Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

extra oculair

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

extra oculair

Ik ben opzoek naar een extra oculair. Tijdje geleden de meade lxd75 gekocht en daar zit een 26mm bij. Aangezien mijn geld een beetje op is wil ik langzaamaan mijn uitrusting vergroten. In overleg met Jan (Parsec) kwamen we tot de conclusie dat een 14/12mm oculair een goede eerste aanschaf zou zijn.

Goed 12 of 14mm en dan... Welke oculairen hebben we beste prijs kwaliteit verhouding? Als ik 60 euro uitgeef aan een oculair zie ik dan veel minder dan als ik der 100 aan uitgeef? etc.

Kort om waar moet ik op letten?
    Meade LXD75 150mm newton

Re: extra oculair

Origineel geplaatst door GuuZ1982
    Goed 12 of 14mm en dan... Welke oculairen hebben we beste prijs kwaliteit verhouding?
    Als je een 26mm hebt en je bent er tevreden mee, koop een barlow .

Indien niet: wat wil je? Een breedbeeldoculair? Een oculair met grote oogafstand? Een Plössl of Ortho?

Trouwens, in een f/10 vind ik persoonlijk een 17-20mm die je kunt barlowen eigenlijk beter dan een 12-14mm als eerse aanwinst (evt. na de barlow).
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Re: extra oculair

Origineel geplaatst door sixela
      Als je een 26mm hebt en je bent er tevreden mee, koop een barlow .

Indien niet: wat wil je? Een breedbeeldoculair? Een oculair met grote oogafstand? Een Plössl of Ortho?

Trouwens, in een f/10 vind ik persoonlijk een 17-20mm die je kunt barlowen eigenlijk beter dan een 12-14mm als eerse aanwinst (evt. na de barlow).
      Dat was ook mijn idee ja
      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

barlow kan ook wat is een beetje goede prijs/kwaliteit barlow?

is een meade met 152mm en 76cm brandpunt niet een F5?
        Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Origineel geplaatst door GuuZ1982
          is een meade met 152mm en 76cm brandpunt niet een F5?
          Jazeker!
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

De orion Shorty Plus is een hele goede (de beste zelfs!?) prijs/kwaliteit, te koop bij Aquarius of TS.

Commentaar

heb hem zojuist besteld bij astroshop!
              Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Jij laat er geen gras over groeien he....

Commentaar

Gras groeien is zonde
                  Maar wilde zo ie zo al een barlow wist alleen niet wat ik als eerste het beste aan kon schaffen.
                  Elk oculair dat ik nu koop is er eigenlijk 2

zo en nu moeten die wolken heel gauw opdonderen
                  Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Let wel op dat je dan bijvoorbeeld niet met een 20 en een 10mm oculair komt te zitten zoals boven al werdt aangegeven.
                    Dan barlow je je 20mm en heb je een 10mm (die je al had, hypotetisch gezien)

Commentaar

will do
                      thanks
                      Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                        De orion Shorty Plus is een hele goede (de beste zelfs!?) prijs/kwaliteit, te koop bij Aquarius of TS.
                        Ach. De beste is een Carl Zeiss barlow, niet die Orion .

De Orion Shorty Plus is vooral handig. Nu, met de 13% korting, vind ik de Televue 2x eigenlijk een pareltje.
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hallo,
                          Zelf wil ik de GSO 2.5x apo Barlow kopen. Ik heb uitgebreid op internet gekeken en deze heeft zeer goede reviews gehad. Scheen in scherpte en contrast de ShortyPlus en Celestron Ultima te evenaren en zou stukken goedkoper zijn dan de laatste. Op de foto's lijkt hij sprekend op de Orion ShortyPlus. Het zal me benieuwen hoe hij kwalitatief is en ik zal eens informeren naar de verkrijgbaarheid (en prijs natuurlijk). Heldere nachten toegewenst.
                          Bynostar 12/100cm met RA motor.
                          Russische Maksutov 10/100cm met D40 camera op zwaar Gitzo statief

Commentaar

Werken...
                          X