Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Uitlijnen van RDA-finder

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Uitlijnen van RDA-finder

Als ik mijn RDA wil uitlijnen stuit ik op een probleem. Ik weet hoe je moet uitlijnen, alleen de Y-as kan maar tot een bepaald niveau naar beneden. En laat dit nou juist niet ver genoeg zijn. Ik kan draaien tot ik een ons weeg, de stip gaat niet verder naar beneden. Wat kan ik hier aan doen? Heeft iemand ook dit probleem gehad met de RDA?
    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
    Omne ignotum pro magnifico.

hmm vreemd? Is de montageplaat (dovetail?) van de RDF wel evenwijdig aan de tubus gemonteerd? oftewel ligt hij er niet scheef op ofzo? Lijkt me in ieder geval wel erg dubieus.

Je zou de montageplaat van de RDF bewust iets naar beneden kunnen kantelen door er aan de achterkant een kartonnetje o.i.d. tussen te klemmen voor je hem vastdraaid op de tubus..
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Alles zit er recht op. Het vreemde is zelfs dat, wanneer ik er van de zijkant opkijk, de RDF zelf helemaal scheef staat (richting de juiste kant; beneden) maar dat het stipje toch nog steeds boven het object staat, ipv er netjes op. Om nou te gaan pielen met stukjes karton bij een gloednieuwe RDF, zou niet nodig moeten zijn.

Commentaar

Wat voor een soort voetje gebruik je?
        Ik heb een voetje dat een nokje aan één kant heeft. De eerste keer dat ik dit monteerde had ik dat nokje aan de verkeerde kant van de montageplaat op de scoop en kon ik hem ook niet goed uitlijnen. Later kreeg ik pas door dat het nokje in een uitsparing op de plaat moest worden geschoven. Toen paste alles precies, waarbij ik de RDF overigens ook even andersom op de voet moest plaatsen.
        Een afbeelding van de montageplaat is op je eigen link iets verder beneden te zien. Het voetje echter niet. Dat heeft bij mij een soort van scheve Z-vorm
        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Zie foto voor het voetje. Ik snap er echt helemaal niks van...

Commentaar

Ik snap er echt helemaal niks van...
            Dat kan ik me voorstellen. Mijn voetje ziet er heel anders uit. Dan snap je ook niet wat ik bedoel maar vermoedelijk is mijn opmerking dan ook niet meer relevant.
            Een andere mogelijkheid is dat de stralenbundel in de scoop niet parallel met de buis loopt. Maw, het licht komt er scheef in. De RDF moet echter wel parallel lopen aan de stralenbundel; mogelijk dat die de eventuele scheefheid niet voldoende kan compenseren.

Commentaar

Kan dat op te lossen zijn met opnieuw collimeren? Hij staat nu gewoon redelijk goed in collimatie (voor zover ik kan zien als leek op dit gebied). Maar het zou een mooi excuus te zijn om het te leren.

Commentaar

collimeren lijkt me niet nodig, ik kan me niet voorstellen dat dat zulke grote afwijkingen kan veroorzaken..

Zit het lensje wel vast in de RDF?

Als je recht op de RDF kijkt, dus er precies in lijn middendoor kijkt, staat de stip dan in het midden?
                *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Wat me wel opviel is dat de stip niet op een vast punt staat op het glaasje. Als je er zeg maar schuin opkijkt, veranderd de positie van het rondje. Het glaasje zit wel gewoon vast en ook recht in de houder.

Commentaar

Origineel geplaatst door ionize
                    collimeren lijkt me niet nodig, ik kan me niet voorstellen dat dat zulke grote afwijkingen kan veroorzaken..
                    Nou, dat kon wel eens tegen vallen. Ik had het zelfde probleem: ik kreeg mijn laserpunt niet laag genoeg. Gelukkig was de afwijking zo gering dat ik er goed mee kon werken, maar toch heb ik gekeken waarom dat zo was. Het bleek dat de secundaire spiegel niet goed stond. Mede doordat de spin niet goed gecentreerd was. Ik heb dat gistermiddag allemaal kunnen corrigeren en 's nachts bleek dat ik de RDF nu wel precies kon richten. Dus het kan wel degelijk een issue zijn.
                    Daarmee wil ik niet beweren dat dat ook bij Ruben de oorzaak is, maar het is wellicht toch goed om er eens naar te kijken.

Origineel geplaatst door Ruben
                    Als je er zeg maar schuin opkijkt, veranderd de positie van het rondje.
                    Dat de stip van plaats verandert als je anders tegen het glaasje aan kijkt is normaal.

Commentaar

Mijn stip moet idd ook verder naar beneden een kwam gister tot de ontdekking dat hij minder goed is gecollimeert is dan ik dacht. Als ik de adapter van 2" naar 1.25" in de focusser zet, moet je normaal een donkere rand zien rond de secundaire spiegel, bij mij was dit niet het geval. Ook is er een lichte coma (das toch een soort van waas, zelfs bij schergesteld beeld?). Voor zover ik kan zien, zonder apperatuur, staat de main spiegel wel goed.
                      Voordat ik overhaast te werk ga, hoe verander ik de positie van de secundaire spiegel?

Commentaar

Ik weet niet precies hoe dat met jouw scoop gaat.
                        Bij mij bleek ik de spiegel beter te moeten centreren in het midden van de buis. Er zitten stelschroeven die dit kunnen doen verstellen. Nadat ik de secundaire spiegel precies had gecentreerd bleek er nog een kleine axiale rotatie noodzakelijk te zijn. (Dus een kleine draai om de centrale lengteas van de scoop.) Daarna weer het gewone collimatiewerk: eerst met de laser de secundaire spiegel richten en daarna met de Cheshire de primaire instellen.

Commentaar

Ik denk dat er, zodra de maan weg is, nodig moet worden gekafoept of i.d. Ik heb namelijk geen collimatie tools en voel er niks voor om zonder toezicht maar een beetje aan het werk te gaan. Wat jullie 'het gewone collimatie werk' noemen is voor mij een mengeling van lenige handelingen uitgelegt in het turks. En ik ben niet lenig en spreek geen turks. Ik moet iets zien voordat ik het snap. Maja, dat zien we dan tzt wel.

Commentaar

Zou er in je eigen buurt niet iemand zijn die je daarbij kan helpen?

Commentaar

Origineel geplaatst door Hyperion
                              Zou er in je eigen buurt niet iemand zijn die je daarbij kan helpen?
                              Nu je dat zo zegt. Rob van de Weg is een docent aan de UT en maakt zelf ook telescopen. Hij is een klant van mijn vader en zou misschien wel even willen helpen. En hij woont vlakbij. 8)

Commentaar

Werken...
                              X