Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Fijnstel focusser

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Fijnstel focusser

Hallo allemaal,

De focusser die ik nu gebruik is een eenvoudige 2" rack & pinion focusser, die vrij goed is afgestelt. Alleen is deze focusser lang niet nauwkeurig genoeg om met de webcam heel zuiver te kunnen focussen.

De telescoop die ik gebruik is een snelle 10" (F4.5 ). Als ik opnames van planeten maak gebruik ik vaak een 2x barlow, en meestal mijn 5x barlow. Hierdoor wordt het scherpstellen bijna onmogelijk gemaakt (een milimeter draaien aan de focusserknop is een wereld van verschil in de uiteindelijke scherpte van het plaatje).

Nu wil ik dus eigenlijk een soort van tussenstukje maken of kopen waarmee je zeer nauwkeurig kunt scherpstellen (dus bijvoorbeeld op honderden van een milimeter, met een totaal focusseer bereik van 1 mm ofzo). Ik doel dus NIET op zon reducer knopje van conrad die gewoon de focusknop van de focusser vertraagd, mijn rack en pinion focusser is gewoon niet nauwkeurig genoeg daarvoor.

Bestaan er uberhaupt zulke tussenstukjes? (zelf dacht ik aan een soort van constructie van twee ringen met schroefdraad die je in elkaar kan draaien; bijvoorbeeld 1x ronddraaien is 1 milimeter omhoog of naar beneden ofzo.... maar ja, de webcam moet natuurlijk niet meedraaien )

Ideeen??
    Evil will always triumph because good is dumb

Dit is misschien wat je zoekt..

Klikerdeklik

Commentaar

Dat ziet er idd aardig uit, iemand ervaringen met zo'n ding? (of nog andere ideeen?)

Commentaar

Beter is een andere focusser met motor focus. voordeel daarvan is dat je achter de pc kan blijven zitten tijdens het scherpstellen. eigenlijk een must voor de astrofotograaf.

Ik heb hele goede ervaring met de Moonlite motorfocus, heel nauwkeurig en een veel kleinere verstelling als een mm, maar helaas ze zijn niet goedkoop. bijna 400

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
          Dit is misschien wat je zoekt..
          Klikerdeklik
          Borg. Werkt heel goed, maar is tamelijk lang.

Rolls Royce: http://www.oneilphoto.on.ca/oneilatm.htm
          Volkswagen: bij Orion
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ash verkoopt ook zoiets

kijk maar : http://www.astrosystems.nl/

klik op magic focuser.

Deze zijn niet zo duur geloof ik. Rond de 75 euro dacht ik
            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Ik heb nog even gekeken naar wat verschillende opties, maar ik denk dat het toch het beste is om een nieuwe focuser erop te zetten.

Als ik een moonlite focuser zou bestellen in de VS inclusief alles (dus focuser zelf, montageplaat, en motorfocus + verzendkosten) dan ben ik zo'n 400$ kwijt. Maar daar komt waarschijnlijk nog wel btw overheen?... wordt wel erg prijzig dan...

Of ik kies voor een crayford focuser met motorfocus van TS.. iemand daar misschien ervaring mee? Dit zou me zo'n 280 euro gaan kosten incl alles.

Commentaar

Werken...
              X