Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Focal reducers voor visueel?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Focal reducers voor visueel?

Ik loop al een tijdje rond met de vraag of focal reducers nu ook bedoeld zijn om visueel mee te gaan waarnemen.
    Ik heb het idee om ooit een F6,3 FR te kopen ( klik om visueel te gaan waarnemen met mijn F10 achromaat.

Nu vraag ik me af of dit de optische kwaliteit (erg) beinvloed. Ofdat die dingen zels eigenlijk alleen voor astrofotografie gemaakt zijn.

Ik heb de OPT inschroef FR gehad, maar die deed rare dingen met het beeld aan de randen. Dit is dan ook een goedkoop webcam FR-etje. Maar a) doen die duurdere hetzelfde met het beeld. en b) kan je ze in een 2'' zenispiegel gebruiken ofzo ??
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Re: Focal reducers voor visueel?

Origineel geplaatst door Patrick
    Ik loop al een tijdje rond met de vraag of focal reducers nu ook bedoeld zijn om visueel mee te gaan waarnemen.
    Ik heb het idee om ooit een F6,3 FR te kopen ( klik om visueel te gaan waarnemen met mijn F10 achromaat.

Nu vraag ik me af of dit de optische kwaliteit (erg) beinvloed. Ofdat die dingen zels eigenlijk alleen voor astrofotografie gemaakt zijn.

Ik heb de OPT inschroef FR gehad, maar die deed rare dingen met het beeld aan de randen. Dit is dan ook een goedkoop webcam FR-etje. Maar a) doen die duurdere hetzelfde met het beeld. en b) kan je ze in een 2'' zenispiegel gebruiken ofzo ??
    Hoi Patrick,

Volgens mij is het geen probleem om een focal reducer visueel te gebruiken. Je hebt dan namelijk geen problemen met vignettering (iets wat voor fotografie uiteraard wel hinderlijk is). In wezen is het een omgekeerde barlow.

Maar waarom niet kiezen voor een oculair met een langere brandpuntsafstand?

Groeten,

Maurice
    Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Werken...
    X