Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verschillen tussen Zoom en Vaste oculairen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verschillen tussen Zoom en Vaste oculairen

Goedenavond

Zojuist tussen de buien door toch nog 20 minuten kunnen waarnemen in de schemering. De Vixen 70/900 gebruikt.
    Jupiter was hoewel de seeing niet super was (duh, dat is nooit na een bui) erg interessant.
    4 banden duidelijk zichtbaar en met duidelijke hints naar details binnen de banden op die momenten dat de seeing verbeterde. Mottling zouden de engelstaligen zeggen.

Maar ook een uiterst onwetenschappelijk experiment gedaan.
    Ik neem vrijwel altijd waar met slechts een colectie barlows en een Vixen 8-24 zoom. Nu heb ik ooit bij mijn ETX70 een 9mm MA gehad. Ik gebruk deze zelden, immers ik heb toch een mooie Vixen met 20mm eyerelief, die 9mm legt het daar echt tegen af op dat punt. Maar to the point......die 8MA van Meade (die veredelde stofdop ) wint het qua helderheid, contrast en scherpte van de Vixen Zoom. Vooral het helderheidsverschil was NIET subtiel. Ik zag details in de MA in de banden welke in de zoom op 9mm niet zichtbaar waren.

Hebben anderen ook soortgelijke resulaten?
    Slijpen, dat doe je toch alleen maar met schaatsen en messen?
    (vrouw van een ATM-er)

Ik laat de echt intelligente opmerkingen over optiek graag aan anderen over, maar ik dacht dat het inderdaad een algemeen gegeven is dat zoomoptiek minder presteert dan vaste optiek met een zelfde brandpuntsafstand. (En in te vergelijken prijsklassen.) Volgens mij geldt dat niet alleen voor oculairen maar ook voor camera-objectieven.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Re: Verschillen tussen Zoom en Vaste oculairen

Origineel geplaatst door Meiling
      4 banden duidelijk zichtbaar en met duidelijke hints naar details binnen de banden op die momenten dat de seeing verbeterde.
      Ik ben ook geen optiekmeister, maar ik weet wel dat vier wolkenbanden met daarin nog detail ook (bij notabene slechte seeing en lage stand) ERG goed is voor een 70 mm achromaat!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Zoomoptieken zijn per definitie "slachtoffer" van een compromis: namelijk kwaliteit wordt opgegeven voor het winnen van gemak.

Dat gezegd hebbende, een hoogwaardig zoomoptiek kan natuurlijk best vele malen beter presteren dan een matigjes standaardoptiek.

,xtG
        .tsooJ
        Ich bin ein Kollaser.
        http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Het grootste minpunt van een zoomoculair is een kleine FOV bij het langere brandpunt bereik vind ik.
          Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Het grootste minpunt van een zoomoculair is een kleine FOV bij het langere brandpunt bereik vind ik.
            Dat probleem is bij de nagler zoom's verholpen .(maar ze zijn wel prijzig)

Commentaar

Re: Verschillen tussen Zoom en Vaste oculairen

Origineel geplaatst door Roel
              Origineel geplaatst door Meiling
              4 banden duidelijk zichtbaar en met duidelijke hints naar details binnen de banden op die momenten dat de seeing verbeterde.
              Ik ben ook geen optiekmeister, maar ik weet wel dat vier wolkenbanden met daarin nog detail ook (bij notabene slechte seeing en lage stand) ERG goed is voor een 70 mm achromaat!
              Ik denk dat-ie de lichte en donkere banden allemaal telt . Want die zuiderband is zo goed als weg.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dan moet je de ondergang van Jupiter maar eens gaan bekijken, dat is ook een heel appart gezicht...
                - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Werken...
                X