Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Flip mirror

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Flip mirror

Kan mij iemand in verstaanbaar nederlands uitleggen hoe zo'n ding werkt?

is een scherpstelhulpje. aan de ene kant zit je camera en aan de andere een oculair. Als je het juiste oculair gebruikt dan zie je precies wat je camera ziet.
    met een spiegeltje wissel je tussen het oculair en de camera.
    (Niet te verwarren met een off axis guider, lijken op elkaar maar zijn heel anders)
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

maw, wat je oculair ziet, ziet ook de camera?

Commentaar

yep, niet helemaal, maar je kunt scherpstellen door een oculair (en probeer dat maar eens door dat rotzoekertje van een camera )
        daarna klap je het spiegeltje om, en je kunt klikken
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

In theorie zou je ook tussentijds moeten kunnen kijken of het beeldveld nog gelijk is. Probleem hierbij is dat bij de meeste Flipmirrors er dan ongewenste bewegingen en trillingen ontstaan waardoor dit in de pratijk soms lastig kan zijn.
          Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
            In theorie zou je ook tussentijds moeten kunnen kijken of het beeldveld nog gelijk is. Probleem hierbij is dat bij de meeste Flipmirrors er dan ongewenste bewegingen en trillingen ontstaan waardoor dit in de pratijk soms lastig kan zijn.
            dit is toch bij een spiegelreflexcamera niet anders?
            *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Ja, maar elke extra trilling is natuurlijk ongewenst. Als jij tijdens het fotograferen aan die flip mirror gaat zitten dan heb je (goede) kans dat je dat terug ziet op de foto.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Wil wel voor de duidelijkheid nog even vermelden dat de focus van je camera/webcam anders is dan van je oculair.

Maak zelf gebruik van een Vixen VMC110 met ingebouwde flip mirror, echter wanneer ik de webcam heb scherpgesteld kom ik met geen mogelijkheid met een oculair in focus via de flip mirror. Moet het oculair ongeveer 5 tot 10mm uit de focuser trekken voordat het beeld scherp wordt.

/Raimond.
                i love astronomie

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
                  Origineel geplaatst door Yigal
                  dit is toch bij een spiegelreflexcamera niet anders?
                  Afgezien van de uitleg van Steem, hadden de oude Nikon F2(A) en de Olympus OM-1 voor dit doel een handmatige opklapbare spiegel. (Geen idee hoe dat nu zit trouwens maar ik neem aan dat men dat op e.o.a. manier passief dempt) Daarmee kon je de spiegel onafhankelijk van de sluiter bewegen. De truc was dan om een donkere doek voor de telescoop te hangen, spiegel op te klappen en dan de doek voorzichtig weg te trekken. Doordat er dan pas licht in de camera kwam, ging dan pas de sluiter open zonder trillingen. Als je koekelt op "hattrick AND astrophotography" Kan je zien dat dit nog behoorlijk lang is gedaan.

Ralon73: Wat je kan doen is een ringetje maken tussen een bepaald oculair en de houder waardoor je één keer scherp stelt met je oculair, daarop calibreert en dat voortaan als richtlijn gebruikt. Deze ringetjes worden ook commercieel verkocht als Parfocaalringetjes maar ik denk dat je met wat creativiteit dit ook zelf kan maken.
                  Dit is geen undersign.

Commentaar

Mijn dank is groot.

Commentaar

Werken...
                    X