Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

sr4mm oculair

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

sr4mm oculair

Weet iemand of dit een goed oculair is, ik krijg er geen scherp beeld mee en heeft het dus zin om een andere te kopen, zit bij een meade 4400 newton.

bvd Roelof[/img]

Ik denk dat dit weer een typisch geval is van overkill. Reken ff de vergroting uit (branpuntsafstand kijker gedeeld door brandpuntsafstand oculair) en als dat meer is dan je optiekdiameter in mm x2 dan heb je een verklaring. Immers, er is een maximale vergroting bij een telescoop.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

je zit met dat oculair op 230x vergroten ongeveer, ik denk dat het voor die telescoop too much is. Daarnaast is het een goedkoop Ramsden model, voor brildragers volkomen nutteloos (tenzij je die afzet). Als je geld wilt uitgeven aan een nieuw oculair, pak dan liever iets rond de 150x vergroten max. (6mm).

TIP!

fijn oculair, met niet zo'n klein prutsgaatje om door te kijken
      *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
        Ik denk dat dit weer een typisch geval is van overkill. Reken ff de vergroting uit (branpuntsafstand kijker gedeeld door brandpuntsafstand oculair) en als dat meer is dan je optiekdiameter in mm x2 dan heb je een verklaring. Immers, er is een maximale vergroting bij een telescoop.
        Dus als ik het goed heb zou ik met mijn 150/750 telescoop niet boven de 300x vergroting moeten gaan?

Commentaar

Dat is correct, maar ook alleen als de seeing het toelaat.
          En dat is zelden het geval.
          Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Zelfs al zou je telescoop en de seeing het toelaten: het blijft een SR (Symetrisch Ramsden) Meestal niet zo best, hoge uitzonderingen daargelaten.
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

het blijft een SR (Symetrisch Ramsden) Meestal niet zo best, hoge uitzonderingen daargelaten.
              Dat is inderdaad vwb het oculair.
              Koop daarvoor in de plaats een plossl met een iets grotere oogafstand.
              Maar je zal wel last hebben van rondonscherpte.

Overigens geeft het 4mm oculair een vergroting van 187X in jouw scoop.
              Dus in theorie zou dat de onscherpte niet verklaren.
              Het zou ook de seeing kunnen zijn of wat ook heel veel voorkomt is als men achter een raam gaat waarnemen ze dan ook niet zo veel zien.
              Maar ga er maar vanuit dat het de kwaliteit van het oculair is.
              Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Werken...
              X