niet de mooiste en vooral ook niet de goedkoopste oplossing.

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
            Je kunt altijd nog de auto zelf op de motor stationair laten draaien. Dit houdt hij met gemak meer dan 24 uur vol op een volle tank. Ik geloof 3 minuten stationair was vergelijkbaar met 1 km rijden, als je dan verbruik van 1 op 15 neemt en een tankinhoud van 50 liter dan heb je al gauw 50x15x3 minuten is meer dan 37 uur. Is natuurlijk niet de mooiste en vooral ook niet de goedkoopste oplossing.
            Wel de meest asociale zeg. Ik haat auto's die stationair draaien om niets. We hebben zo'n beetje de meest milieuvriendelijke hobby en je gaat mensen adviseren de auto stationair te laten draaien?
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Nop, de energie die je gebruikt komt ergens vandaan. En in een auto is dat altijd uit de dynamo, dus uit de motor, dus uiteindelijk uit de benzinetank.

Of je de auto nu stationair laat draaien tijdens het waarnemen, of de accu weer helemaal oplaadt tijdens het terugrijden, maakt per saldo niets uit.

,xtG
              .tsooJ
              Ich bin ein Kollaser.
              http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Tijdens het rijden heeft het een functie (rijden) en iemand die tijdens het waarnemen de auto laat walmen is gewoon asociaal bezig.

Commentaar

Ben ik het helemaal mee eens !!

Buiten dát lijken al die uitlaatgassen die dan vrijkomen, ook niet erg bevordelijk voor je gezondheid en de (zeer lokale).. seeing.
                  Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                  ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                  Auteur:Ik

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                    Tijdens het rijden heeft het een functie (rijden) en iemand die tijdens het waarnemen de auto laat walmen is gewoon asociaal bezig.
                    Eh, juist.

Alleen, er is meer benzine nodig om tijdens het rijden de accu ook nog eens op te laden, en dat is precies de hoeveelheid die je anders zou verstoken door stationair te draaien.

Een auto heeft maar een (1) energie-invoer: de benzinetank. De wet van behoud van energie zegt dus dat alles wat eruit gaat, er ook in moet gaan. Via die ene invoer.

De accu is slechts een opslag.

,xtG
                    .tsooJ
                    Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Ik hou me liever aan de wet van behoud van frisse licht en rust. Neem dus een accupack mee, en laad m thuis op met stroom opgewekt door kernenergie.

Commentaar

Dan moet je die motorfocus van je dob afslopen en je dieet aanpassen.

,xtG
                        .tsooJ
                        Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Opladen door kernenergie ?????????
                          Opladen met zonnestroom zul je bedoelen.

Commentaar

Ik heb het even nageplozen en volgens mij loopt mijn montering op 0,16A, dus een aantal uurtjes waarnemen zal geen probleem zijn voor mijn lease-accu. Afgelopen zaterdag ook Bert nog bezig gezien met zijn HEQ5 op de auto-accu en dat zag er goed uit. Ik ben eruit en ga snel een 12v > 220v transormator kopen.
                            WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Hier ff een soort vuistregel voor de levensduur van een (volle) autoaccu.

Een gemiddelde benzine auto heeft een accu van om en nabij de 45Ah (Ampere / uur). Een dieselauto heeft in de regel een veel zwaardere accu, om en nabij de 80Ah, omdat de compressie van een dieselmotor meer energie vraagt bij het starten.

De rekensom is eigenlijk heel eenvoudig.
                              Neem voor de veiligheid de helft van de capaciteit van je accu als reserve om te starten. Dat levert voor een benzineauto een te besteden capaciteit van 20Ah op.

De Ah maat geeft de hoeveelheid tijd aan waarbij de accu een stroom van 1 Ampere kan leveren bij 12 volt (is 12 Watt). Als je verbruiker dus een stroom vraagt van 1 ampere bij 12 volt, dan kan de accu dat 20 uur lang leveren alvorens leeg te zijn. (40 uur voor een diesel)

Mocht je opstelling dus 0.5 ampere continu vragen, dan kun je 40 uur vooruit voordat je de reserve voor het starten aanspreek. (80 uur voor een diesel)

Al met al ruim voldoende om een avondje lekker waar te nemen

Greetz!
                              Alles is circumkollasum...

Commentaar

Werken...
                              X