Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Het monster is binnen; Baader Scopos 35 mm Extreme

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Het monster is binnen; Baader Scopos 35 mm Extreme

Eindelijk gearriveerd, de Baader Scopos 35 mm, 2" Extreme Widefield. De verwachtingen waren al een tijdje hoog gespannen. ( http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?p=110407#110407 ) Wat een monster van een oculair! Iets meer dan een kilo schoon aan de haak en een goede hand vol. Kwam er als "No name" prototype oculair al behoorlijk goed uit in een vergelijkende test op CN met veel duurdere oculairs maar is sindsdien naar het schijnt nog verbeterd. Ik kan niet wachten om hem te testen. Overdag zag het beeld er al veel belovend uit. Nu nog wat minder bewolking en regen 's nachts. Bijgaand een plaatje.
    16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Aan de buitenkant lijkt hij wel wat op de Hyperions. Wat is precies het verschil tussen de Scopos en de Hyperions?
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Hij wordt hier en daar ook als de lang verwachte uitbreiding op de Hyperionserie gepositioneerd. In het oog springende verschillen (afgezien van het formaat en het gewicht) zijn de 2" steekhuls en het feit dat je de vergroting niet kunt aanpassen m.b.v. tussenringen; iets wat bij de Hyps wel kan, prima resultaten oplevert en net zo makkelijk gaat als een filter opschroeven (je hoeft slechts één extra handeling te verrichten). Ook in optische zin sluiten ze kwalitatief volgens de test in Cloudy Nights goed aan bij de Hyps.
      16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Origineel geplaatst door Big bang
        aanpassen m.b.v. tussenringen; iets wat bij de Hyps wel kan, prima resultaten oplevert
        Nou, daar zijn de meningen wel een beetje over verdeeld. Het schijnt dat je door die tussenring samen met een groter beeldveld tegelijk een berg randonscherpte erbij krijgt. Ik zou het ontbreken van zo'n ring dus eigenlijk niet als minpunt zien.
        De Hyperions zijn trouwens verder geweldig! Als de jouwe optisch net zo goed is heb je echt een schitterend oculair, gefeliciteerd!
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Roel schreef:
          Het schijnt dat je door die tussenring samen met een groter beeldveld tegelijk een berg randonscherpte erbij krijgt.
          Waar jij waarschijnlijk op doelt zijn de gevolgen van het geheel weglaten van de steekhuls bij de Hyps. Je kan ze dan nog steeds gebruiken omdat de Hyps zo ontworpen zijn dat je ze ook in een 2"vatting kunt gebruiken. Dat levert een zeer veel groter, maar aan de randen ook zeer vertekenend en onscherp beeldveld op. Is ook alleen maar bedoeld om sneller objecten te kunnen vinden; niet om mee waar te nemen. Het plaatsen van extra tussenringen lijkt juist meer randscherpte op te leveren in plaats van minder.
          Maar goed, bij de Scopos kan dat dus niet.

Commentaar

Met een tussenring valt die randonscherpte erg mee, is mijn ervaring. Eigenlijk merk ik die zelfs niet. Iets anders is als je de negatieve achromaat aan de voorkant (objectiefkant) eraf schroeft.
            Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
            Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
            Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Kan je de Scopos Barlowen en heeft dit effect op de optische prestaties van de Scopos?

Ik heb de 30mm en vraag me dit af voordat ik ooit een 2'' barlow aanschaf.
              150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
              Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Gefeliciteerd met je toppie oculairtje, hoewel ie meer op een granaat lijkt
                * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
                * 10x50 Bresser bino
                * TouCam II Pro
                * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Patrick schreef:
                  Kan je de Scopos Barlowen en heeft dit effect op de optische prestaties van de Scopos?
                  Heb ik nog niet getest want ik heb geen 2" barlow. Het zal ook nog wel even duren voordat ik er één koop want de behoefte om de 35 mm te barlowen ontbreekt bij mij. Dit omdat ik tevens drie verschillende Hyperionoculairen (8, 17 en 24 mm) + diverse tussenringen heb waarmee ik al over een zeer forse range vergrotingsmogelijkheden beschik.

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                    Origineel geplaatst door Big bang
                    aanpassen m.b.v. tussenringen; iets wat bij de Hyps wel kan, prima resultaten oplevert
                    De Hyperions zijn trouwens verder geweldig!
                    Die Hyperions zijn goed maar hebben toch hun beperking hoor. In snelle telescope laten ze duidelijk astigmatisme zien aan de rand zeker tot 1/3 van de rand trouwens.
                    Maar voor de prijs zijn idd zeer goed. Persoonlijk vind ik hun inkijk en hun transmissie de beste troeven. Maar ze leggen duidelijkk het loodje tov Pans en Naglers dat zie je zo.
                    Ik denk dat ze het best tot hun recht komen in telescopen boven F/5.
                    Alhoewel ik graag toegeef dat ik er toch ook eentje heb , een 8 mm, en ik gebruik enkel f/4.5 scopen.....
                    voor 125 € kon ik het echt niet laten....
                    Obsession 18 inch F/4.5
                    Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Werken...
                    X