Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

poolzoeker verlichting Vixen SP

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

poolzoeker verlichting Vixen SP

De poolzoeker van mijn Vixen Superpolaris mist de verlichting. Deze ontbrak helaas al toen ik hem van de vorige eigenaar kocht. Het kan niet te moeilijk zijn hier zelf iets op te verzinnen als ik in ieder geval wist hoe het ding werkt. Heeft iemand de SP met verlichting op de poolzoeker en kan eens een aantal gedetailleerde fotos van de verlichtingsunit maken?
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

De SP heeft een Illuminator.

hier kan je lezen/zien hoe het werkt.

Het is dus een aparte tool die je gebruikt.
    En volgens mij kan je die vast nog wel ergens krijgen.

Succes
    Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Met een rood zaklichtje lukt het ook wel,
      Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Bij de Gamma (Zutphen) liggen nu in de aanbiedingenbak: vingerledjes. Klinkt smeriger dan het is, maar het zijn kleine zaklampjes die je met een soort elastiek om je vinger kan doen. Ongeveer 3 cm lang. Heeft gewoon een aan/uit schuifschakelaartje. Misschien kun je die dingen als basis gebruiken voor een knutseldingetje?

4 voor 2,50
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

gewoon bovenin schijnen werkt niet echt aangezien je dan uberhaupt niets meer kunt zien, volgens mij moet het een soort ring zijn maar ik heb geen idee hoe die ledjes precies zitten en wat ze nou moeten belichten. Dus als iemand me er wat fotootjes van kan nemen, graag!
          *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Een ledje vlak voor de lens moet wel werken .
            Het gaat niet om het schijnen *in* de poolzoeker , maar om dat rood ledje zo onscherp te krijgen dat het hele beeldveld verlicht wort . (het alom bekende bokeh effect)
            (Zojuist eventjes getest)
            da's trouwens ook het principe van de originele verlichting .
            Zal direkt een fotootje maken van het ding .
            EDIT: zojuist de fotootjes gemaakt .
            Tweede foto is bij wijze van demonstructie en is gemaakt met het lichtje tegen de lens . (heb wel camera en lichtje ingewikkeld in een Tshirt om het allemaal donker te maken .

Commentaar

Ionize
              Je kan gemakkelijk een rood Ledje van schuin opzij in de voorkant van de poolzoeker opening laten schijnen.
              Hoeft helemaal niet veel licht tegeven en werkt prima.
              Ik heb er zelf een gemaakt en die deed het prima, tot dat ik regulus op een avond tegen kwam. Die had een defecte (gebroken) orginele (zoals op de foto van Skywatcher) belichting die ook op mijn Celestron CAM montering paste.
              Ik heb hem kunnen repareren en omdat Rugulus hem niet meer wilde hebben heb ik de Led oplossing nu vervangen door die van regulus.
              Dus ff wat prutsen met een los Ledje gaat prima.
              Indien nodig kan ik je wel uitleggen hoe de constuctie in elkaar zit.
              (helaas kan ik geen foto's meer plaatsen op dit forum anders had ik dat nu al wel gedaan).
              Om je vast een idee te geven: Ik heb een rood ledje in een plastic buigbaar rietje gemonteerd het rietje zit aan een magneet die ik op de montering kan klikken (daar zit een tweede magneet).
              Door nu het rietje te buigen en de led van opzij naar binnen te laten schijnen heb je voldoende belichting.
              Stuur anders maar een Ptje voor meer info.

Commentaar

@ Skywatcher:

Zie ik het goed dat er een soort plexiglas plaatje in de ring zit waar vanaf de zijkant ingeboord is? Dan zou het lampje dus in de pen zitten in plaats van in de ring?

@ HenkP:

Goeie uitleg, alleen ik snap er geen kont van

Commentaar

Ionize zie de volgende foto:
                  Die groene tape zit om het heel platte magneetje, welke tegen een andere aan de mount vast geplakte magneet zit.
                  Waarom een magneet? Wel dan is de boel makkelijk te verwijderen.

http://www.astroforum.nl/fotoboek/displ ... m=73&pos=2

Commentaar

aaaahh, ok ik vat hem... ik ga es knutselen

Commentaar

Zie ik het goed dat er een soort plexiglas plaatje in de ring zit waar vanaf de zijkant ingeboord is? Dan zou het lampje dus in de pen zitten in plaats van in de ring?
                      Neen er zit geen plaatje in .
                      Het licht van de penlight gaat naar de plastieke pin in de ring .
                      Het lampje zelf zit inderdaad in de pen .

Commentaar

Werken...
                      X